Vier opstartformaliteiten voor kinesitherapeuten

Share

Je bent afgestudeerd als kinesitherapeut? Gefeliciteerd! Als je kiest om zelfstandige te worden, dan komen daar enkele juridische, sociale, financiële en praktische aspecten bij kijken. Ga gezwind van start in vier stappen.


Stap 1: je erkenning, visum en RIZIV-nummer

Wil je in België aan de slag als kinesitherapeut, dan heb je een visum en erkenning nodig. Die hoef je niet zelf aan te vragen. Nadat je bent afgestudeerd, vallen je erkenning en visum automatisch in je bus. Je kan beide documenten ook online raadplegen.

Verder ontvangt je een RIZIV-nummer. Dit heb je nodig om je geleverde prestaties aan te geven zodat je patiënten een terugbetaling kunnen krijgen van het ziekenfonds.

 

Stap 2: kies je voor een eenmanszaak of een vennootschap?

Het is een van de belangrijkste keuzes die je als zelfstandige moet maken: start je als eenmanszaak of richt je een vennootschap op?

Wat zijn de belangrijkste verschillen?

 

Eenmanszaak

Vennootschap

Belangrijkste voordelen

  • Weinig oprichtingskosten en geen startkapitaal vereist
  • Eenvoudige boekhouding
  • Zelf snel beslissingen nemen
  • Optimalisatie van je fiscale bijdragen is mogelijk
  • Je kan je privévermogen veiligstellen
  • Ook andere vennoten kunnen investeren

Belangrijkste nadelen

  • Je bent onbeperkt aansprakelijk, er zijn dus financiële risico’s
  • Personenbelasting op je hele winst
  • Meer wettelijke vereisten
  • Duurdere en complexere oprichting

Overweeg een samenwerking of associatie

Een geschikt pand, het nodige (medische) materiaal, administratieve ondersteuning, opleidingen … Bij een eigen praktijk komen heel wat kosten kijken. Zeker als starter is het dan ook mooi meegenomen als je die kan delen met enkele collega’s. Bovendien bundel je meer expertise binnen dezelfde praktijk en het is beter voor je work-lifebalance.

 

Stap 3: vraag je ondernemingsnummer aan

Je eigen zaak is pas officieel als je een ondernemingsnummer van de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) hebt ontvangen. Dit unieke uniek nummer heb je nodig om makkelijk met overheidsdiensten te communiceren. Jijzelf of je boekhouder vraagt dit nummer aan bij een erkend ondernemingsloket.

Samen met je inschrijving bij het ondernemingsloket regel je ook je verplichte aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds. Dit is nodig wil je als zelfstandige genieten van kinderbijslag, ziekteverzekering, invaliditeitsverzekering, moederschapsbescherming, dienstencheques, pensioen, overbruggingsrecht, enzovoort.

 

Stap 4: bescherm jezelf met de juiste verzekering

Als zelfstandige kinesist geniet je niet dezelfde bescherming als een loontrekkende. Daarom is het extra belangrijk om jezelf goed te verzekeren. We zetten de essentiële en sterk aanbevolen verzekeringen op een rijtje:

Wat is verplicht?

  • Arbeidsongevallenverzekering: deze verzekering is wettelijk verplicht als je personeel in dienst hebt. Ze beschermt je medewerkers tegen de financiële gevolgen van een ongeval op het werk of tijdens de verplaatsing van en naar het werk.
  • Beroepsaansprakelijkheidsverzekering: in de zorgsector loop je altijd het risico dat een patiënt een schadevergoeding eist. Deze verzekering beschermt je tegen onbedoelde schade die je veroorzaakt tijdens de uitoefening van je beroep.

Let op: De beroepsaansprakelijkheidsverzekering is ook verplicht voor een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid.

 

Wat is aan te raden?

  • Burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering: deze verzekering dekt de kosten van ongevallen die je patiënten kunnen voorhebben tijdens hun bezoek aan je praktijk (bv. een patiënt die uitglijdt op een natte vloer). De premie hangt af van je activiteiten en het aantal collega-kinesitherapeuten in je praktijk.
  • Pensioenverzekering: als zelfstandige heb je beperkte sociale rechten op vlak van pensioen. Om je financiële toekomst veilig te stellen, is een pensioenverzekering een goede optie.
  • Gewaarborgde inkomensverzekering: deze verzekering garandeert een inkomen in geval van ziekte of ongeval. Zo ben je zeker van een buffer als je plots niet meer kunt werken.

Voor deze blogpost werkten we samen met de experten en accountants van SBB.

 

20 March 2024 - Jilles Sel