Nieuwe zakgeldfiche voor woonzorgcentra: zo hou je zakgeldbeheer simpel én transparant

Het zogeheten zakgeld dat het OCMW maandelijks uitkeert, maakt voor heel wat ouderen in woonzorgcentra het verschil. Maar de stroom aan zakgeld en kosten nauwgezet opvolgen en beheren, voelt weleens als een huzarenstuk aan. Goed nieuws: om de administratieve kant van de zaak te vereenvoudigen, kan je woonzorgcentrum via CareConnect into.care aan de slag met de nieuwe zakgeldfiche. 

Hoe zet je de zakgeldfiche op de meest efficiënte manier in? En wat zijn de praktische voordelen voor je woonzorgcentrum, team én bewoners? We zetten het op een rij.  

Zakgeld en kosten die zichzelf beheren  

Met de zakgeldfiche bepaal je snel en makkelijk welke kosten automatisch worden afgetrokken van het zakgeld van een bewoner en welke bedragen toch op de maandelijkse factuur moeten komen. Dat gebeurt aan de hand van codes in CareConnect into.care.  

Stel, een bewoner beschikt over een maandelijks zakgeldbedrag van 100 euro voor kappersbezoeken, uitstapjes en de cafetaria. Voor al die kosten kan je via de zakgeldmodule een code definiëren. Komt er vervolgens een factuur van bijvoorbeeld de kapper binnen, dan geef je die in CareConnect into.care gewoon in via de tab ‘Facturatie’.  

Aan de hand van de codes die je vooraf bepaalde, trekt het softwaresysteem de kapperskost dan automatisch van het zakgeld af, zodat ze niet op de maandelijkse factuur verschijnt. Op voorwaarde uiteraard dat je alle kosten en codes op voorhand goed hebt geconfigureerd. 

De vruchten van automatisering   

De praktische voordelen van de zakgeldfiche zijn legio:  

centralized

Gecentraliseerd en foutloos   

Weg met de Excellijsten en eindeloze (her)berekeningen! Dankzij de zakgeldfiche werkt je woonzorgcentrum voor zowel facturatie als de opvolging van zakgeld vanuit één enkel scherm in de CareConnect into.care-software. Dat is niet alleen handig in gebruik, maar ook minder foutgevoelig.  

clock-1

Snel en efficiënt 

Je hoeft de codes voor het zakgeld maar één keer vooraf te configureren in het systeem. Doe je dat nauwgezet, dan gaat de rest nadien vanzelf, waardoor je veel tijd wint. Daarbij maakt het bovendien niet uit of het zakgeld nu via een bewindvoerder of het OCMW wordt uitgekeerd.  

printer

Print- en traceerbaar  

Moet een bewoner of bewindvoerder een handtekening zetten om bijvoorbeeld te bekrachtigen wat er gebeurt met zakgeld dat niet werd besteed? Geen probleem. Alles wat je via de zakgeldfiche beheert, is eenvoudig af te printen en te traceren.  

browser (1)

Transparant en up-to-date    

Op elk moment weet je precies waaraan en hoeveel van het zakgeld van bewoners wordt gespendeerd. Is er te weinig zakgeld om de kosten van een bepaalde maand te dekken, dan krijg je daar een melding overvan. Zo kan je in alle transparantie en onderling overleg beslissen of de meerkost op de ‘gewone’ factuur komt, of onder het zakgeld van de volgende maand wordt geparkeerd.  

 

Optimaal beheer met CareConnect into.care 

Klaar om nog meer efficiëntiewinst te boeken? Naast de zakgeldfiche biedt CareConnect into.care je nog tal van andere functionaliteiten om het dagelijkse reilen en zeilen van je woonzorgcentrum en je zorgteam te stroomlijnen en vereenvoudigen.  Ontdek alles over CareConnect into.care >