Registratie van je apotheek bij BeMVO, een noodzakelijke stap voor FMD
Om in regel te zijn met FMD en toegang te krijgen tot het verificatiesysteem van BeMVO dien je je apotheek online te registreren. Eind 2018 was 75% van de Belgische apotheken reeds contractueel ‘onboard’, zoals dat in BeMVO-jargon heet. Lees hier hoe je dit doet in 3 stappen.
Stap1: Invullen toegangsaanvraagformulier
Op 9 februari 2019 wordt de Falsified Medicines Directive (FMD) van kracht en moet je de authenticiteit van geneesmiddelen nagaan voor je deze aflevert. Dat kan enkel als je toegang hebt tot het verificatiesysteem van de Belgian Medication Verification Organisation (BeMVO). Om toegang te verkrijgen moet iedere apotheek in België zich registreren of contractueel onboarden. Dat houdt in dat je het toegangsaanvraagformulier moet invullen en moet bevestigen dat je de toegangsvoorwaarden of NAP (NMVS Access Policy) aanvaardt.
Individuele apotheken kunnen zich online registreren, apotheekgroepen moeten een Excel-bestand en de gebruikersvoorwaarden downloaden en per e-mail terugbezorgen aan BeMVO.
Hier enkele tips voor het invullen van het online formulier:
Pagina 1
Hier geef je de naam, adres en BTW-nummer (KBO-BCE/RCS Number) in van je onderneming alsook de gegevens van de titularis (Organisation responsible)
Pagina 2
Hier geef je de naam en adres in van je apotheek (in veel gevallen is dit gelijk aan de onderneming). Bij 'Location Registration ID' geef je je APB nummer in en vervolgens opnieuw de gegevens van de titularis.
Pagina 3
Vul volgende gegevens in:- Software supplier company: Corilus NV
- Software used: CareConnect Pharmacist
- Software version: versie 65 of hoger
- Internal en external IT provider zijn niet verplicht dus je kan dit overslaan.
We raden je aan om de tekstbox onderaan niet aan te vinken.
Pagina 4
Onderaan de pagina vink je aan dat je de toegangsvoorwaarden of NAP accepteert.
Stap 2: Bevestiging registratie
Van zodra BeMVO de nodige controles heeft uitgevoerd en je apotheek heeft gecreëerd als gebruiker in het verificatiesysteem, ontvang je per e-mail een bevestiging van je registratie.
Opgelet: dit volledige proces neemt 2 weken tot 2 maanden in beslag, BeMVO laat ons weten dat zij niet garanderen dat de toegangsverzoeken die in december 2018 of later zijn ontvangen, vóór 9 februari 2019 kunnen worden afgerond.
Stap 3: Connectie van jouw apotheek met het verificatiesysteem
Als laatste stap dien je je certificaat te activeren. Dit heb je nodig om connectie te kunnen maken met het verificatiesysteem van BeMVO. Hiervoor ontvang je begin februari een e-mail met je gebruikersnaam en TAN (paswoord voor de download van het certificaat) alsook een brief met het initieel paswoord voor je gebruiker.
Deze gegevens heb je nodig om in CareConnect Pharmacist je certificaat te activeren en te beheren. In één van de volgende updates zal dit mogelijk zijn en brengen we je hiervan per e-mail op de hoogte.
Meer informatie omtrent FMD vind je terug op de website van het FAGG
Indien je nog vragen hebt bij het invullen van het toegangsaanvraagformulier, kan je die mailen naar info@bemvo.be