Software kiezen voor je tandartsenpraktijk: 5 tips van collega-tandartsen

Patiëntendossiers aanmaken, afspraken inboeken, behandelingen opvolgen, elektronische voorschriften raadplegen … Het kan tegenwoordig allemaal in je tandartspraktijk via één softwarepakket. Maar waarop moet je letten wanneer je je software kiest? Tandartsen Olivier Van Wynsberghe en Bernard Lacroix geven hun 5 selectiecriteria.

1. Kies een oplossing die erkend is door MyCareNet

Het Nationaal Intermutualistisch College (NIC) test en verifieert elke beschikbare softwareoplossing op de markt. Let er daarom altijd op dat je een gehomologeerd softwarepakket kiest is. Lees: een pakket dat erkend is door het NIC en compatibel is met de eHealth-functionaliteiten. Enkel met een gehomologeerd pakket kom je in aanmerking voor de telematicapremie.

Leestip!

Telematicapremie 2022 voor tandartsen: meer focus op elektronisch attesteren

2. Kies voor genoeg functionaliteiten

Dat je software vandaag toegang biedt tot alle diensten van eHealth (opvragen verzekerbaarheid, Recip-e, eHealthbox, eTar, eAttest …) is een no-brainer. Maar even onmisbaar zijn functionaliteiten zoals een online agenda, facturatiemodule, patiëntendossiers en afspraakherinneringen.

"De keuze van je praktijksoftware is even belangrijk als de keuze van een digitale scanner of een panoramisch 3D-toestel", tipt Olivier Van Wynsberghe, tandarts in Somzée. "Je moet met veel criteria rekening houden, zoals functionaliteiten, verdere ontwikkelingen én de gegevensbescherming.”

“Kies ook voor een partner die het reilen en zeilen in een tandartspraktijk kent – en die nieuwe technologische ontwikkelingen op de voet volgt. Op die manier blijft je software up-to-date met de moderne tandheelkunde."

Leestip!

Cyber security in je tandartspraktijk: 7 tips voor meer veiligheid

3. Kies voor geconnecteerde modules

Over veel functionaliteiten beschikken is prima. Maar je boekt pas echt tijdwinst als die verschillende administratieve, klinische en boekhoudkundige functies ook met elkaar verboden zijn. Is je digitale beeldvorming bijvoorbeeld geconnecteerd met je software, dan komen de röntgenopnames automatisch in de gebitskaart en de patiëntgeschiedenis terecht.

"In onze groepspraktijk zijn al onze beeldvormingstoestellen gelinkt aan onze praktijksoftware CareConnect Dentist”, vertelt Bernard Lacroix, tandarts in Namen. “Van panoramische röntgentoestellen over digitale fototoestellen en intrabuccale camera's tot intraorale mondscanners. Daardoor kunnen we vanuit één softwareprogramma werken.”

“Ons systeem is ook 24/7 verbonden met eHealth, het platform van het RIZIV. Zo kan ik makkelijk een elektronisch attest versturen, de verzekerbaarheid checken of een eHealthbox-bericht versturen.”

 

4. Denk aan een mobiele versie

Tegenwoordig ga je best ook voor software die je in app-vorm kunt gebruiken. Dat kan erg handig zijn als je bijvoorbeeld je volgende werkdag wil voorbereiden, ergens onderweg of thuis in je zetel. Maar de app is ook handig wanneer je software over een online agenda beschikt.

5. Kies voor een optimale klantenservice

Hedendaagse software wijst zichzelf uit, maar mogelijk heb je ook na de installatie nog vragen, wensen of problemen. Want wat als je data wilt migreren, een defect hebt of vervangtoestel nodig hebt? Kies dus naast sterke software ook voor een provider die nadien ook support kan bieden.

Ontdek CareConnect Dentist: de alles-in-één software voor tandartsen

CareConnect Dentist is ons intuïtieve en allesomvattende softwarepakket voor tandartsen en tandheelkundige specialisten.

Contacteer ons voor meer info, een demo of offerte op maat.