eHealth certificaat vernieuwingen

Het is mogelijk dat uw eHealth certificaat onlangs vervallen is of gaat vervallen. Uw organisatie is hiervan op de hoogte gebracht via een emailnotificatie op een emailadres dat een medewerker destijds heeft doorgegeven.

De overheid heeft u hierover een maand voor de vervaldatum een automatische herinnering gestuurd per e-mail naar het adres dat aangegeven werd bij de eerste aanvraag van het certificaat.

Het eHealth Certificaat

Omdat een certificaat 3 jaar geldig is, kan er ondertussen heel wat gewijzigd zijn in uw organisatie. De persoon die destijds het certificaat aanvroeg is misschien weg, bijgevolg moet iemand anders de nodige machtigingen krijgen. Bovenop de certificaatbeheerder is er ook een VTE (verantwoordelijke toegang entiteit) in uw organisatie. Deze kan de rechten van certificaatbeheerder toewijzen. Ook deze kan ondertussen gewijzigd zijn.

  • VTE: de persoon die alle toegangsrechten kan beheren via www.socialsecurity.be
  • Lokale Beheerder: Heeft alle rechten van de afdeling. Deze is automatisch ook ehealth certificaatbeheerder. De lokale beheerder wordt aangesteld door de VTE of kan de VTE zelf zijn.

Vernieuwen of nieuw certificaat aanvragen?

Een notificatie van het certificaat dat komt te vervallen komt 3 maanden op voorhand. Als het huidig certificaat nog geldig is, moet u een vernieuwing kiezen. Is het huidige certificaat al vervallen, bent u verplicht een nieuw certificaat aan te maken. Bent u het oude certificaat kwijt of weet u het paswoord niet meer, dan dient u het oude certificaat te revoceren en vervolgens een nieuw aan te vragen. Echter dit scenario kent heel wat bijwerkingen en moet men proberen te vermijden.

Hoe weet ik of ik voldoende rechten heb?

Het eenvoudigste is om de etee requestor van ehealth op te starten. Hiervoor heeft u uw eID en pincode nodig. U kiest vernieuwing ehealthcertificaat en doet dat voor uw organisatie. Als de ETEE requestor spontaan de organisatie in de lijst toont, zijn de rechten in orde. (Cfr geracc doc healthcertificaat). 

Ik heb niet voldoende rechten, wat nu?

De eerste stap is om de VTE te achterhalen. Vaak is dit de zaakvoerder of de CEO van de organisatie. Deze persoon moet u via www.socialsecurity.be de nodige rechten geven. Is de VTE zelf weg dan kan u die veranderen via deze link.

Te vermijden fouten

Een nieuw of vernieuwd certificaat aanvragen doet u in meerdere stappen. Een vernieuwing bestaat uit 3 stappen. Elke stap is noodzakelijk.

  • Vernieuwing (3 stappen): Aanvraag, vervollediging en activatie
  • Nieuw Certificaat (2 stappen): Aanvraag en vervollediging

Eens het certificaat in orde is, geeft u ons een seintje. Wij laden het certificaat voor u op in Hector. 

Een beknopte handleiding van de communicatie Geracc en Hector kan u terugvinden in Geracc>Help>Filmpjes, tips en trucs> Procedure.

Het contactcenter eHealth is bereikbaar via:

Voor ondersteuning bij de aanvraag van een geldig eHealth cerificaat kan u ook altijd terecht bij www.eenlijn.be.