Hoe ondersteunen smartphones en tablets het personeel van woonzorgcentra?
De zorgsector digitaliseert meer en meer. Dat geldt ook voor woonzorgcentra. Logisch dus dat smartphones en tablets ook daar hun ingang vinden bij verpleeg- en zorgkundigen. Toch lopen we als land niet voorop in deze beweging. En zoals wel vaker bieden onze noorderburen inspiratie.
Het Nederlands kennisplein voor professionals in de ouderenzorg, Zorg voor Beter, voerde hierover een onderzoek bij 1.800 zorgverleners in de langdurige zorg. Wat bleek? In de thuiszorg hebben veruit de meeste zorgverleners (87%) vandaag een smartphone of tablet van de werkgever. Andere sectoren staan hierin minder ver: in verpleeghuizen of woonzorgcentra ligt dit cijfer op 41%. En bij kleinschalig wonen slechts 28%.
Het gemiddelde van alle sectoren in Nederland samen: 42% van het personeel heeft een smartphone van het werk en 34% een tablet.
Mobiel alleen is niet genoeg
Met de toenemende digitalisering in woonzorgcentra is de groei van digitale devices zeker een positieve evolutie. Toch is dit niet altijd een garantie voor succes.
De Nederlandse expert Sanne van der Weegen, onderzoeker en expert eHealth bij Vilans, geeft toelichting: “Bij deze nieuwe digitale hulpmiddelen is het ook belangrijk om te kijken hóe ze gebruikt worden. Gebeurt dit op een manier die zorgverleners écht ondersteunt in hun werk? Een smartphone of tablet moet geen leuk extraatje zijn, maar iets om anders te gaan werken. En bij zorginstellingen waar het netwerk te traag is, gaan zorgverleners toch nog notities maken om die later weer in te voeren.”
Smart = mobiel + softwareplatform
Volgens het onderzoek van Zorg voor Beter gebruiken thuiszorgmedewerkers hun mobiele apparaten het meest om informatie op te zoeken (89%), administratie te verwerken (71%), het Elektronisch Cliëntendossier in te vullen (69%) en de cliënt voor te lichten (58%).
Allemaal zaken die ook kunnen gebeuren via een smart device: een mobiel toestel in combinatie met een slim softwarepakket. Zeker nu de digitale zorgverlening binnen woonzorgcentra zich meer en meer begint te manifesteren. Zo kan je personeel altijd en overal patiëntgegevens beheren en up-to-date houden. De software hiervoor werkt ook vaak offline, ideaal voor als de wifi het laat afweten. Op die manier vermijden ze administratie achteraf of verkeerde (of vergeten) registraties.
Via die smart devices hebben verpleeg- en zorgkundigen snel en altijd toegang tot en zicht op:
- Hun persoonlijk takenpakket en de taken per afdeling
- De zorg- en medicatieronde
- Alle noodzakelijke informatie per bewoner
- Een veilige interne communicatie
Een randvoorwaarde is wel voldoende opleiding en ondersteuning voor het personeel. Niet alleen om deze toestellen te gebruiken, maar ook om de algemene digitale vaardigheden verder te ontwikkelen. Uit onderzoek blijkt immers dat er nog werk is aan de digitale vaardigheden van zorgverleners in woonzorgcentra.
Smart devices inzetten is natuurlijk slechts één stukje van de puzzel. Hoe je in een breder digitaal plan streeft naar meer efficiëntie, minder rompslomp en meer tijd voor kwalitatieve zorg? Ons e-book 'Hoe zorg en digitalisering hand in hand gaan in je woonzorgcentrum' helpt je alvast op weg.
Wie is Corilus?
Onze missie is bijdragen aan een betere manier van werken binnen woonzorgcentra via digitalisering en technologie. Dat doen we onder meer door je te informeren en inspireren met verhalen, tips en inzichten. Op de hoogte blijven? Volg dan onze blog en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.