1 jaar na lancering: meer dan 600 apotheken op Helena

Stijn De Jaeger
Jan 27, 2021 5:15:23 PM
3 min leestijd

Minder dan een jaar na de lancering telt het digitaal gezondheidsportaal Helena 280.000 actieve patiënten en 600 geconnecteerde apotheken . De reden? “Zowel apotheker als patiënt hebben baat bij het platform”, aldus Stijn De Jaeger, Pharma Communications Specialist bij Corilus.  

De voordelen van Helena voor patiënten

Helena is een nieuw Belgisch digitaal gezondheidsplatform dat de noden van een patiënt centraal plaatst. “In slechts een paar klikken reserveer je er bijvoorbeeld voorgeschreven geneesmiddelen, andere producten en cosmetica bij je vaste apotheker”, legt Stijn uit.

“Zodra je bestelling klaar staat, krijg je een melding en/of een e-mail. Verder vind je er ook als patiënt al je medische documenten (zoals laboverslagen en voorschriften) en kan je er veilig communiceren met zorgverstrekkers, bijvoorbeeld via videoconsultatie.”

De voordelen voor apothekers

“Helena laat toe om een betere én persoonlijkere service te bieden, en dat allemaal online. Tegelijk daalt voor jou de werkdruk”, vervolgt Stijn. Vandaag ontvang je de elektronische voorschriften via heel veel verschillende media. Patiënten bellen de RID-code door, mailen het voorschrift of maken een afbeelding via whatsapp. Dankzij Helena kan je deze stroom uniformiseren. Aangezien Helena is geïntegreerd in CareConnect Pharmacist kan elke medewerker van de apotheek de reservaties beheren en afleveren. En aangezien je patiënt zelf de status van zijn reservaties opvolgt via Helena, blijf je gespaard van telefoons en afzonderlijke e-mails. Doordat je info nadien digitaal kunt delen, speel je meer in op de hedendaagse verwachtingen van patiënten.”

De communicatie mag dan wel digitaal verlopen, toch helpt Helena de persoonlijke band versterken. Stijn: “Zodra Helena geactiveerd is voor jouw apotheek, kunnen jouw patiënten zich connecteren met je apotheek via een QR-code en jouw officina aanduiden als hun voorkeursapotheek. Daarmee geven ze aan dat jij hun eerste aanspreekpunt bent op het vlak van farmaceutische zorg. De start van een duurzame patiëntrelatie.”

Lees ook: het nut van Helena voor je apotheek in 4 vragen en antwoorden.

Wat zijn de opvallendste features?

Voor de patiënt

  • Op Helena vindt de patiënt al zijn elektronische voorschriften terug; alsook de richtlijnen die hij of zij daarbij meegaf. Ongeacht met welke software de voorschrijver (huisarts, specialist, tandarts,…) werkt.
  • Laboresultaten, werkonbekwaamsheidsattesten, medicatieschema (van de voorschrijver) worden allen digitaal bewaard in de account van de patiënt. Deze kunnen makkelijk worden gedownload of afgedrukt.
  • Als patiënt kan je een eigen zorgteamaanduiden, waardoor jouw zorgverleners en jij gemakkelijker met elkaar communiceren.
  • Voor kinderen en volwassenen die niet in staat zijn hun eigen account te beheren, biedt een account met volmachthoudereen oplossing.

Voor de apotheker

  • Helena heeft een rechtstreekse connectie met Recip-e​. Dat betekent dat alle elektronische voorschriften beschikbaar zijn in het Helena-account van de patiënt. Zeker met het zicht op de dematerialisering van het elektronisch voorschrift vanaf 1 juni is dit van onschatbare waarde.
  • Elke aanbieder van apotheeksoftware kan connecteren met Helena. Vandaag geldt de integratie enkel voor CareConnect Pharmacist van Corilus. Wie deze software niet gebruikt, kan wel via Helena Professional al voorschriften van patiënten ontvangen en van daaruit reageren met een privébericht.

Meer dan 280.000 actieve gebruikers (and counting)

De eerste 6 maanden na opstart telde Helena zo’n 159.000 actieve patiënten. Sinds juli 2020 zijn er daar nog eens meer dan 100.000 bijgekomen. Daartegenover sloten zich ook al 13000 zorgprofessionals  aan. Intussen werden er meer dan 5,5 miljoen medische documenten gepubliceerd en zo’n 2.200 voorschriften gereserveerd.

Om jouw patiënten kennis te laten maken met Helena, kan je als apotheker een gratis startpakket bij Corilus aanvragen. 850 collega-apothekers gingen je daar al in voor. Meer dan 600 onder hen zijn intussen ingesteld als referentie-apotheek voor een of meerdere patiënten. 

Ook aansluiten op Helena als apotheker? 
Volg deze stappen en vraag hier je gratis startpakket aan.

Geen CareConnect gebruiker?
In afwachting van de andere softwareleveranciers die de connectie met Helena maken, kan iedere zorgprofessional documenten van patiënten ontvangen via Helena Professional.

Met behulp van jouw overheidslogin (itsme of eID) kan je aanmelden op dit platform. Je dient wel bij de overheid gekend te zijn als een officiële zorgverstrekker met een geldig RIZIV-nummer.

Lees hier hoe je patiënt vanuit Helena voorschriften naar jouw Helena professional account stuurt.

 

 

 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Nog geen reacties

Laat ons weten wat jij denkt.