Minder dan een jaar na de lancering telt het digitaal gezondheidsportaal Helena 280.000 actieve patiënten en 600 geconnecteerde apotheken . De reden? “Zowel apotheker als patiënt hebben baat bij het platform”, aldus Stijn De Jaeger, Pharma Communications Specialist bij Corilus.
Helena is een nieuw Belgisch digitaal gezondheidsplatform dat de noden van een patiënt centraal plaatst. “In slechts een paar klikken reserveer je er bijvoorbeeld voorgeschreven geneesmiddelen, andere producten en cosmetica bij je vaste apotheker”, legt Stijn uit.
“Zodra je bestelling klaar staat, krijg je een melding en/of een e-mail. Verder vind je er ook als patiënt al je medische documenten (zoals laboverslagen en voorschriften) en kan je er veilig communiceren met zorgverstrekkers, bijvoorbeeld via videoconsultatie.”
“Helena laat toe om een betere én persoonlijkere service te bieden, en dat allemaal online. Tegelijk daalt voor jou de werkdruk”, vervolgt Stijn. Vandaag ontvang je de elektronische voorschriften via heel veel verschillende media. Patiënten bellen de RID-code door, mailen het voorschrift of maken een afbeelding via whatsapp. Dankzij Helena kan je deze stroom uniformiseren. Aangezien Helena is geïntegreerd in CareConnect Pharmacist kan elke medewerker van de apotheek de reservaties beheren en afleveren. En aangezien je patiënt zelf de status van zijn reservaties opvolgt via Helena, blijf je gespaard van telefoons en afzonderlijke e-mails. Doordat je info nadien digitaal kunt delen, speel je meer in op de hedendaagse verwachtingen van patiënten.”
De communicatie mag dan wel digitaal verlopen, toch helpt Helena de persoonlijke band versterken. Stijn: “Zodra Helena geactiveerd is voor jouw apotheek, kunnen jouw patiënten zich connecteren met je apotheek via een QR-code en jouw officina aanduiden als hun voorkeursapotheek. Daarmee geven ze aan dat jij hun eerste aanspreekpunt bent op het vlak van farmaceutische zorg. De start van een duurzame patiëntrelatie.”
Lees ook: het nut van Helena voor je apotheek in 4 vragen en antwoorden.
De eerste 6 maanden na opstart telde Helena zo’n 159.000 actieve patiënten. Sinds juli 2020 zijn er daar nog eens meer dan 100.000 bijgekomen. Daartegenover sloten zich ook al 13000 zorgprofessionals aan. Intussen werden er meer dan 5,5 miljoen medische documenten gepubliceerd en zo’n 2.200 voorschriften gereserveerd.
Om jouw patiënten kennis te laten maken met Helena, kan je als apotheker een gratis startpakket bij Corilus aanvragen. 850 collega-apothekers gingen je daar al in voor. Meer dan 600 onder hen zijn intussen ingesteld als referentie-apotheek voor een of meerdere patiënten.
Ook aansluiten op Helena als apotheker?
Volg deze stappen en vraag hier je gratis startpakket aan.
Geen CareConnect gebruiker?
In afwachting van de andere softwareleveranciers die de connectie met Helena maken, kan iedere zorgprofessional documenten van patiënten ontvangen via Helena Professional.
Met behulp van jouw overheidslogin (itsme of eID) kan je aanmelden op dit platform. Je dient wel bij de overheid gekend te zijn als een officiële zorgverstrekker met een geldig RIZIV-nummer.
Lees hier hoe je patiënt vanuit Helena voorschriften naar jouw Helena professional account stuurt.