In het zorgtraject van een bewoner moet er als het ware drie keer ‘geschakeld’ worden. Op die manier kan je je residenten de best mogelijke zorg garanderen, met oog voor hun levenskwaliteit. Maar tussen wie en hoe vinden die schakelmomenten dan plaats?
Corilus en Into.Care slaan de handen in elkaar voor een intuïtieve full-cloud softwareoplossing voor de woonzorgsector. Waarom een partnership waardevol is? En wat dat kan betekenen voor jouw woonzorgcentrum? Regis Verschueren (Corilus Elderly) en Jeroen De Backer (into.care) vertellen het in deze driedelige blogreeks. In deel 1 vandaag: de drie schakelmomenten in een zorgtraject.
Regis: “Elk woonzorgcentrum kampt dezelfde twee uitdagingen: enerzijds de ‘patiënten-tijd’ maximaliseren en anderzijds de best mogelijke zorg bieden. Om die tweede doelstelling te behalen, moeten zorgmedewerkers inzicht hebben in de volledige medische geschiedenis van een resident.
Maar die is natuurlijk voor iedereen uniek. Bovendien is dat zorgtraject al lang geen rechte lijn meer, maar eerder een kluwen. Een resident kreeg bijvoorbeeld medische hulp aan huis, verbleef daarna in een assistentiewoning, ging vervolgens terug naar huis en kwam na een ziekenhuisopname in je woonzorgcentrum terecht.”
Jeroen: “De kennis over die uitgebreide medische voorgeschiedenis is verspreid over een breed zorgteam. Denk aan de huisarts, thuisverpleegkundigen, een kinesist, apotheker, geriater en andere zorgverleners. Elk zorgprofiel beschikt over een stuk cruciale kennis over de resident.
Vandaag zijn er al stappen gezet om de meest primaire medische-en zorginformatie digitaal uit te wisselen op een veilige manier. Zo is er de liaison-fiche, waarmee de huisarts via zijn softwarepakket de cruciale medische gegevens aan je woonzorgcentrum aanlevert.”
Regis: “Maar die initiatieven volstaan niet om alle relevante medische informatie over te hevelen van individuele zorgverleners naar je woonzorgcentrum. Via het gezondheidsplatform Helena kunnen zorgverleners al enkele gegevens delen met andere zorgverstrekkers, na de nodige goedkeuringen. Voorbeelden zijn medicatieschema’s en laboresultaten. Softwareaanbieders willen op korte termijn de eerste zorgschakel – het zorgteam en een woonzorgcentrum – vervolledigen via performante toepassingen.”
Regis: “Het zorgtraject van een resident stopt uiteraard niet wanneer die zijn of haar intrek neemt in je woonzorgcentrum. Van wondzorg over bloeddrukschommelingen tot valincidenten: zorgkundigen moeten al die zaken registreren. Enerzijds om de zorgkwaliteit te waarborgen, anderzijds om je organisatie inzicht te geven in wat anders of efficiënter kan.”
Jeroen: “Het Into.Care platform maakt die tweede schakel vandaag al rond. Het slimme en intuïtieve mobiele platform verbetert je workflow, stimuleert de samenwerking tussen teamleden en geeft controle over je dagelijkse zorgroutines.”
Jeroen: “De noodzaak om medische informatie uit te wisselen onder zorgverleners binnen en buiten woonzorgcentra is duidelijk. Maar steeds vaker wil ook (de familie van) de resident op hoogte blijven. Ook hier komt zorgplatform Helena op termijn tegemoet aan die nood. Via Helena zal je woonzorgcentrum – met de nodige toestemming en mandaten – veilig kunnen communiceren met de familie van een resident over zijn of haar zorgbeleid en medicatie.”
Jeroen: “Door de drie zorgschakels met elkaar te verbinden krijgt de resident sneller en betere zorg. Bovendien vermindert de administratieve last, terwijl de processen versnellen. Daardoor komt de levenskwaliteit van bewoners terug centraal te staan. Een shift die op dit moment al volop aan de gang is.”
Meer inspiratie opdoen over de ouderenzorg van morgen? Download ons gratis e-book over de uitdagingen, trends en technologieën in de woonzorgsector.