Blog Corilus

Efficiëntie in huisartspraktijken: 4 inzichten uit de praktijk

Geschreven door Maarten Van Iseghem | 3 juni 2022 8:30:00 Z

Over efficiëntie in de huisartspraktijk is al veel inkt gevloeid. Maar hoe ervaren huisartsen bepaalde efficiëntievreters nu concreet? Om dat te achterhalen, bevroeg Corilus 288 artsen via een online enquête. De belangrijkste inzichten – én mogelijke oplossingen – die uit deze efficiëntiescan voortvloeien, zetten we hier op een rij.

De telefoon is en blijft stoorzender nummer één

Bij meer dan 3 op de 5 bevraagde huisartsen (61,1%) onderbreekt de telefoon vaak tot quasi alle consultaties. Sterker nog: bijna de helft (45,5%) zegt dat ze deze verstoringen “erbij nemen” ook al zouden ze “het liever anders hebben”. Een schril contrast met de amper 5,1% die aangeeft telefonisch onbereikbaar te zijn tijdens consultaties.

Nochtans bestaan er oplossingen om de telefoon schaakmat te zetten en je volledig op de patiënt te focussen tijdens de consultatie. Zo kan je een medisch telesecretariaat als Ringphone in de arm nemen dat praktische telefoontjes – met medische kennis van zaken – opvangt op tijdstippen die je als arts zelf bepaalt. Ongeveer 13% van de bevraagde huisartsen werkt al met zo’n telesecretariaat, dus hier ligt nog veel potentieel voor het rapen.

 

Websites troef, maar online agenda’s onderbenut

Dat een eigen stek op het wereldwijde web een efficiëntiebooster is, daar zijn al heel wat huisartsen van overtuigd. Zo heeft ruim 8 op de 10 bevraagde artsen (84,8%) een website. Al is er een belangrijke kanttekening: minder dan een derde (30,9%) koppelt een online agendasysteem aan de website om patiënten zelf een afspraak te laten prikken.

Wil je zoveel mogelijk de vruchten plukken van je online aanwezigheid, dan is een online agendasysteem – zoals dat van Ringphone – nochtans de kers op de taart. Het aantal telefoontjes van patiënten daalt er drastisch door, want ze kiezen gewoon zelf het meest geschikte afspraakmoment binnen vooraf bepaalde tijdsloten. Ook verlaag je zo het risico op dubbele boekingen of fouten, wat eveneens alleen maar tijdswinst inhoudt.  

Cash blijft koning, al zijn andere betaalmethodes in opmars

Contante betalingen zijn schering en inslag in huisartspraktijken. Zowat 85% van de bevraagde huisartsen biedt deze traditionele betaalmethode aan. Niettemin ben je vanaf 1 juli 2022 verplicht om minstens één elektronische betaalmogelijkheid te voorzien. Die kan verschillende vormen aannemen, al zijn ze niet allemaal even ingeburgerd:  

  • bijna drie kwart (74,4%) van de huisartsen staat mobiele betalingen toe (bijvoorbeeld via Payconiq, mobile banking, Apple Pay),
  • iets meer dan de helft (57,3%) laat patiënten ook via een Bancontact-terminal betalen,
  • bij amper 36,7% van de praktijken kunnen patiënten via overschrijving 

Inzetten op een of meerdere van deze betaalmethodes is niet alleen nuttig voor je patiënt, maar loont ook voor je praktijk. Zo hoef je minder cash geld naar de bank te brengen, wat de veiligheid verhoogt. Ook het aantal openstaande rekeningen en wanbetalers daalt. En via een naadloze koppeling van elektronische betaalopties aan je algemene softwarepakket, win je aan snelheid voor boekhoudkundige en administratieve taken. Met CareConnect General Practitioner kan je op dat vlak bijvoorbeeld op beide oren slapen.

No-shows zijn geen ver-van-ons-bedshow

Nagenoeg 1 op de 3 huisartsen (30,3%) krijgt regelmatig te maken met patiënten die niet komen opdagen voor een afspraak. Het gevolg? Je verliest tijd als je bestaande afspraken moet wijzigen of opnieuw inplannen. Ook hiervoor biedt een digitale agenda soelaas.

Zo krijgen patiënten via het online systeem een herinnering aan hun afspraak toegestuurd, waardoor de kans op no-shows sterk afneemt. Vergeten ze alsnog hun afspraak of zijn ze onverwacht verhinderd? Dan boeken ze via de online agenda makkelijk een nieuwe afspraak zonder dat je als huisarts (tijdrovende) actie hoeft te ondernemen.

E-book: geef je huisartspraktijk een vitamine E-fficiëntieboost 

Als huisarts stel je je patiënten centraal. Maar een praktijk is ook een zaak die goed gerund moet worden. Van betalingen en facturatie over het beheer van je agenda, afspraken en website tot administratieve en boekhoudkundige opvolging … In ons e-book rond efficiëntie reiken we je de digitale bouwstenen aan om dat alles in goede banen te leiden.

Download je e-book. .