Tandartsen en COVID-19 nomenclatuurcodes voor telefonisch advies

Hoe verzeker je als tandarts de continuïteit van de zorg en hoe kan je jouw patiënten accuraat begeleiden naar de beschikbare tandheelkundige zorg tijdens de periode van de COVID-19 maatregelen? Een overzicht van de nieuwe COVID-19 nomenclatuur bij teleconsultaties.

Als zorgverlener wil je jouw patiënten blijven helpen tijdens deze coronacrisis. Zowel telefonische hulp als hulp via videokanalen is hierbij handig. Zo kan je bijvoorbeeld vanop afstand bepalen of een patiënt een urgente dentale behandeling nodig heeft en deze doorverwijzen naar een erkende georganiseerde wachtdienst.

2 nieuwe nomenclatuurcodes

Om de continuïteit van de zorg én het accuraat begeleiden van jouw patiënten naar de beschikbare tandheelkundige zorg tijdens de huidige periode van de COVID19-maatregelen te waarborgen, werd er door de overheid beslist om 2 nieuwe nomenclatuurcodes in te voeren voor telefonische advies en eventuele doorverwijzing naar een tandheelkundige praktijk waar urgenties momenteel behandeld kunnen worden.

Nomenclatuurcode 389012

Telefonisch advies met eventuele doorverwijzing van een patiënt met een gemelde zorgvraag

Nomenclatuurcode 389034

Telefonisch advies met eventuele doorverwijzing van een patiënt met een gemelde zorgvraag, in het kader van een erkende georganiseerde wachtdienst.

Voorwaarden bij het attesteren van deze nomenclatuurcodes

Er zijn wel een aantal voorwaarden verbonden bij het attesteren van deze nomenclatuurcodes:

  1. Deze verstrekking mag per patiënt slechts éénmaal in een periode van 7 kalenderdagen worden aangerekend.
  2. Deze prestatie mag op dezelfde dag niet gecumuleerd worden met een andere verstrekking uit artikel 5 van de nomenclatuur.
  3. Deze verstrekking kan worden verleend door tandheelkundigen met een RIZIV-nummer.
  4. Nomenclatuurcode 389012 mag maximum 10 keer per dag door dezelfde tandarts aangerekend worden.
  5. Nomenclatuurcode 389034 mag maximum 20 keer per dag aangerekend worden op de dagen dat een tandarts werkt in het kader van een erkende georganiseerde wachtdienst.
  6. Beide nomenclatuurcodes mogen niet worden gecumuleerd op dezelfde dag.
  7. Deze verstrekking is niet van toepassing bij gehospitaliseerde patiënten.  

Aanrekenen van de nomenclatuurcodes 389012 en 389034

Het bedrag dat je als tandarts voor deze verstrekking ontvangt, bedraagt 20 euro (honorarium). De verzekering voor de geneeskundige verzorging neemt deze 20 euro volledig ten laste. Jouw patiënt betaalt dus geen remgeld. Supplementen zijn niet toegelaten.

De toepassing van de derdebetalersregeling is mogelijk maar niet verplicht. Je mag dit ook toepassen wanneer je als tandarts niet-geconventioneerd bent.

Het gebruik van deze nomenclatuurcodes kan met terugwerkende kracht gestart worden vanaf 14 maart 2020.

Sidenote: Hoe reken je de nomenclatuurcodes 389012 en 389034 aan in CareConnect Dentist?

Om tandartsen maximaal te ondersteunen, werd op 06/04/2020 een nieuwe CareConnect Dentist-versie opgeleverd waarin met spoed alle ontwikkelingen uitgevoerd werden om deze nieuwe codes correct te kunnen attesteren.

Ben je een CareConnect Dentist gebruiker? Check dan zeker onze manual over dit onderwerp:

➡️ Lees hoe je de nomenclatuurcodes 389012 en 389034 attesteert in CareConnect Dentist.

➡️ Lees hoe je de derdebetalersregeling toepast in CareConnect Dentist.

 

Aan de slag met videoconsultaties via Progenda

Via de online agenda Progenda kan je snel en veilig starten met videoconsultaties:

  • Deze gloednieuwe functionaliteit werd met spoed in Progenda ingebouwd waardoor je vanaf nu, via computer/laptop, smartphone of tablet in 1 klik met videoconsultaties van start kan.
  • Deze teleconsultatie verloopt via Helena (= het beveiligd medisch platform van Corilus voor patiënten), waardoor je in alle veiligheid kan communiceren met jouw patiënten en dit volledig GDPR-proof.
  • De module 'online agenda Progenda' is naadloos geïntegreerd in de praktijksoftware CareConnect Dentist.

➡️ Test Progenda nu gratis uit!

New call-to-action