Welke software kies je voor de telematicapremie voor vroedvrouwen?

Het gebruiken van software is noodzakelijk om in aanmerking te komen voor de telematicapremie voor vroedvrouwen. Maar hoe kies je de juiste software en wat zijn de voordelen van deze software?

Software als basis voor het recht op de telematicapremie voor vroedvrouwen.

Wil je in aanmerking komen voor de jaarlijkse telematicapremie van €800? Dan moet je als vroedvrouw effectief gebruik maken van een aantal eHealth-toepassingen en voldoen aan 6 voorwaarden. In ons vorig artikel hebben we de voorwaarden voor de telematicapremie voor vroedvrouwen voor jou opgelijst.

Het moet uiteraard gaan over medische software en over een geregistreerd softwarepakket bij het eHealth-platform van de overheid. In dit artikel gaan we dieper in op de inhoud, mogelijkheden en voordelen van dergelijke software:

Het elektronisch patiëntendossier voor vroedvrouwen

24/7 raadpleegbaar op elk toestel

Het grote voordeel van een elektronisch patiëntendossier is dat je de gegevens van je patiënten altijd bij de hand hebt: op jouw bureau via pc of laptop of op de baan en bij een consultatie via tablet of smartphone. Zo kan je makkelijk en snel de anamnese raadplegen of een bevalling registreren. Het dossier is onmiddellijk up-to-date en je hebt geen werk aan de administratie achteraf.

Opvolging en ondersteuning

Dankzij een gedetailleerde opvolging van de verschillende stadia van een zwangerschap word je ook waar nodig ondersteund in de zorgverlening. In de software heb je een pre- en postnataal overzicht van de belangrijkste zaken die nodig zijn bij de begeleiding van een (aanstaande) moeder en een aanduiding op de aanwezigheid van eventuele risicofactoren, die zo makkelijk op te volgen zijn.

eHealth voor vroedvrouwen

eHealth is het federaal platform dat werd opgericht om op het vlak van digitalisering zorgverstrekkers te ondersteunen. Het doel is het verbeteren van de zorg en zorgcontinuïteit aan de hand van onder andere elektronische gegevensdeling. Naast dit platform voorziet eHealth ook een aantal eHealth-toepassingen om onder andere de veiligheid van de gegevens die worden uitgewisseld te garanderen.

Deze zijn of worden geïntegreerd in de geregistreerde softwarepakketten. De softwarepakketten worden steeds verder ontwikkeld om in orde te zijn met de wetgeving en klaar te zijn voor toekomstige toepassingen.

eHealth-certificaat

Wil je gebruik maken van de eHealth-toepassingen, dan moet je eerst een eHealth-certificaat aanvragen. Dit is je digitale toegangsbewijs tot de eGezondheidsdiensten en dit heb je nodig om je softwarepakket optimaal te kunnen gebruiken. Alle info over een eHealth-certificaat aanvragen of vernieuwen vind je terug op mijnehealthcertificaat.be.

eHealthbox

De eHealthBox zorgt er voor de je patiëntengegevens (GDPR-conform) elektronisch en beveiligd kan verzenden naar en ontvangen van je collega zorgverleners en ziekenhuizen.  Zo is afprinten, inscannen en opsturen van documenten verleden tijd.

Elektronisch voorschrijven via Recip-e

Recip-e is het systeem waarlangs medische voorschriften verzonden worden. Als vroedvrouw maak je het elektronische voorschrift aan en dit wordt vercijferd verzonden naar de server van Recip-e. De apotheker waar de patiënt de medicatie koopt, haalt het elektronisch voorschrift op bij de server van Recip-e waarbij dit ontcijferd wordt. Elke elektronische gegevensuitwisseling verloopt via het eHealth-platform.

Via de aparte applicatie Hector kan je een elektronisch voorschrift aanmaken en doorsturen naar eRecipe. Snel, eenvoudig, veilig en duidelijk voor tandarts en apotheker. Daarnaast kan je als voorschrijver je voorschrift opvolgen, herroepen of een bericht naar de apotheker sturen.

MyCareNet Verzekerbaarheid

In een dergelijk softwarepakket zit een integratie met MycareNet. Zo controleer je snel en eenvoudig de verzekerbaarheid van je patiënten en zie je ook meteen of je patiënt in derdebetalersregeling zit. Je bent dus steeds op de hoogte van de verzekerbaarheids- en mutualiteitsgegevens van jouw patiënt en zo kan je onmiddellijk elektronisch factureren. Dit zonder fouten want de software ondersteunt je dankzij een geassisteerde tarificatie.

eFact

Als vroedvrouw moet je bij de postpartum zorg de derde betaler toepassen voor patiënten die van de verhoogde tegemoetkoming genieten. Via eFact zal je elektronisch kunnen factureren in derdebetaler naar de mutualiteiten. Zo kan je al de administratieve rompslomp die de verplichte derdebetalersregeling met zich meebrengt volledig achter je laten. Deze eHealth-toepassing zal binnenkort beschikbaar zijn in de geregistreerde softwarepakketten.

Software als ondersteuning voor de vroedvrouw

Het gebruik van software kan je dus helpen in je administratie en zorgverlening waardoor je minder tijd moet besteden aan papierwerk en meer tijd hebt voor je patiënten. Bovendien kom je zo in aanmerking voor de telematicapremie voor vroedvrouwen.

Ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden van zo’n softwarepakket en wil je in aanmerking komen voor de telematicapremie van €800? Lees dan hoe onze software CareConnect Midwife jou kan helpen. Of neem contact met ons op voor meer informatie, een demo of offerte.