De manier waarop patiënten een doktersbezoek betalen, maakte in korte tijd een hele ommezwaai door. In 2019 kon je, volgens een enquête van Domus Medica, in slechts een derde van de Belgische huisartspraktijken elektronisch betalen.
Vanaf 1 juli 2022 is dat anders en ben je verplicht om minstens één elektronische betaalwijze aan te bieden. Lees er alles over in het blogartikel: Ook verplicht voor artsen: minstens 1 elektronische betaalmethode
Meer weten over de nieuwe betaalmogelijkheid binnen CareConnect? Schrijf je in voor de webinar op 5 mei.
Met welke (nieuwe) mogelijkheden voldoe je als huisarts het best aan de verwachtingen van patiënten, jong en oud, én van de overheid? En welke voordelen bieden ze voor je praktijk? Een overzicht!
Jongere patiënten verwachten nagenoeg allemaal om via Bancontact te kunnen betalen. Maar het valt op dat sinds de coronacrisis ook oudere generaties hun bankkaart steeds vaker (willen) gebruiken bij de huisarts, zo blijkt uit bevindingen van de CM. Een betaalterminal in je praktijk is dus hoe langer hoe minder een drempel voor patiënten op leeftijd.
Bij betalen via Bancontact komen wel opstart-, abonnement- en transactiekosten kijken, iets wat al menig huisarts ontmoedigde om het als mogelijkheid aan te bieden. Al blijkt uit een enquête van Domus Medica dat de tevredenheid bij artsen wel zeer hoog is (82%) zodra ze de overstap hebben gemaakt.
Dit zijn de belangrijkste redenen die ze daarvoor aanhalen:
Naast de betaalterminal maakt ook de smartphone elektronisch betalen mogelijk. Het voordeel daarvan is dat er geen extra kosten mee gepaard gaan voor je praktijk. Vooral jongere patiënten grijpen spontaan naar hun mobile banking-app om instant geld over te schrijven, al raakt de methode ook in andere leeftijdsgroepen almaar meer ingeburgerd.
Ook via CareConnect General Practitioner kan je patiënten met hun smartphone laten betalen. Met de tarificatiemodule maak je als arts op het einde van de consultatie makkelijk een betalingstransactie aan. Vervolgens verschijnt er op je pc-scherm een QR-code die je patiënten binnen de twee minuten dienen te scannen met hun smartphone of tablet om de betaling uit te voeren.
CareConnect biedt nu ook de functionaliteit om Payconiq-betalingen aan je administratie te koppelen.
Meer weten? Schrijf je in voor de webinar op 5 mei of activeer Payconiq binnen CareConnect
Sinds 2022 kan je als huisarts de derdebetalersregeling toepassen voor alle geneeskundige verstrekkingen, ongeacht het statuut van je patiënten. Daarbij hoeven ze alleen het remgeld neer te tellen, een som van slechts enkele euro’s die de meesten vaak het liefst contant betalen. Met de juiste software moet je je geen zorgen maken over de administratieve opvolging bij dit systeem. Via de (optionele) tarificatiemodule binnen het softwarepakket van je praktijk beheer je de e-facturatie van je prestaties makkelijk of zelfs automatisch.
Ook voor je prestaties in woonzorgcentra is het mogelijk om de derdebetalersregeling elektronisch uit te rollen. Daarbij stuur je je honoraria via je softwaresysteem rechtstreeks naar de mutualiteit en stel je maandelijks een factuur op voor het verschuldigde remgeld. Die factuur kan het woonzorgcentrum dan als kost toevoegen op de maandelijkse factuur van de bewoner. Het voordeel? Het woonzorgcentrum moet niet eerst aan je praktijk factureren. En de residenten (of hun familieleden) hoeven geen klevertjes en getuigschriften meer uit te wisselen met de mutualiteit. Kortom, tijdwinst troef voor alle betrokken partijen.
Volg de betalingen voor je prestaties op met CareConnectMet CareConnect General Practitioner beschik je over een allesomvattend softwaresysteem voor het administratieve beheer van je praktijk. CareConnect werd bovendien uitgerust met een nieuwe functionaliteit om Payconiq-betalingen aan je administratie te koppelen. En met de uitbreidingsmodule Tarificatie factureer je je prestaties in een mum van tijd. Lees meer over de optionele tarificatiemodule.
Meer weten? Schrijf je in voor de webinar op 5 mei of activeer Payconiq binnen CareConnect