Met de intrede van eHealth sloeg de Belgische gezondheidssector aan het digitaliseren. Jouw kinepraktijk kan daarin niet achterblijven. Wat zijn de must-haves van een moderne praktijk?
1. Software: het hart van een moderne praktijk
In een hedendaagse praktijk is software niet meer weg te denken. Je kan ermee registreren, voorschrijven, archiveren én communiceren met andere zorgverleners, ziekenhuizen en patiënten.
Om van performante software te kunnen spreken, moet ze aan twee eigenschappen voldoen:
- Gebruiksvriendelijkheid: kwalitatieve software voldoet aan de huidige noden van zorgverleners én verplichtingen vanuit de overheid. Achter de software schuilt een team dat dag in, dag uit meedenkt over hoe jij de applicatie gebruikt en het product op jouw logica afstemt. Dat supportteam is ook beschikbaar om al jouw vragen te beantwoorden.
- Veiligheid: met de General Data Protection Regulation – kortweg GDPR – legde Europa in 2018 de spelregels vast om persoonsgegevens te beschermen. Belangrijk is dat je software daaraan voldoet. Wil je op zeker spelen, dan kan je nagaan of je provider al dan niet een ISO-norm behaalde op het vlak van privacy.
2. De features: afgestemd op jouw werkproces
Hedendaagse software bestaat uit meerdere modules. Bepaal op voorhand de onmisbare features om je job als kinesitherapeut uit te oefenen, en welke eerder nice-to-have zijn. Dit zijn de belangrijkste:
- Het elektronisch patiëntendossier (EPD) is een toepassing waarin je medische patiëntengegevens digitaal bewaart. Door die data digitaal te bewaren, is ze toegankelijk voor elke collega-kinesitherapeut.
- Met cloudtechnologie zijn je administratie en patiëntendossiers altijd, overal en op meerdere toestellen beschikbaar. Bovendien hoef je geen vervelende back-ups en upgrades door te voeren.
- Via digitaal praktijkbeheer gebeuren jouw administratie, communicatie met patiënten en diagnostische registraties online. Daardoor staan ze meteen op de juiste plaats en zijn ze makkelijk op te vragen.
- Met een online agenda maak je het je patiënten gemakkelijker. Daarmee kunnen ze zelf een afspraak boeken en beheren, vanop hun laptop of smartphone. Jij kan zelf aangeven welke tijdslots mogelijk zijn. Een automatische herinnering via e-mail of sms houdt je patiënt op de hoogte.
- Een integratie met de beschikbare eHealthdiensten voor kinesitherapeuten is een must. Op die manier registreer je ook eenvoudig de vereiste therapeutische relatie.
- Bij patiënten thuis, in je kabinet of in een woonzorgcentrum: als kinesitherapeut ben je vaak op de baan. Een mobiele applicatie voor een smartphone of tablet is dan ook een no-brainer. Op die manier hou je op elk moment je patiëntenadministratie op orde.
Aanvullende features zijn meestal ook de gecodeerde registratie, de controle van de verzekerbaarheidstoestand en homologatie (waarmee je recht hebt op een telematicapremie).
Online gezondheidsportaal
Digitalisering ondersteunt de dialoog met de patiënt. Een voorbeeld is Helena, een gratis digitaal gezondheidsportaal voor patiënten. Via Helena kan je vandaag op een veilige, online manier communiceren met patiënten. Zo kan je er bijvoorbeeld gemakkelijk oefenschema’s op delen. Patiënten kunnen steeds hun historiek raadplegen: zo behouden zij en jij een overzicht van de behandelingen en eventuele oefeningen.
Via het platform kan jij op jouw beurt het voorschrift voor kinesitherapie van een huisarts ontvangen, zodat je het meteen digitaal kan verwerken. Ten slotte kan je via Helena ook videoconsultaties opzetten, volledig volgens de GDPR-richtlijnen.
3. Hardware verbindt alle losse elementen
In een volledig digitale praktijk zijn alle toestellen en technologieën aan elkaar gekoppeld en geïntegreerd. Hou dus bij de aankoop van software ook rekening met welke hardware je eventueel nog ontbreekt:
- printers en scanners
- desktops, laptops en tablets
- een docking station
- veiligheidstoepassingen
- netwerkoplossingen
Tip!
Kies een leverancier die je ondersteunt in soft- én hardware. Op die manier zijn die beter geconnecteerd en heb je – in geval van problemen – één gekend, centraal aanspreekpunt.