KineQuick Blog

Pierre Orban digitaliseert zijn praktijk met KineQuick

Geschreven door Julie Charlier | 18 May 2025

Aan het hoofd van een snel groeiende kinesitherapiepraktijk in Nijvel, biedt Pierre Orban zijn patiënten elke dag een ultra-gepersonaliseerde aanpak. Om op koers te blijven in een steeds complexere administratieve omgeving vertrouwt hij op KineQuick: een eenvoudig, soepel en schaalbaar softwarepakket dat hem tijd bespaart, hem in staat stelt efficiënt in teamverband te werken en de patiënt weer centraal stelt in zijn praktijk. Laat je inspireren door zijn menselijke en digitale ervaring.

 

 

 

"KineQuick heeft mijn dagelijkse organisatie radicaal veranderd
en stelde me in staat om de patiënt weer op de eerste plaats te zetten.

- Pierre Orban

 

De patiënt weer centraal dankzij digitalisering

"Ik wil dat mijn patiënten autonoom worden", vertelt Pierre Orban enthousiast. "Ik wil niet dat ze te lang afhankelijk zijn van mijn zorg. Mijn doel is om hen de sleutels te geven om hun kleine problemen zelf op te lossen. Elke sessie van 30 minuten is 100% gepersonaliseerd, gevolgd door gerichte oefeningen voor thuis. Een aanpak die kwalitatieve tijd vergt, vrijgemaakt dankzij de digitalisering van mijn praktijk.

Voordat ik met KineQuick begon, was de realiteit echter heel anders: alles duurde lang en was vervelend. "Aan het begin van mijn carrière vulde ik elk certificaat met de hand in... dat kostte me uren en verhoogde de kans op fouten", herinnert hij zich. "Tegenwoordig hoef ik alleen maar op 'afdrukken' te klikken en het is klaar, met de juiste code. Voor een betalingsherinnering hoef ik maar een paar velden in te vullen en dat is het.

Voor kinesitherapeuten zijn elektronische certificaten nog niet mogelijk. "We zitten nog in het stenen tijdperk", lacht hij. "Maar met KineQuick is zelfs papier eenvoudig geworden. En patiënten profiteren: minder zorgen over vergoedingen, meer tevredenheid. Mijn droom? Informatie rechtstreeks digitaal naar de zorgverzekeraar sturen, via e-Health, zonder gedoe met papierwerk.

Software ontworpen voor een hoog tempo

"Ik zie 15 tot 20 patiënten per dag", legt Pierre uit. "Alles moet soepel en overzichtelijk verlopen. En sinds we KineQuick in de cloud gebruiken, is het nog makkelijker." Hij begint zijn dag om 8 uur 's ochtends, nadat hij de praktijk heeft voorbereid. "KineQuick helpt me om attesten uit te geven en de achterstand te controleren. 's Middags bel ik mijn patiënten terug en probeer ik al het papierwerk ter plekke af te handelen, zodat ik daarna van mijn familie en vrienden kan genieten.

De uitdaging voorheen? "Bijblijven met mijn facturatie. Met KineQuick heb ik veel minder onbetaalde rekeningen. Herinneringen worden in enkele seconden verstuurd en de betaling via Bancontact zorgt ervoor dat alles vlotter verloopt."

 

"Vandaag kan ik met slechts twee klikken een attest afdrukken, een herinnering of een financieel rapport genereren: dat bespaart enorm veel tijd.

- Pierre Orban

 

 

Naadloos werken als een team

"Mijn hele team werkt met KineQuick, dat toegankelijk is op pc en smartphone," zegt Pierre. "Als een collega het overneemt, is alles duidelijk: het dossier is up-to-date en de notities zijn gecentraliseerd. Het bespaart enorm veel tijd en zorgt voor echte continuïteit voor de patiënt.

Pierre streeft naar nog meer samenwerking: "We maken nog steeds screenshots om informatie door te geven aan een collega. Dat is niet meer van deze tijd! Mijn doel is om alles via de software te laten verlopen. KineQuick biedt al die mogelijkheden, we moeten ze alleen nog optimaal benutten. Hij houdt vooral van de agenda, de automatische attesteringen, snelle notities en de boekhouding: "Met twee klikken genereer je een financieel rapport. Vroeger moest ik alles in Excel spreadsheets berekenen...".

 

Intuïtief vanaf de eerste sessie

KineQuick maakt de dagelijkse organisatie eenvoudiger vanaf het eerste consult. "Het registreren van een nieuwe patiënt duurt slechts twee of drie minuten. Ik scan hun ID-kaart, vul een paar gegevens in en ik kan me vanaf de eerste sessie concentreren op de behandeling", legt Pierre uit.

En elke keer dat de patiënt terugkeert naar de praktijk, is alles in één oogopslag zichtbaar: aantal sessies, voorschrift, betaling, etc. "Het is duidelijk, snel en intuïtief". De synchronisatie met de cloud is onmiddellijk. "Bovendien hoef ik me geen zorgen meer te maken over de beveiliging van gegevens, die wordt perfect beheerd door KineQuick.

 

"Dankzij de cloud heb ik net zo gemakkelijk toegang tot mijn bestanden vanaf mijn smartphone als vanuit mijn praktijk."

- Pierre Orban

 

Snel te leren

Toen Pierre Orban KineQuick ging gebruiken, ging het vanzelf en was hij volledig autonoom. "Binnen een week had ik de basis onder de knie en binnen twee of drie maanden was ik op mijn gemak. En als ik een vraag had, stelde ik die aan een collega. De ondersteuning van KineQuick is geweldig, maar ik heb ze misschien drie keer gebeld in zeven jaar!

Geen ingewikkelde overdracht van oude bestanden voor hem: "Ik was net begonnen, dus ik heb mijn patiënten manueel ingegeven, waardoor ik schoon opnieuw kon beginnen." Tot op de dag van vandaag waardeert hij de constante ontwikkeling van de software: "Er is altijd wel iets nieuws te ontdekken.

Verbonden met patiënten, zelfs op reis

"Vandaag de dag kan ik mijn agenda en dossiers net zo gemakkelijk beheren vanaf mijn smartphone als vanaf mijn pc. Het heeft onze manier van werken veranderd," zegt Pierre. De mobiele applicatie is een praktisch hulpmiddel geworden, zelfs buiten de praktijk. "Toen ik nog veel aan huis ging, gebruikte ik hem enorm veel. En nu, als een vriend die ik behandel me vraagt hoeveel sessies hij heeft gehad, kan ik dat meteen op mijn telefoon controleren, zonder de computer aan te hoeven zetten.

De applicatie is in realtime verbonden en garandeert directe toegang tot informatie. "Het is echt interessant, vooral voor mensen die veel op verplaatsing zijn. Sommige van mijn collega's gebruiken hem ook, hoewel er nog wel wat verbeteringen mogelijk zijn om alle mogelijkheden te benutten."

 

"Met KineQuick gebruik ik software die eenvoudig, schaalbaar en altijd in lijn met de laatste innovaties in het vakgebied is."

- Pierre Orban

Bijblijven voor betere zorg

"Met de complexiteit van de administratie en de vele codes die gekoppeld zijn aan pathologieën, is software zoals KineQuick onmisbaar geworden," zegt Pierre Orban. "Het is een investering in het begin, maar je kunt niet meer zonder.

Wat waardeert hij vooral? Het reactievermogen van het team, de regelmatige updates en de voortdurende verbeteringen. "Op verzoek van gebruikers hebben ze waarschuwingen toegevoegd om fouten te voorkomen, bijvoorbeeld wanneer een nieuwe pathologie wordt geopend. Je kunt voelen dat kinesitherapeuten en IT-specialisten meedenken achter elke ontwikkeling van de software.

Op weg naar een verbonden, patiëntgerichte toekomst

Wat betreft de aanstaande integratie van eHealth blijft Pierre realistisch maar hoopvol. "Er wordt ons nu al negen jaar elektronische facturering beloofd. Met de komst van eAttest en eFact hoop ik dat het snel van de grond komt. Mijn droom is om één vloeiend systeem te hebben, zonder te hoeven jongleren tussen drie verschillende softwarepakketten!

Op de vraag of hij KineQuick zou aanbevelen, is zijn antwoord direct: "Absoluut. De software is solide en de service is uitstekend. Zelfs een 60-jarige collega kon er zonder problemen mee overweg. Vol optimisme besluit hij: "Minder papierwerk, meer tijd voor patiënten: dat is de toekomst van ons vak."

 

Wilt u ook vloeiender worden en uw praktijk opnieuw richten op uw patiënten?

Sluit u aan bij Pierre Orban en zijn team en gebruik KineQuick om uw administratieve last te verlichten, teamwerk te vergemakkelijken en de follow-up van patiënten te verbeteren.

Kom meer te weten over de oplossing of boek nu een demonstratie.

 

Profiteer van 10% korting voor 1 jaar door u te registreren via Pierre's unieke link.