De huisapotheker anno 2021

Op 1 oktober 2017 werd het concept 'Huisapotheker' ingevoerd in België. Deze functie werd gecreëerd naar analogie met de huisarts en maakte deel uit van het meerjarenkader van de toenmalige minister van Volksgezondheid, Maggie De Block. Via dit pact wordt de apotheker versterkt in zijn rol als zorgverlener in de eerste lijn. Wat verandert er in 2021?

Vanaf 01/01/2021 vereenvoudigt de procedure van tarifering en facturatie voor de apotheker. Zo wordt het transparanter en biedt het meer zekerheid aan de huisapotheker. Een overzicht:

Rol en voorwaarden voor de huisapotheker

Als huisapotheker besteed je extra aandacht aan de medicatiebegeleiding van de patiënten, gezondheidsvoorlichting en -preventie, de samenwerking met de huisarts en andere betrokken zorgverleners en aan het bevorderen van de therapietrouw. Elke officina-apotheker kan huisapotheker zijn mits deze voldoet aan volgende voorwaarden:

  1. De apotheek is aangesloten op het GFD (Gedeeld Farmaceutisch dossier).
  2. De patiënt heeft zijn geïnformeerde toestemming gegeven om zijn gezondheidsgegevens te delen (eHealth consent) en er bestaat een therapeutische relatie met de patiënt.
  3. Er wordt een overeenkomst getekend tussen de patiënt en zijn huisapotheker.
  4. Je engageert je om een volledig en actueel medicatieschema bij te houden bij de ondertekening van de overeenkomst alsook bij elke wijziging. Ook stel je dit ter beschikking van andere zorgverstrekkers.

Welke patiënten komen in aanmerking?

Je kan huisapotheker worden van elke patiënt die een geldige verzekering heeft en aan wie je in de afgelopen 12 maanden minstens 5 verschillende terugbetaalde geneesmiddelen hebt afgeleverd, waarvan minstens 1 chronisch geneesmiddel*. Rusthuisbewoners en patiënten met het statuut DIBISS (Dienst voor de Bijzondere Socialezekerheidsstelsels) komen niet in aanmerking.

Sinds 1/1/2018 komen ook de oorlogsinvaliden, oud-strijders en oorlogsslachtoffers (NIOOO) in aanmerking.

* Een geneesmiddel is chronisch als er minstens 160 DDD zijn afgeleverd in de laatste 12 maanden

Wijzigingen vanaf 01/01/2021

Er zijn 4 belangrijke wijzigingen die in voege treden vanaf 1 januari 2021:

  1. Aan het begin van 2021 verliest elke patiënt zijn statuut Huisapotheker en dient dit opnieuw geactiveerd te worden door de apotheker.
  2. Via MyCareNet wordt nagegaan of een andere apotheek reeds Huisapotheker is. Wanneer dit het geval is, kan jouw apotheek de dienst niet activeren.
  3. Vanaf 01/01/21 zal het honorarium Huisapotheker onmiddellijk getarifeerd en uitbetaald worden voor het lopende jaar.
  4. De stopzetting van de dienst Huisapotheker voor patiënten die zijn overleden of opgenomen in een WZC in 2020 is niet meer mogelijk vanaf 01/01/2021. Ook een stopzetting op vraag van de patiënt is niet meer mogelijk.

Honorarium aanrekenen vanaf 01/01/2021

Je rekent het honorarium Huisapotheker aan bij de activatie / verlenging op het eerste voorschrift van het nieuwe kalenderjaar dat wordt doorgestuurd naar tarificatie*.

*Een voorschrift wordt doorgestuurd naar tarificatie wanneer het minstens één terugbetaald geneesmiddel of één terugbetaalde bereiding bevat (inclusief zuurstof of zorgtraject) ofwel een te registreren niet-vergoedbaar geneesmiddel (laxativum, calciumsupplement of analgeticum).

Voor 2021

Tot 2020 werd het honorarium aangerekend voor je geleverde prestaties in het vorige kalenderjaar. Daarom bestond er ook een mogelijkheid om het honorarium vroeger te tariferen in het geval van stopzetting. Hetzij omdat de patiënt overleden was of opgenomen werd in een WZC ofwel op vraag van de patiënt zelf.

Vanaf 2021

Vanaf 01/01/2021 vereenvoudigt dit systeem.

  • Ten eerste worden de 3 verschillende CNKh en CNKs herleid naar 1 CNKh 5521-059 “Aanrekening honorarium Huisapotheker vanaf 2021”.
  • Ten tweede wordt het honorarium afgeleverd en getarifeerd bij de activatie (of verlenging) en wordt dit onmiddellijk uitbetaald voor het lopende jaar. Je wordt als het ware op voorhand betaald voor je diensten. 

Ook wanneer de patiënt in 2021 komt te overlijden, in een WZC wordt opgenomen of beslist om te veranderen van apotheker, bent je reeds vergoed voor de geleverde prestaties.

Voor de patiënten die overleden of werden opgenomen in een WZC, kan je tot 31/12/2021 nog de stopzetting uitvoeren en het honorarium tariferen. Vanaf 1/1/2021 is dit niet meer mogelijk.

Wanneer de patiënt tijdens het jaar veranderde van apotheker, mag deze apotheker de dienst Huisapotheker niet activeren.

Dit kan pas bij de start van het volgende kalenderjaar en vanaf dan zal de apotheker hiervoor het honorarium ontvangen. De aflevering van het CNKh is opgenomen in het GFD van de patiënt en in de loop van 2021 zal de Huisapotheker ook via MyCareNet opgevraagd kunnen worden.

CareConnect Pharmacist helpt je pro-actief

1. Melding activatie/verlenging Huisapotheker

Van zodra een patiënt in aanmerking komt voor de dienst ‘Huisapotheker’, geeft CareConnect Pharmacist hiervan automatisch een melding.

huisapotheker_melding_activatie_verlenging

Het programma detecteert ook of het om een verlenging gaat of een nieuwe activatie. In het laatste geval wordt ook de overeenkomst Huisapotheker afgedrukt zodat je de patiënt kan informeren.

In beide gevallen wordt het CNKh 5521-059 “Aanrekening honorarium Huisapotheker vanaf 2021” automatisch toegevoegd aan het voorschrift.

2. Overzicht patiënten die in aanmerking komen voor huisapotheker

In CareConnect Pharmacist kan je een rapport afdrukken, waar alle patiënten weergegeven worden die in aanmerking komen voor de dienst Huisapotheker. Op die manier krijg je een concreet idee van de impact op je dagdagelijkse werking en kan je bijvoorbeeld al medicatieschema’s voorbereiden.

huisapotheek_overzicht_patiënten_in_aanmerking

Benieuwd naar onze apotheeksoftware? 

Ontdek dan CareConnect Pharmacist en digitaal gezondheidsportaal Helena!
Gebruik je al CareConnect Pharmacist en wil je meer halen uit je apotheeksoftware? 

Bekijk dan hoe wij jou en je team kunnen helpen via een coaching op maat!