Zicht op COVID-vaccin voor patiënt

Veel patiënten zitten met vragen rond de verschillende COVID-vaccins. Met Helena willen we patiënten bijkomende informatie geven en extra transparantie brengen rond het verkregen COVID-vaccin.

 
 

Zicht op COVID vaccin voor patiënt

Dankzij de Vitalink-integratie, kan iedere Belgische burger in Helena meer informatie terugvinden over welk COVID-vaccin hij/zij toegediend kreeg. Zo zal je onder andere kunnen zien welk merk van vaccin je kreeg, moment van toediening, geldigheidsduur,... Kortom een digitaal bewijs van vaccinatie. De registratie hiervan gebeurt onmiddellijk na de toediening van het vaccin en is enkele minuten later zichtbaar in Helena. 

ios-screenshot-generator-featuring-an-iphone-xs-max-with-a-customizable-background-25301-1Verder kan iedere Vlaming een overzicht zien van welke vaccinaties in het verleden werden toegediend (bv. tegen de bof, mazelen, reisvaccinaties, …). Dit kan enkel op voorwaarde dat de zorgverlener die het vaccin toediende ook de correcte registratie deed.​

*Wallonië en Brussel hebben een eigen kluis (analoog aan Vitalink). Daar dient de koppeling voor vaccinatie-registratie nog gelegd te worden. Inwoners van Wallonië en Brussel, kunnen de historiek van hun algemene vaccinaties dus voorlopig nog niet inkijken. Voor het COVID-vaccin wordt uitzonderlijk ook voor hen met Vitalink gewerkt. Hierdoor kunnen ook personen die in Wallonië of Brussel wonen meer informatie terugvinden over het COVID-vaccin in hun Helena account.

Helena account aanmaken in 30 seconden

We merken dat een Helena account aanmaken via itsme of eID niet voor alle patiënten even vanzelfsprekend en toegankelijk is. Samen met een aantal artsen hebben we daarom bekeken hoe we deze patiënten toch vlot en veilig kunnen onboarden op Helena.
Helena account aanmaken in 30 seconden

Vanuit CareConnect hebben we daarom de optie toegevoegd om in slechts 30 seconden een Helena account aan te maken voor jouw patiënt. 
  • Wanneer je deze optie activeert zal bij het openen van het patiëntendossier automatisch de Helena pop-up worden geopend.
  • Vul indien nodig het e-mailadres en telefoonnummer aan en klik op "Bevestigen".
  • Vervolgens wordt er een activatiecode gegenereerd die de patiënt kan gebruiken om eenmalig in te loggen. Hierna zal de patiënt een eigen gekozen aanmeldcode moeten gebruiken om in te loggen. De activatiecode is dan niet meer geldig.
  • Vanaf nu kan je op een veilige en digitale manier met jouw patiënt communiceren.
  • Hier vind je een overzicht waarover je al met je patiënt kan communiceren.


Door nu 30 seconden te investeren, geef je jouw patiënt volledig zicht op zijn patiëntendossier en communiceer vlot en veilig in de toekomst. Resultaat: Minder administratie en meer tijd voor jouw patiënten.