Als apotheker ben je het eerste aanspreekpunt voor farmaceutisch advies. Dat blijft ook zo in de digitale wereld. Wat wel wijzigt, is de manier waarop patiënten een beroep doen op je kennis. En dus is het zaak om mee te evolueren, naar een digitale apotheek.
De positie van je apotheek in de fysieke wereld is gebaseerd op 3 pijlers:
1. Je fungeert als een vertrouwenspersoon in de eerstelijnszorg.
2. Je bent gemakkelijk bereikbaar.
3. Je hebt wetenschappelijke kennis en geeft patiënten advies op basis van je medische opleiding.
Online blijven die fundamenten overeind. De reden waarom patiënten naar jouw apotheek komen, blijft dezelfde, net als het medische advies dat ze precies zoeken. Alleen de manier waarop je raad geeft, medicatie aflevert en patiënten opvolgt, verandert sterk.
De vier bouwstenen van een apotheek zijn zichtbaarheid, bekendheid, bereikbaarheid en vertrouwen. In je fysieke apotheek cover je die vier factoren – in meer of mindere mate. Maar daarnaast moet je ook voor elk element de digitale omslag maken.
Fysiek: een groen kruis op je gevel, een etalage met producten en affiches
Digitale switch: een eigen website, een profiel op sociale media
Fysiek: een netwerk van contacten in de gemeente, sponsoring van de lokale sportclub, regelmatig lokale event bijwonen …
Digitale switch: een like of share op sociale media is het equivalent van een kort gesprek in de supermarkt
Fysiek: parkeerplaatsen voor de deur, ruime openingsuren, af en toe een thuislevering of een afhaalmuur
Digitale switch: online reservaties van geneesmiddelen of producten, een mailbox of WhatsApp-profiel waar de patiënt snel een antwoord krijgt, een digitaal patiëntenplatform …
Fysiek: face-to-face advies op maat van de patiënt, kennis van de laatste nieuwe producten en regelgeving
Digitale switch: een nieuwsbief of updates op je website rond nieuwe producten, medische actualiteit
Download je gratis e-book
Hoe speel je in op de digitale (r)evolutie van je beroep? Je leest het in ons e-book ‘De apotheker van morgen … is hier’.