Blog Corilus

Zorg en digitalisering gaan hand in hand in je woonzorgcentrum

Geschreven door Gabrielle Krayenbuhl | 16 juni 2020 7:16:58 Z

Digitalisering in uw woonzorgcentrum is cruciaal. Het opent de deuren naar meer efficiëntie, minder rompslomp en meer tijd voor kwalitatieve zorg.

Volgens de Vlaamse overheid is digitalisering een belangrijke ondersteunend instrument voor de verdere uitbouw van de gezondheidszorg. En volgens het Europees bureau van de Wereldgezondheidsorganisatie is digitalisering in de zorg onvermijdelijk. Meer zelfs, het is een ‘must om de zorg te verbeteren en de kosten te verlagen’.

Een digitale zorgplanning is een platform die al het papierwerk van een zorgplanning en andere informatiebronnen vervangt door 1 digitale variant. Met deze software creëer én beheer je makkelijk het takenpakket van je zorgteam. Verder bewaar je alle informatie per bewoner op dezelfde plek: de registratie van zorg- en medicatierondes (actief dossier), de specifieke informatie per resident (passief dossier), de administratieve gegevens en agenda. Medewerkers hebben altijd en overal toegang tot die digitale bewonersdossiers, en dat vanop verschillende apparaten. Bovendien kunnen ze die data makkelijk updaten en uitwisselen.

De impact van digitale zorgplanning

De gevolgen voor je bewoners
Een digitale zorgplanning levert de bewoners van je woonzorgcentrum alleen maar voordelen op. De zorgkwaliteit stijgt en door de hogere efficiëntie is er meer ruimte voor je medewerkers om een persoonlijke band op te bouwen. Dat is wat je residenten uiteindelijk verlangen.

Wat betekent een digitale zorgplanning voor je medewerkers?
Je medewerkers moeten over de nodige digitale skills beschikken. Anders heeft het weinig zin om een digitale zorgplanning te implementeren. De gebruiksvriendelijkheid van de applicatie speelt hierin ook een grote rol. Om de medewerkers te ondersteunen bij het verkrijgen van de digitale vaardigheden zijn opleidingen op maat noodzakelijk. Het niveau van de digitale vaardigheden varieert namelijk sterk tussen de zorgverleners.

De impact op je organisatie
Een digitale zorgplanning vraagt niet alleen een investering in software, maar ook in de organisatie. Ook moeten er smart devices beschikbaar zijn voor je personeel. Dat is een smartphone of tablet die in verbinding staat met het platform. Enkel zo hebben je medewerkers steeds zicht op hun takenpakket, de zorg- en medicatierondes en de noodzakelijke informatie per inwoner.

Maar er is nog werk aan de winkel, blijkt uit onderzoek van Zorg voor Beter, het Nederlands kennisplein voor professionals in de ouderenzorg. Uit een enquête bij 1.800 zorgverleners in de langdurige zorg bleek dat slechts 41% van de zorgverleners in woonzorgcentra een smart device hebben van de werkgever.

Niet alleen de kwantiteit van smart devices telt, ook de kwaliteit speelt een rol. Want als een smartphone of tablet enkel een leuk extraatje is dat geen ondersteuning biedt in het werk van een zorgverlener, ben je terug bij af. Ook een performant netwerk is cruciaal. Verlopen de digitale processen immers te traag, duurt het niet lang voor de papieren dossiers opnieuw de kop opsteken.

 

CareConnect Go Elderly, mobiele assistent van uw woonzorgcentrum

Daarom hebben we CareConnect Elderly GO ontwikkeld. Het is de digitale, mobiele assistent van uw woonzorgcentrum. Door een synchronisatie met CareConnect Care (Geracc) is de informatie die uw zorgteam nodig heeft aan het bed van de bewoner digitaal beschikbaar op verschillende platformen en compatibel op verschillende toestellen. De informatie is ook offline beschikbaar of via 3G/4G.

 

Digitale zorgplanning via CareConnect Elderly Go

Het zorgpersoneel ziet onmiddellijk wat op er de planning staat en kan die taken ook afvinken. Zo win je heel wat tijd, want iedereen heeft meteen zicht op wat hij/zij moet doen.

De zware papieren dossiers moeten niet langer mee op ronde. En ook de manuele administratie met de computer achteraf valt weg. Op die manier verlaagt de werkdruk voor je zorgpersoneel.

Door data te verzamelen op hetzelfde platform, hebben medewerkers een compleet en overzichtelijk beeld van de toestand van elke resident: familie, behandelende arts, allergieën, aandachtspunten …

De informatie van je woonzorgcentrum en de bewoners is streng beveiligd via unieke identificaties. Je data wordt offline opgeslagen op jouw toestel en automatisch geüpload bij verbinding met wifi of 4G. Toestellen of gebruikers kunnen vergrendelt worden zodat er geen misbruik gemaakt kan worden.

Uit onderzoek blijkt dat een belangrijk deel van de zorgverleners in de ouderenzorg te weinig digitale vaardigheden heeft. Daarom hebben we getracht de applicatie zo eenvoudig mogelijk te maken. Maar opleidingen op maat zijn ook nog steeds mogelijk. Waardoor ook tijdbesparend.