De voorbije maanden is onze maatschappij grondig opgeschrikt. De zorgsector zat in het oog van de storm. In woonzorgcentra zorgde het coronavirus ervoor dat de dagelijkse activiteiten van kwetsbare ouderen grondig wijzigden.
De meeste directies haalden hun infectiepreventieplannen uit de schuif. Toch waren ook er tal van onvoorziene zaken. Beschermend materiaal bleek al snel schaars te zijn. Bewoners konden geen bezoek meer ontvangen. Anders communiceren met bewoners en bezorgde familie te woord staan zorgde voor extra stress. Sommige centra kenden ook meer afwezigheden bij personeel.
Leidinggevenden en medewerkers dienen meer dan ooit te leren omgaan met de vele onbekenden die het virus met zich meebracht, de eigen angsten en de onzekerheid voor de toekomst. De samenwerking binnen de teams kwam onder druk te staan.
Nu de grote piek van deze pandemie lijkt voorbij te zijn, is het tijd om terug te blikken en lessen te trekken. Het is normaal dat in deze crisis tal van zaken niet onder controle waren; dit is net kenmerkend voor zo’n “zeer complexe situatie”.
Kortom: hoe kunnen we sterktes nog versterken en zwaktes in de organisatie verbeteren, om de medewerkers beter voor te bereiden voor de toekomst. Een toekomst die momenteel nog erg onzeker blijft.
Probis leerde veel uit deze crisis. Deze ervaringen willen ze graag met u delen. In een gratis webinar op donderdag, 18 juni 2020 van 14u tot 15u blikken Kristof Vermeiren en Tine Van de Sompel terug op de voorbije periode vanuit hun ervaring als adviseur en manager in diverse woonzorgcentra en formuleren ze conclusies. U kan bovendien zelf mee discussiëren via de chatfunctie.
De webinar is bedoeld voor al wie betrokken is in de organisatie van de ouderenzorg. Ook leidinggevenden en medewerkers uit ziekenhuizen, thuiszorg en bij de (lokale) overheden kunnen nuttige inzichten opsteken. Dit webinar is gratis voor deze doelgroepen.