Klaar voor de elektronische eWZCfin facturatie in uw woonzorgcentrum?
Vanaf 1 januari 2019 worden de woonzorgcentra opgenomen in de Vlaamse Sociale Bescherming. Vanaf dan moet er ook gestart worden met de eWZC fin facturatie en wij doen er alles aan om deze overgang voor u zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Zoals u weet vervangt de eWZC Fin facturatie de RIZIV facturatie voor Vlaamse WZC’s en DVC’s. Corilus is momenteel volop bezig aan de ontwikkeling van eWZC Fin.
Er zijn twee grote veranderingen voor uw woonzorgcentrum in de nieuwe facturatie:
- Vanaf 1 januari 2019 moet u verplicht elektronisch factureren over myVSB.net. De papieren facturatie valt hierdoor volledig weg.
- De facturatie wordt niet meer per kwartaal, maar per maand verwerkt.
Wanneer de facturatie niet meer via de mutualiteiten maar over de zorgkassen loopt, komt er ook heel wat administratieve vereenvoudiging uw kant uit. De communicatie met de zorgkassen wordt geautomatiseerd. Onder meer het aanvraagformulier voor opname, de katz score en einde huisvesting worden gedigitaliseerd. Waar men nu soms weken moet wachten op een antwoord, wordt dit nu teruggeschroefd naar maximum 3 dagen (in praktijk zal dit waarschijnlijk zelfs onmiddellijk zijn).
Het enige waar u dan rekening mee moet houden is dat u voor 1 januari 2019 zeker in het bezit moet zijn van een eHealthcertificaat op Riziv nummer.
Voor Brussel en Wallonië is er nog geen duidelijkheid over de nieuwe verplichtingen. Maar wij volgen dit van zeer kort op en van zodra er een beslissing is, houden wij u zeker op de hoogte.