Als huisarts kom je in aanmerking voor een geïntegreerde praktijkpremie. De premie geldt als tegemoetkoming voor de aankoop van software, het gebruik van e-diensten en als ondersteuning voor de werking binnen jouw praktijk.
De voorwaarden voor de geïntegreerde praktijkpremie 2021 zijn reeds bekend en zijn identiek aan de voorwaarden van 2020. Je zal de premie kunnen aanvragen vanaf midden juli 2022. Voor de duidelijkheid geven we hieronder een overzicht van hoeveel de premie bedraagt, lijsten de voorwaarden op, en leggen je uit hoe je deze kan aanvragen.
Je verstuurde in het 2e semester van 2021 minstens 25% van jouw geneesmiddelenvoorschriften via Recip-e.
Je diende in het 2e semester van 2021 minstens 50% van jouw aanvragen van terugbetaling van geneesmiddelen hoofdstuk IV in via de dienst “Hoofdstuk IV” van MyCarenet.
Je of jouw mandataris factureerde in het 2e semester van 2021 minstens 20% van jouw raadplegingen voor patiënten met recht op verhoogde tegemoetkoming via de dienst ‘eFact’ van MyCarenet.
Opgelet: dit criterium telt niet mee als je in een medisch huis werkt dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.
Voor minstens 25% van de patiënten waarvoor je in 2021 een GMD-honorarium hebt ontvangen, is uiterlijk op 31 december 2021 een geïnformeerde toestemming geregistreerd via het eHealth-platform (door jezelf, de patiënt of een andere zorgverlener).
De verhouding tussen het totaal aantal verschillende patiënten waarvoor je uiterlijk op 31 december 2021 een SUMEHR hebt opgeladen via de digitale platformen Vitalink, RSW of Abrumet en het aantal patiënten waarvoor je in 2021 een GMD-honorarium hebt ontvangen, bedraagt minstens 25 %.
Tijdens 2021 gebruikte je MyCareNet voor het elektronische beheer van jouw GMD-honoraria.
Opgelet: dit criterium telt niet mee als je in een medisch huis werkt dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.
Tijdens het tweede semester van 2021 creëerde je of paste je minstens 5 medicatieschema's aan.
Tijdens het 2e semester van 2021 gebruikte je minstens 5 keer de CEBAM evidence linker (via login).
Tijdens het 2e semester van 2021 diende je minstens 5% van jouw raadplegings-getuigschriften in via de dienst "e-Attest" van MyCarenet.
Opgelet: dit criterium telt niet mee als je in een medisch huis werkt dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.
Tijdens 2021 gebruikte je minstens 3 keer het elektronisch formulier “Evaluatie van de handicap – FOD Sociale Zekerheid” voor het versturen van medische informatie naar de FOD Sociale Zekerheid (DG Personen met een handicap) > meer info over de procedure.
De premie 2021 kan je vanaf midden juli 2022 (vermoedelijk t.e.m. 31 oktober 2022) aanvragen. Dit kan net zoals de vorige jaren online via de module 'Mijn premieaanvragen' van de MyRiziv-toepassing.
Bron: RIZIV