Brengt de uitbraak van het Corona virus, de doorbraak van telegeneeskunde en e-health?

OPINIE
Telegeneeskunde, e-consult, tele-consult… er wordt al jaren over gesproken, maar slechts met mondjesmaat zien we het in de dagelijkse werking van zorgverleners doordringen. Zelfs de autocorrect van Word aanziet ‘telegeneeskunde’ nog als een ongekende term. Niet dat dat dé referentie is om te peilen naar het belang van iets, maar het zegt toch wel iets over bovenstaande termen, die kort gesteld verwijzen naar interactieve digitale communicatie binnen de gezondheidzorg.

Het is een open deur intrappen, let op hier komt ie, het is een bijzondere tijd waarin we leven. Al het normale, lijkt plots wat minder normaal. En we zien dingen gebeuren die we van-horen-zeggen kennen uit een zeer ver verleden, of enkel zagen in de betere Netflix series. Dat doet wat met ons, met de samenleving en met de processen die het samenleven bepalen. Maar we proberen er ook wat positiefs uit te halen: ‘Brengt het Coronavirus de doorbraak voor telegeneeskunde?’ 

Digitale consultaties

Wat de digitale consultaties betreft, zien we dat COVID-19 pandemie voor de eerste stappen in de goede richting heeft gezorgd. Het RIZIV stelde 2 nieuwe nomenclatuurcodes ter beschikking in functie van consultaties die zonder lichamelijk onderzoek van de patiënt gebeuren. Alle details daarover kan je terugvinden in het blogartikel ‘Hoe je als huisarts consultaties in het kader van COVID-19 afhandelen?’

Specifiek gaat het hier over telefonische consultaties bij een vermoeden van besmetting door het Coronavirus. Een mooie eerste stap richting digitale contactmomenten tussen patiënt en arts. Laat ons hopen dat het bij beide partijen deze semi-opgelegde vorm van consultatie, tot een zekere bewustwording leidt. Het besef dat zowel arts als patiënt zich niet meer moeten verplaatsen en fysiek samen aanwezig moeten zijn in één ruimte. Het is een utopie te denken dat dat voor elke diagnose een waardige oplossing is, maar wat als we daar nog video zouden aan toevoegen? 

Video zou de toepasbaarheid van teleconsultaties echter met zienderogen kunnen vergroten. Zo hoeft de diagnose niet enkel gebaseerd te zijn op wat de patiënt zegt, maar heb je als arts een bijkomende visuele check. En dat brengt ons alweer een stapje dichterbij een klassieke consultatie. Resultaat: minder drukke wachtkamers, laagdrempeligere contactmomenten en bovenal minder besmettingsgevaar tussen patiënten onderling, maar ook tussen patiënt en arts. 

Al het bovenstaande gaat uiteraard niet op voor alle type consultaties en al zeker niet waarbij er lichamelijk onderzoek nodig is. Daarvoor blijft een klassieke consultatie essentieel. Laat ons toch hopen dat we met z’n allen deze trend kunnen verderzetten en naar een digitale gezondheidszorg evolueren. Eerder schreven we al in het artikel ‘Zijn we op weg naar een klantgerichte toekomst van de gezondheidszorg?’ over hoe patiënten zelf tegenover digitale consultaties staan. Alle informatie over videoconsultaties vind je terug op deze pagina. Hoe je aan de slag gaat met videoconsultaties in CareConnect, vind je op deze pagina.

Communicatie tussen arts en patiënt, en zorgverleners onderling

Een patiënt die niet fysiek op consultatie komt, stelt ons voor een nieuwe uitdaging op vlak van communicatie. Het RIZIV leverde daarom een nieuw getuigschrift aan, specifiek in functie van teleconsultatie: ‘COVID-19: Arbeidsongeschiktheid wegens het vermoeden van besmetting’. Ook dat is een stap in de goede richting op vlak van een volledige digitale gezondheidszorg.

GP - ebook ehealth - NL

Maar laat ons dit bekijken in het bredere kader van hierboven. Wat is het voordeel van teleconsultatie als een patiënt nog steeds langs de dokter moet gaan voor het ophalen van een attest, voorschrift of laboresultaten? Teleconsultaties zonder een digitale communicatie achteraf, schiet het doel ervan voorbij.

Naast goede communicatie met de patiënten, is degelijke communicatie tussen zorgverleners misschien zelfs nog belangrijker voor een goede zorgverlening. Zeker in tijden van een pandemie is een vlotte onderlinge communicatie cruciaal in het beheersen van een verdere uitbraak. Enkel zo zijn zorgverleners in staat om snel en efficiënt een totaalbeeld te kunnen vormen op basis van bepaalde ziekteverschijnselen.

Op vele andere domeinen zijn we er intussen aan gewend. De factuur van een niet nader genoemde telecomprovider of de energiefactuur, ontvangen we zonder problemen via mail of nog beter via Zoomit of Doccle. Een volledig digitale afhandeling van ontvangst tot betaling en archivering. Waarom dan niet hetzelfde principe op vlak van gezondheidszorg? Een digitaal gezondheidsportaal waar de patiënt zijn medische voorgeschiedenis kan opvragen en zijn gezondheidstoestand kan bekijken via de informatie van zijn zorgverleners. Waarlangs bovendien ook alle communicatie tussen arts en patiënt verloopt. Een logische stap en dat is het ook.

Een attest of voorschrift dat na een consultatie door de arts digitaal aan het dossier van een patiënt wordt toegevoegd, de patiënt ontvangt via zijn smartphone een notificatie dat er een nieuw document beschikbaar is in zijn portaal, bestelt vervolgens met het verkregen digitale voorschrift zijn medicatie bij de apotheker, die op zijn beurt het voorschrift van het portaal haalt en de medicatie aan de patiënt bezorgt. Klinkt helemaal niet als science fiction, maar eerder als een logische stap in tijden dat e-commerce zegeviert.

Een volledig digitaal proces, van begin tot einde, dat in deze Coronatijden geen overbodige luxe zou zijn. En bovendien vandaag perfect realiseerbaar is met CareConnect langs de kant van de arts en Helena langs patiëntenzijde. 

Staan we nu echt voor een doorbraak van telegeneeskunde?

Het blijft een hypothetische vraag waarop enkel de toekomst een antwoord zal kunnen bieden. Maar daar lijkt het toch wel op. Wat we de voorbije weken hebben zien evolueren in de sector is ongezien, en stelt ons gunstig in het geloof dat we aan de vooravond staan van een doorbraak van telegeneeskunde. We zagen en zien mooie initiatieven vanuit de overheid, een algehele bewustwording van de vele voordelen, maar belangrijkste van al de vraag vanuit de artsen zelf.

Ook voor onszelf is dit een uitdagende periode, waarin we onze software in recordtijd laten meegroeien met de noden en uitbreiden met nieuwe functionaliteiten. Allemaal kleine stapjes naar een digitale gezondheidszorg en nog vlottere zorgverlening. En daar gaan we samen voor ‘Bouwen aan de gezondheidszorg van morgen’. 

Bedankt om voor ons te zorgen! Zorg goed voor jezelf!

New call-to-action