Efficiënt zorg registreren in schakelzorgcentra

De ziekenhuizen zullen de komende weken veel COVID-19-patiënten moeten opvangen. Het is belangrijk dat zij over voldoende bedden kunnen blijven beschikken. Daarom worden er schakelzorgcentra opgericht. En die schakelzorgcentra kunnen wij ondersteunen met onze software.

Wat is een schakelzorgcentrum?

Een schakelzorgcentrum wil een vlotte doorstroming van patiënten vanuit het ziekenhuis naar de thuissituatie mogelijk maken, met de nodige flexibiliteit. En de ziekenhuiscapaciteit maximaal voorbehouden voor complexe zorg, en vrijwaren van niet-essentiële opnames. 

Afhankelijk van de nood kunnen er tot 30 centra in heel Vlaanderen opgericht worden. In deze fase streeft de overheid naar 1 schakelzorgcentrum per (ongeveer) 2 of 3 eerstelijnszones. De gouverneur zal de initiatieven binnen zijn provincie coördineren.

Opstart schakelzorgcentra

Zorg en Gezondheid heeft een draaiboek opgesteld waarmee de gouverneurs, lokale besturen en zorgverleners op het terrein snel de uitvoer kunnen starten van dergelijke schakelzorgcentra.

Maar het is ook belangrijk dat zorgkundigen de zorg voor de patiënten goed kunnen registreren. Om patiënten van nabij op te volgen, maar ook om statistieken te kunnen trekken en vooruitgang te kunnen meten. En daar kunnen wij bij helpen met onze software CareConnect Care (vroeger Geracc). Wij kunnen via onze software in de cloud alle registraties (zowel zorg als medicatie) digitaal laten opnemen in een elektronisch zorgdossier.

Artsen kunnen via hun eigen pakket onder andere de liaisonfiche en/of de hospitalisatiefiche elektronisch versturen. Er is ook een mogelijkheid om onderling met flashberichten te werken via Hector/eHealth box. Communicatie met de artsen wordt op die manier een pak eenvoudiger.

Oplossing en opleiding op maat

Om snel op te starten hebben we voor de specifieke noden van een schakelzorgcentrum een zorgdossier op maat ontwikkeld. Als een patiënt zich aanmeld kan men via eID gegevens importeren in onze software.

Enkele kenmerken van het zorgdossier :

  • Een op maat gemaakte zorgfiche
  • Aandachtspunten enkel nodig voor een schakelzorgcentrum
  • Planning van medicatie
  • Uit te voeren zorgen via prestaties
  • Evaluatiedocumenten zoals medische anamnese, COVID-19

We voorzien ook opleidingen (die online worden gegeven via Microsoft Teams) door mensen met ervaring in de zorgsector. (o.a. verpleegkundigen). We hebben ook korte video’s om de kennis en het gebruik van de applicatie door te kunnen geven aan nieuwe medewerkers.

Snelle opstart Vilvoorde en Hasselt

Voor de schakelzorgcentra in Vilvoorde en Hasselt hebben wij telkens de opstart op 24u kunnen regelen. We hebben er ook voor gezorgd dat zorgpersoneel via webinars en video’s opgeleid werd zodat de registraties van zorg van bij de start efficiënt konden verlopen.

 

Wie vragen heeft over de opstart van een zorgdossier voor schakelzorgcentra kan steeds bij ons terecht.


banner-care-email-signature2