Sinds 1 januari 2021 is elke huisarts verplicht een erkend elektronisch medisch dossier (EMD) te gebruiken voor het beheer van het globaal medisch dossier (GMD) van patiënten. Belangrijk ook: hierdoor ontvang je voortaan jouw GMD-honoraria van de ziekenfondsen uitsluitend via MyCareNet.
Een GMD zorgt ervoor dat je als zorgverlener de medische situatie van je patiënten makkelijker kan opvolgen. Het beheer van dat GMD via een EMD – een digitaal, centraal beschikbaar platform – is cruciaal voor de accuraatheid van die informatie.
In amper twee stappen ben je volledig in orde met de EMD-verplichting:
Papieren facturatie is sinds 2021 voorgoed verleden tijd. Voortaan betalen de ziekenfondsen de GMD-honoraria uit volgens een nieuw automatisch systeem:
Let op: was je eind 2020 nog niet in orde met je EMD, dan maak je in februari 2021 nog geen aanspraak op anticipatieve betalingen voor 2021. Breng jouw EMD in orde vóór 31 december 2021 om vanaf 2022 anticipatieve GMD-betalingen te ontvangen.
Let op: word je in de loop van het jaar de GMD-beheerder van een patiënt van een andere huisarts, dan krijg je in dat jaar nog geen honorarium. Je ontvangt die betaling voor het eerst – samen met je andere anticipatieve betalingen – in het volgende jaar.
Startende huisartsen krijgen door deze nieuwe regeling weinig tot geen GMD-inkomsten in hun eerste werkjaar. Zij zullen daar vanaf 2021 via de praktijkpremie een compensatie voor krijgen.
Nog niet in orde met de nieuwe verplichting? Schrijf je via CareConnect General Practicioner in voor de eGMD-dienst van MyCareNet.