Nu we onszelf (hopelijk) stilaan in ‘de periode na corona’ begeven, blijven er toch veel vragen hangen. Hoe zal de wereld eruitzien na de pandemie? Zullen we binnen een paar jaar spreken van de periode pre en post corona. Zal alles op termijn wederkeren naar het normale gangetje van weleer? Of zullen er toch fundamentele verschillen te zien blijven? En misschien wel de belangrijkste vraag van allemaal: “Moeten we ons in het achterhoofd houden dat we op een dag opnieuw geconfronteerd zullen worden met een gelijkaardige crisissituatie omwille van corona 2.0, om het zo maar even te noemen, of door een of ander virus?“
Pasklare antwoorden op deze vragen zijn er voorlopig nog niet. En dat is ook niet de insteek van dit artikel. Waar het hier wel om draait, is de vraag hoe je je als huisarts, of specialist het beste kunt voorbereiden op de heropstart van jouw praktijk en hoe te anticiperen op een eventuele soortgelijke situatie in de toekomst. Met deze tips zetten we je op weg.
De ‘gezelligheid’ van een volle wachtkamer, zullen we de komende maanden niet meteen terugzien. Maar hoe zorg je ervoor dat patiënten zo weinig mogelijk met elkaar in contact komen en de doorstroom en afhandeling van consultaties zo vlot mogelijk verloopt?
TIP 1: Online afspraken
Ons eerste advies is eigenlijk een verderzetting van hetgeen werd opgelegd vanuit de overheid tijdens de crisis. Werk enkel en alleen op afspraak! Daarbij is eerst en vooral een goedvindbare en duidelijk website een must. Dat is een eerste contactpunt voor jouw patiënten. Daarop plaats je enerzijds alle praktische informatie, contactgegevens en de mogelijkheid om online een afspraak te maken.
Met een online agenda software (zoals bv. Progenda) hebben patiënten een perfect zicht op de beschikbare tijdsloten en de mogelijkheid om meteen een afspraak in te boeken. De ingebouwde mogelijkheid om als patiënt zelf een afspraak tijdig te annuleren en automatische opvolg- en herinneringsmails zorgt bovendien voor minder no-shows en efficiëntere administratie.
TIP 2: Contactloos betalen
Rond hygiëne in de praktijkruimte zelf en het ontsmetten of reinigen van bepaalde instrumenten, heeft Domus Medica een goede leidraad staan op hun website. Maar ook op vlak van administratieve afhandeling van een consultatie kan het besmettingsgevaar beperkt worden door gebruik te maken van contactloze betalingen. Nu meer en meer banken deze betalingsfunctie standaard voorzien in de betaalkaarten die ze uitgeven, is het verstandig deze mogelijkheid ook als zorgverlener aan te beiden aan je patiënten. Op deze manier kan vermeden worden dat de betaalterminal een broeihaard wordt van bacteriën en virussen. Bovendien komt dit de vlotheid en snelheid van betaling merkbaar ten goede.
TIP 3: Videoconsultaties
Om te vermijden dat een besmette patiënt zich niets vermoedend naar de praktijk begeeft, voorzie je best in de online afsprakenmodule een opmerkingsveld of vraag die peilt naar de symptomen. Bij een vermoeden van COVID-19 kan vervolgens een videoconsultatie via Helena voorgesteld worden in plaats van een fysieke consultatie. Zo verlaag je niet alleen het risico op een besmetting voor andere patiënten maar ook voor jezelf.
Bovendien is een videoconsultatie een perfect alternatief voor een opvolgconsultatie waarbij geen fysiek onderzoek nodig is. Een patiënt die verder moet begeleid worden na een operatie of chronische ziekte, hoeft hierdoor niet altijd naar de praktijk te komen.
Als specialist richt je hiervoor best een ruimte in in jouw privéwoning, mocht de praktijk bij een volgende uitbraak gesloten worden. Om snel, veilig en efficiënt te kunnen werken voorzie je best ook geschikte hardware: performante pc met webcam en headset.
Een patiënt die een (herhaal)voorschrift of attest komt ophalen in jouw praktijk, loopt onnodig het risico besmet te worden. Patiënten zo weinig mogelijk met elkaar in contact laten komen, zal de grootste uitdaging zijn voor de komende weken en maanden. En ze enkel op consultatie laten komen als er geen beter alternatief is of noodzakelijk.
In het blogartikel ‘Brengt de uitbraak van het Corona virus, de doorbraak van telegeneeskunde en e-health?’ hadden we het al uitgebreid over de opportuniteiten van digitale consultaties en de communicatie achteraf. Key hierin is de dematerialisatie van documenten. Iets wat bovendien vanuit de overheid ook wordt gestimuleerd met onder andere de telematica premie voor gehomologeerd softwarepakket en de verplichting om enkel nog gebruik te maken van digitale voorschriften sinds 1 januari 2020.
Platformen als Helena maken het ook mogelijk om digitaal te communiceren met jouw patiënten. Via Helena kan je naast voorschriften ook andere medische documenten zoals attesten en labo-resultaten beveiligd door te sturen naar patiënten. Alsook het bezorgen van medicatieschema’s en andere privécommunicatie naar patiënten (uitnodiging voor consultatie of jaarlijks onderzoek) verloopt via Helena op een veilig manier. Zo vermijd je dat deze documenten met vaak gevoelige informatie onbeveiligd via mail verstuurd worden.
In crisistijden is onderling overleg tussen zorgverleners en overheidsinstanties van essentieel belang om een nieuwe uitbraak snel op het spoor te komen. Een EMD-software als CareConnect kan hierin een belangrijke functie vervullen door geanonimiseerde data door te sturen naar de geschikte instanties. Dit maakt het mogelijk om quasi instant zicht te hebben op de evolutie van de uitbraak enerzijds, maar ook in samenwerking met universiteiten en overheden predictief te gaan inschatten wanneer een uitbraak zal plaatsvinden. Zo kan er proactief actie ondernomen worden om een gelijkaardige situatie als de afgelopen maanden in te perken of nog beter te vermijden.
Maar laat ons er vooral hopen dat het niet meer zover zal komen en we definitief kunnen blijven spreken over dé periode na corona zonder een nieuwe uitbraak . Al blijft het koffiedik kijken en kunnen we beter het zekere voor het onzeker nemen. Bovenstaande tips zijn niet alleen nuttig in de huidige omstandigheden, maar blijven ook in de toekomst universeel toepasbaar om de verspreiding van eender welke bacterie of virus tegen te gaan.
Mocht je zelf toch ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch besmet geraken en in quarantaine moeten? Dan kan je patiënten laten overnemen door een collega-arts. In CareConnect stellen we al langer een ‘vervangingsmodule’ ter beschikking, waarmee je als arts toegang kunt geven aan een collega naar keuze om jouw patiëntenbestand op veilige manier vanop afstand op te volgen. Zo ben je zeker dat jouw patiënten ondanks alles de beste zorgen blijven ontvangen.
Veel succes de komende weken en maanden met de heropstart van jouw praktijk!