Blog Corilus

Huisarts Théo Kasongo: “Met CareConnect heb ik mijn praktijk in tien jaar gedigitaliseerd”

Geschreven door Jilles Sel | 9 juli 2024 6:15:00 Z

Théo Kasongo vertelt over de positieve impact van de digitalisering van zijn praktijk. Dankzij CareConnect kon de huisarts zijn patiëntenadministratie in amper tien jaar tijd vereenvoudigen. Hij plukt ook de vruchten van de gebruiksvriendelijke interface en van een betere samenwerking met collega’s zodat hij meer tijd kan besteden aan zijn patiënten en betere zorg kan bieden.

Maak kennis met Théo Kasongo

Dokter Kasongo is sinds 1986 huisarts en werkt voornamelijk in Salzinnes, in de provincie Namen. Hij werkt alleen, zowel in zijn praktijk als bij zijn huisbezoeken. Théo is gepassioneerd door informatica en gehecht aan zijn buurt, waar hij actief is als secretaris van de vereniging van Naamse huisartsen. Hij was van bij het begin betrokken bij het Réseau Santé Wallon (het Waalse gezondheidsnet) en volgt de digitale ontwikkelingen in zijn vak op de voet.


Een huisarts die ICT omarmde

“Informatica boeit me al sinds 1989”, zegt de Naamse huisarts Théo Kasongo, die zijn liefde voor nieuwe technologie niet onder stoelen of banken steekt. Met veel humor vertelt hij over zijn beginjaren: “Toen ik begon, zei ik bij mezelf dat er nooit een pc tussen mij en mijn patiënten zou komen.” Maar al snel besefte hij dat hij die trein niet mocht missen. “In die periode begon ik door te krijgen dat als ik de computer niet onder de knie kreeg, ik mijn kinderen amper nog zou kunnen volgen…”

Met veel warmte denkt hij terug aan zijn begindagen, “We werkten in MS-DOS”, en hoe hij de eerste medische software ontdekte nadat hij zich had aangesloten bij een groepje collega’s die al aan het automatiseren waren. “We gebruikten een beperkt, ‘ambachtelijk’ programma, dat was ontwikkeld door een arts en een informaticus uit de streek.”, legt hij uit. “Al snel werd ik bèta-tester en heb ik meegewerkt aan het toekennen van de labels.” Gedreven door de wil om zijn patiënten de allerbeste zorg te bieden, werd hij een echte computerexpert.


Al snel was ik gebeten door de computermicrobe. Mijn vrouw vraagt me nu nog vaak waarom ik zoveel computers koop.”
- Théo Kasongo, huisarts

 

Al 10 jaar CareConnect-gebruiker

Toen hij vaststelde dat zijn oorspronkelijke software de toenemende eisen van het Riziv niet meer aankon, ging Théo op zoek naar een oplossing die voldeed aan zijn specifieke criteria. Hij hechtte vooral veel belang aan gebruiksgemak en de mogelijkheid om zijn bestaande gegevens te integreren om zo zijn dossierbeheer, de communicatie met zijn patiënten en andere gezondheidswerkers én zijn afsprakenbeheer te verbeteren.

“Ik kende Corilus al als een betrouwbaar bedrijf met een duidelijke toekomstvisie”, zegt Théo. Toen hij de duidelijke overzichtsschermen van zijn gloednieuwe CareConnect-software zag en merkte hoe vlot je gegevens kon coderen, wist hij meteen dat hij de ideale oplossing had gevonden. “In het begin had ik wel wat problemen om mijn dossiers om te zetten, maar ik was enorm onder de indruk van de ondersteuning die ik kreeg en het innoverende karakter van de software. In de cloud dan nog, wat in die tijd bijzonder vooruitstrevend was.”



Mijn rol? Algemene en persoonlijke zorg bieden en de tijd nemen om een vertrouwensband met mijn patiënten op te bouwen zodat zij zo gezond mogelijk kunnen leven.”
Théo Kasongo, huisarts 

 

Supergebruiksvriendelijke software

De voordelen van CareConnect? “Om te beginnen het gebruiksgemak.”, aldus een enthousiaste Théo. “Deze eenvoudige, maar krachtige software vergemakkelijkt het beheer van mijn patiëntendossiers.” Hij onderstreept ook het feit dat je er heel snel mee leert werken. Théo had maar twee uur nodig om aan zijn secretaresse uit te leggen hoe alles werkt. “Ik heb haar zelf laten zien welke stappen ze moest volgen en ze was er meteen mee weg!”

En volgens Théo zijn er nog meer voordelen. Hij merkt op dat de modules verder zijn uitgebreid met de jaren. Hij is bijzonder opgezet met enkele geavanceerde functies, zoals het geïntegreerde online afspraaksysteem, de mobiele app van de software en de modules voor geneesmiddeleninteracties, allergiedetectie en contra-indicaties.

Théo staat ook graag nog even stil bij de betrouwbaarheid van de software en het feit dat het team van Corilus snel reageert als er toch eens een probleem is. “Als er bij een update een bug opduikt, dan wordt dat nog dezelfde dag verholpen. Echt geweldig!”

 


“Omdat ik onmiddellijk toegang heb tot de informatie over mijn patiënten,
kan ik mijn dossiers een stuk vlotter volgen en raadplegen.”

- Théo Kasongo, huisarts 

 

De gouden tip van Théo: deel dossiers voor een vlotte overdracht tussen collega’s

“Als ik een collega vervang, of omgekeerd, dan is het van cruciaal belang dat we onze dossiers en agenda’s vlot kunnen delen. Dat zorgt voor een optimale coördinatie en biedt ons snel toegang tot de informatie die we nodig hebben om de patiënten op een adequate manier te kunnen behandelen, ook als hun vaste huisarts er niet is. En ga ik met pensioen, dan kan ik mijn dossiers zo ook snel overdragen.”

 

Een papierloze praktijk

Met de komst van eHealth en de impact van corona, wat tot strengere veiligheidsnormen leidde, is de medische praktijk grondig veranderd, aldus Théo. “Dankzij de perfecte integratie van CareConnect in eHealth kon ik mijn praktijk volledig digitaliseren. Nog niet zo lang geleden moesten we onze dossiers nog op papier beheren, wat niet meer van deze tijd is en tot fouten leidt.”

Met de introductie van de elektronische medische dossiers is de toegang tot de informatie volledig veranderd. “Vandaag kan ik elk patiëntendossier direct op mijn pc of mijn smartphone raadplegen. Ik hoef maar naar het beginscherm te gaan en ik heb meteen alle gewenste informatie, waar en wanneer ik wil. En ik kan ze delen met andere zorgprofessionals.”

“Die revolutie heeft de continuïteit en kwaliteit van mijn zorg verbeterd, waardoor ik meer tijd heb voor mijn patiënten en de ziekenfondsen mijn prestaties ook sneller terugbetalen. De medische vertegenwoordigers zijn onder de indruk van mijn papierloze organisatie, en dan vooral door hoe ik het beheer van stalen proactief heb geautomatiseerd.”


“Met de integratie van CareConnect in eHealth kunnen we op een vlotte manier met andere gezondheidswerkers communiceren en samenwerken.”
- Théo Kasongo, huisarts

 

Arts én mens blijven

Théo sluit af met deze belangrijke gedachte: “In een geconnecteerde wereld is het cruciaal dat de technologie de menselijke interactie in de medische wereld ondersteunt, maar niet vervangt.” De digitale geneeskunde worden steeds krachtiger, maar direct contact en persoonlijke interactie blijven enorm belangrijk.”

“De digitalisering moet op een verstandige manier worden ingezet om de medische praktijk te verbeteren en de relatie tussen arts en patiënt te versterken. Uiteindelijk wordt de toekomst bepaald door een evenwichtig en beredeneerd gebruik van de nieuwe technologie zodat het menselijke aspect altijd en overal centraal blijft staan in de medische zorg”, besluit hij.

* Er ging geen enkel belangenconflict gepaard met de ontwikkeling en publicatie van dit artikel.



CareConnect GP viert zijn tiende verjaardag. Dat vieren we met de verhalen van een reeks mensen die er van in het begin bij waren. Lees ook zeker onze interviews met:

- Huisarts Marleen: “Software is van digitale fichebak uitgegroeid tot onmisbare gids”
- Huisarts Delphine: “Software brengt rust in mijn hoofd en eenvoud in mijn steeds bredere takenpakket”
10 jaar CareConnect GP: Een terugblik op de evolutie naar meer digitalisering in de zorg met HealthConnect-oprichter Jos Vranken