De facturatie van huisartsprestaties in woonzorgcentra is geen klein bier. Vaak komt het erop neer dat je als woonzorgcentrum een factuur aan de huisarts bezorgt, het verschuldigde bedrag voorschiet en nadien bij de bewoners terugvordert. De terugbetaling door de mutualiteit vragen de residenten vervolgens zelf aan. Een complexe flow, zoveel is zeker. Maar er ligt een alternatief in het verschiet!
Zo is er sinds begin 2022 een efficiënter stramien mogelijk dat het facturatieproces logischer maakt. Ontdek hoe het werkt en hoe je je softwarepakket erop afstemt.
Sinds 1 januari 2022 kunnen huisartsen de derdebetalersregeling toepassen voor alle geneeskundige verstrekkingen, ongeacht het statuut van de patiënt. Daardoor moet de patiënt niet eerst het volledige honorarium van de huisarts betalen om het vervolgens via de mutualiteit terug te krijgen. Alleen het remgeld wordt aangerekend.
Ook voor de facturatie tussen huisarts, woonzorgcentrum en bewoner houdt dit een troef in. Zo kan je de makkelijkere aanpak hieronder hanteren.
Vereenvoudigde facturatieflow
- De huisarts past in het woonzorgcentrum de derdebetalersregeling toe en stuurt de honoraria rechtstreeks door naar de mutualiteit via zijn of haar eigen softwaresysteem.
- De huisarts maakt op het einde van maand een factuur op voor het remgeld dat de bewoner van het woonzorgcentrum verschuldigd is.
-Het woonzorgcentrum voegt de huisartsfactuur toe als supplement bij de maandelijkse factuur van de bewoner. Zoals bijvoorbeeld ook gebeurt voor de kosten van de kapper, pedicure, wasserij, …
Het resultaat is een win-winsituatie. De huisarts behoudt de volledige controle over zijn of haar e-facturatie. Het woonzorgcentrum hoeft geen geld meer voor te schieten en terug te vorderen. En de bewoners (of hun familieleden) dienen geen klevertjes en getuigschriften meer uit te wisselen met de mutualiteit.
Om de nieuwe facturatieflow met het woonzorgcentrum op te zetten, kunnen huisartspraktijken (blijven) gebruikmaken van CareConnect General Practitioner, een softwaresysteem dat aansluit op dat van je woonzorgcentrum. Daarvoor hebben ze wel de licentie ‘geavanceerde tarificatie’ nodig. Daarmee kunnen huisartsen:
Het remgeld komt zo automatisch op een aparte factuur te staan, die de huisarts vervolgens rechtstreeks vanuit zijn of haar geavanceerde tarificatiemodule aan je woonzorgcentrum kan bezorgen.
Ook voor je woonzorgcentrum is de nieuwe facturatieflow met huisartsen eenvoudig uit te rollen in CareConnect into.care. De doktersprestaties voeg je via het ingeefscherm voor globale kosten in amper enkele klikken toe aan de maandelijkse factuur van de resident in kwestie.
CareConnect into.care, slimme digitale assistent voor woonzorgcentra
Van planning over datamanagement tot facturatie: met CareConnect into.care beschik je over alle digitale bouwstenen om de administratie en het beheer van je woonzorgcentrum in optimale banen te leiden. Leer alle functionaliteiten kennen.
CareConnect General Practitioner, allesomvattend systeem voor artsenpraktijken
Met CareConnect General Practitioner heeft een huisartsenpraktijk alles in huis om ‘eHealth’ te doen rijmen met ‘excellente zorg voor je patiënt’. Ontdek de voordelen.