Blog Corilus

Je consultatie digitaal én patiëntgericht organiseren: 5 tips

Geschreven door Koen Van de Gucht | 8 december 2020 15:14:55 Z

Hier en daar werden digitale consultaties al ingezet in de zorgverlening, maar COVID-19 heeft hun intrede enorm versneld. Dat ging gepaard met wat druk en strubbelingen, maar velen zien er nu ook de voordelen van in. Dé hamvraag is natuurlijk: hoe verloopt de perfecte digitale consultatie?

Telefoontjes die niet kunnen wachten, een wachtzaal vol patiënten of een berg administratie die alleen maar groter wordt … Vandaag zijn er voor huisartsen verschillende opties om een consultatie – voor zowel je patiënt als jezelf – gestroomlijnder te laten verlopen.

1. Werk met een online agenda

Je biedt patiënten de kans om jouw agenda te raadplegen en vervolgens zelf hun afspraken te boeken en te beheren. Als geheugensteuntje ontvangen ze de dag voordien een herinneringsmail of -sms voor de afspraak.

Geïnteresseerd? Ontdek hoe je in je software een online agenda integreert.

 

2. Sta open voor videoconsultaties

Om tijdens de coronacrisis de continuïteit van zorg veilig te waarborgen, werden tijdelijk raadplegingen vanop afstand ingevoerd. Volgens het RIZIV waren dat er tussen maart en mei 2020 maar liefst 3,8 miljoen, waarvan de meeste bij huisartsen. Patiënten die te ziek zijn of anderen zouden kunnen besmetten, kunnen op die manier toch bij hun huisarts terecht.

Video verkennen? Ontdek hoe je via gezondheidsportaal Helena videoconsultaties opzet.

 

3. Menselijke communicatie blijft vitaal

In digitale consultaties is het ook kwestie het contact met je patiënt persoonlijk te houden. Activeer je camera zodat de patiënt ziet dat je luistert. Tegelijk kan je in het online zorgdossier noteren, maar probeer ook dan de patiënt voldoende aan te kijken. Is dit een opvolgingsafspraak? In slechts enkele klikken open je gemakkelijk het online zorgdossier met notities uit je vorige afspraak.

Klaar om je zorgdossier te digitaliseren? Maak kennis met CareConnect General Practitioner.

 

4. Geef de patiënt – en jezelf - voldoende betrokkenheid

Patiënten zijn graag betrokken in de beslissing over een behandeling en opvolging daarvan. Wijs je patiënt erop dat hij vandaag via een online gezondheidsportaal zoals Helena in contact kan blijven met zijn verschillende zorgverstrekkers. Op die manier krijgt hij zelf een beter beeld van zijn zorgprofiel.

5. Digitaliseer je documenten

Laboresultaten, elektronische voorschriften of attesten. Tegenwoordig kan je de patiënt op een veilige manier alle nodige documenten digitaal bezorgen. Meer nog: de patiënt kan zijn medische voorgeschiedenis opvragen en zijn gezondheidstoestand bekijken.

Meer weten over de digitalisering van je huisartsenpraktijk?
In het e-book eHealth voor huisartsen vind je alle antwoorden.