Op 1 oktober 2017 werd het concept 'Huisapotheker' ingevoerd in België. Deze functie werd gecreëerd naar analogie met de huisarts en maakte deel uit van het meerjarenkader van de toenmalige minister van Volksgezondheid, Maggie De Block. Via dit pact wordt de apotheker versterkt in zijn rol als zorgverlener in de eerste lijn. Wat verandert er in 2021?
Vanaf 01/01/2021 vereenvoudigt de procedure van tarifering en facturatie voor de apotheker. Zo wordt het transparanter en biedt het meer zekerheid aan de huisapotheker. Een overzicht:
Als huisapotheker besteed je extra aandacht aan de medicatiebegeleiding van de patiënten, gezondheidsvoorlichting en -preventie, de samenwerking met de huisarts en andere betrokken zorgverleners en aan het bevorderen van de therapietrouw. Elke officina-apotheker kan huisapotheker zijn mits deze voldoet aan volgende voorwaarden:
Je kan huisapotheker worden van elke patiënt die een geldige verzekering heeft en aan wie je in de afgelopen 12 maanden minstens 5 verschillende terugbetaalde geneesmiddelen hebt afgeleverd, waarvan minstens 1 chronisch geneesmiddel*. Rusthuisbewoners en patiënten met het statuut DIBISS (Dienst voor de Bijzondere Socialezekerheidsstelsels) komen niet in aanmerking.
Sinds 1/1/2018 komen ook de oorlogsinvaliden, oud-strijders en oorlogsslachtoffers (NIOOO) in aanmerking.
* Een geneesmiddel is chronisch als er minstens 160 DDD zijn afgeleverd in de laatste 12 maanden
Er zijn 4 belangrijke wijzigingen die in voege treden vanaf 1 januari 2021:
Je rekent het honorarium Huisapotheker aan bij de activatie / verlenging op het eerste voorschrift van het nieuwe kalenderjaar dat wordt doorgestuurd naar tarificatie*.
*Een voorschrift wordt doorgestuurd naar tarificatie wanneer het minstens één terugbetaald geneesmiddel of één terugbetaalde bereiding bevat (inclusief zuurstof of zorgtraject) ofwel een te registreren niet-vergoedbaar geneesmiddel (laxativum, calciumsupplement of analgeticum).
Tot 2020 werd het honorarium aangerekend voor je geleverde prestaties in het vorige kalenderjaar. Daarom bestond er ook een mogelijkheid om het honorarium vroeger te tariferen in het geval van stopzetting. Hetzij omdat de patiënt overleden was of opgenomen werd in een WZC ofwel op vraag van de patiënt zelf.
Vanaf 01/01/2021 vereenvoudigt dit systeem.
Ook wanneer de patiënt in 2021 komt te overlijden, in een WZC wordt opgenomen of beslist om te veranderen van apotheker, bent je reeds vergoed voor de geleverde prestaties.
Voor de patiënten die overleden of werden opgenomen in een WZC, kan je tot 31/12/2021 nog de stopzetting uitvoeren en het honorarium tariferen. Vanaf 1/1/2021 is dit niet meer mogelijk.
Wanneer de patiënt tijdens het jaar veranderde van apotheker, mag deze apotheker de dienst Huisapotheker niet activeren.
Dit kan pas bij de start van het volgende kalenderjaar en vanaf dan zal de apotheker hiervoor het honorarium ontvangen. De aflevering van het CNKh is opgenomen in het GFD van de patiënt en in de loop van 2021 zal de Huisapotheker ook via MyCareNet opgevraagd kunnen worden.
Van zodra een patiënt in aanmerking komt voor de dienst ‘Huisapotheker’, geeft CareConnect Pharmacist hiervan automatisch een melding.
Het programma detecteert ook of het om een verlenging gaat of een nieuwe activatie. In het laatste geval wordt ook de overeenkomst Huisapotheker afgedrukt zodat je de patiënt kan informeren.
In beide gevallen wordt het CNKh 5521-059 “Aanrekening honorarium Huisapotheker vanaf 2021” automatisch toegevoegd aan het voorschrift.
In CareConnect Pharmacist kan je een rapport afdrukken, waar alle patiënten weergegeven worden die in aanmerking komen voor de dienst Huisapotheker. Op die manier krijg je een concreet idee van de impact op je dagdagelijkse werking en kan je bijvoorbeeld al medicatieschema’s voorbereiden.
Benieuwd naar onze apotheeksoftware?
Ontdek dan CareConnect Pharmacist en digitaal gezondheidsportaal Helena!
Gebruik je al CareConnect Pharmacist en wil je meer halen uit je apotheeksoftware?
Bekijk dan hoe wij jou en je team kunnen helpen via een coaching op maat!