Blog Corilus

Welke impact heeft digitalisering op je tandartspraktijk?

Geschreven door Jan Steenkiste | 9 september 2019 7:48:00 Z

Hoe staan je collega-tandartsen tegenover digitalisering in hun praktijk? Trekken ze resoluut de kaart van digitaal? We vroegen het aan Xavier Demeulemeester. De Roeselaarse tandarts heeft wel een boontje voor technologie, zo blijkt uit de naam van zijn tandartspraktijk ‘Tandens’. “De naam verwijst enerzijds naar het Latijnse woord ‘dens’, maar ook naar het woord ‘tendens’, omdat we volop inzetten op een vernieuwende en innovatieve aanpak.”

In de groepspraktijk van Xavier en zijn vader werken zes tandartsen en specialisten, twee verpleegkundigen, een instrumentiste en een managementassistent. “Er huist dus heel wat expertise in onze praktijk. Om die zo efficiënt mogelijk in te zetten, vertrouwen we op verschillende digitale tools. Om heelkundige ingrepen voor te bereiden, maken we bijvoorbeeld gebruik van een Cone Beam CT-scanner en een intraorale 3D-scanner.”

 

Heldere communicatie naar patiënten

Ook op administratief vlak zet de digitalisering zich door in Tandens. Xavier: “Alle patiëntendossiers zijn digitaal. Met de software houden we niet alleen alle medische data up-to-date, maar sturen we ook een mail of sms naar patiënten als hun (half)jaarlijkse controle eraan komt. Die vlotte communicatie proberen we ook via andere kanalen aan te houden. Op onze website kunnen patiënten een contactformulier invullen en via Facebook brengen we belangrijk nieuws, zoals wegenwerken in de buurt.”

De digitale tools stimuleren niet alleen een open communicatie, maar ook een heldere facturatie. “Via onze software zien we automatisch of een patiënt al dan niet recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming. De financiële administratie verloopt zoveel mogelijk digitaal.”

 

Snel en makkelijk afrekenen

Door de vele verschillende tools met elkaar te integreren, ontstaat er een optimale workflow. “Alle data zijn op dezelfde plaats terug te vinden, en dat in slechts enkele klikken. Ook de medische beeldvorming komt meteen in het juiste patiëntendossier terecht. Via de beveiligde cloud kan iedereen van ons team die dossiers snel inkijken. Er valt dus een groot deel zoekwerk en communicatie weg. En de financiële administratie neemt fors minder tijd in beslag: onze managementassistent kan na elke consultatie meteen afrekenen en eventueel een volgende afspraak inboeken”, vertelt Xavier.

“Een belangrijke voorwaarde is wel dat iedere arts tijdig zijn patiëntendossiers invult. En dat lukt ons wel. Al tijdens een consultatie updaten we vaak het digitale dossier. ’s Avonds hoeven we ons dus niet door stapels paperassen te worstelen.”

 

Vlotte behandelingen op maat

Ook de patiënt profiteert mee van de digitale groepspraktijk. “Met moderne beeldvorming kunnen we de nodige ingrepen glashelder uitleggen. Bovendien bieden we dankzij al die innovatieve technieken een professionele mondzorg op maat van de patiënt, waardoor we sneller en preciezer werken. Het gevolg: een tandartsbezoek verloopt veel vlotter en pijnlozer dan in het verleden. Dat comfort is essentieel voor onze patiënt, want niemand gaat voor zijn plezier naar de tandarts.”

 

Ervaren partners zijn doorslaggevend  

Xavier en zijn team plukken vandaag de vruchten van hun digitale aanpak, maar er kwam wel wat denkwerk bij kijken. “In tandheelkunde zijn er een aantal specifieke ingrepen, waardoor bijvoorbeeld een afzuigingsysteem en compressor essentieel zijn. Dat betekent dat je je servers niet om het even waar kan neerzetten. Mijn tip: zoek een ervaren interieurarchitect en IT-partner en betrek hen zo vroeg mogelijk bij je plannen. Wacht je daar te lang mee, dan is bijsturen veel moeilijker.”

Extra!

3 tips van een interieurexpert om je digitale tandartspraktijk inrichten.

 

Dezelfde partner voor zowel software als hardware

Xavier rekent voor de soft- én hardware op dezelfde leverancier. “Als er dan problemen zijn, weet je meteen bij wie je terecht kan. In het verleden werkten we met verschillende aanbieders, die elk voor een ander aspect verantwoordelijk waren: pc, netwerk, software, enz. Het resultaat? Bij een technische storing wezen de verschillende leveranciers elkaar met de vinger, waardoor problemen moeilijk werden opgelost. Door een partner te kiezen die alles op zich neemt, hebben we een vast aanspreekpunt waarop we kunnen rekenen.”

 

Blik op de toekomst

Ook in de toekomst blijft Xavier de evolutie van digitale tools opvolgen. “Mijn indruk? Tandens maakt vandaag al goed gebruik van moderne technieken. Die digitale aanpak werpt zijn vruchten af. Maar we blijven uitkijken naar innovatieve methodes die een meerwaarde kunnen bieden. Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt.” 

 

Nieuwsgierig naar hoe je stapsgewijs evolueert naar een digitale praktijk? En welke technologieën daarbij een nice-to-have of juist een must zijn? 

👉 Ontdek het in ons gratis e-book 'Je tandartspraktijk digitaliseren: een optie of een must?'.