Hoe maak je met je woonzorgcentrum de shift van zorg- naar levenskwaliteit?

De woonzorgsector staat voor een essentiële shift van zorg- naar levenskwaliteit. Niet alleen de resident zelf stuurt daarop aan, ook de overheid legt die op. Maar hoe maak je die verandering waar, met oog voor de workload van je medewerkers?

Corilus en Into.Care slaan de handen in elkaar voor een intuïtieve full-cloud softwareoplossing voor de woonzorgsector. Waarom een partnership waardevol is? En wat dat kan betekenen voor jouw woonzorgcentrum? Regis Verschueren (Corilus Elderly) en Jeroen De Backer (Into.Care) vertellen het in een driedelige blogreeks. In deel 2 vandaag: de shift van zorg- naar levenskwaliteit.

Onmiskenbare impact van corona

Jeroen: “Jarenlang lag de vraag naar een plek in een woonzorgcentrum hoger dan het aanbod, met lange wachtlijsten tot gevolg. De coronacrisis maakte daar abrupt een einde aan. Bijna twee op de drie dodelijke COVID-19-slachtoffers kwam uit een woonzorgcentrum, waardoor er plaatsen vrijkwamen.”

“Maar die raken toch moeilijk ingevuld. Ook de reputatie van woonzorgcentra kreeg rake klappen. Om het vertrouwen van potentiële residenten én hun familie terug te winnen, is een shift nodig. De focus mag niet puur op medische lichamelijke zorg liggen, maar ook op levenskwaliteit en mentale gezondheid.”

Ook overheid is vragende partij

Regis: “Niet alleen de resident dringt aan op verandering, ook de overheid legt die op. Bewijs is de geplande implementatie van de BelRAI. Vandaag bepaalt de Katz-schaal de zorggraad en de bijhorende financiering van een resident. Die focust vooral op wat een resident niet (meer) kan, en overwegend op lichamelijk vlak. Zo zal vooral de immobiliteit van een resident doorwegen.”

Jeroen: “Vanaf midden 2023 wordt de Katz-schaal vervangen door de BelRAI. Die capteert wat iemand wel en niet meer kan. Naast de lichamelijke noden, brengt de BelRAI ook het mentale aspect in kaart en andere facetten van wonen en leven in een zorgomgeving. Wil de resident bijvoorbeeld op de hoogte blijven van de actualiteit, dan wordt daar rekening mee gehouden. Is technologie een interesse, dan kunnen lessen rond smartphonegebruik voorzien worden.”

Regis: “Bovendien hangt de BelRAI nauw samen met het woonleefplan. Dat omvat het mentale welbevinden van de resident, de lichamelijke gezondheid, de sociale contacten en daginvulling volgens eigen interesses en de woon- en leefomstandigheden. De omschakeling naar BelRAI komt er hoe dan ook. Met je woonzorgcentrum anticipeer je hier dus beter op, en implementeer je idealiter ook in dezelfde beweging het woonleefplan.”

Naar een nieuwe zorgaanpak

Regis: “De shift van zorg- naar levenskwaliteit vraagt een andere werkwijze, die je niet met enkele losstaande maatregelen bereikt. Een intuïtieve softwareoplossing zoals CareConnect Into.Care kan die nood invullen. Zo’n toepassing bundelt alle relevante informatie van een bewoner, zoals medicatie, valincidenten, incontinentie, bloeddrukschommelingen … Zorgmedewerkers vullen die data met een paar swipes aan, waardoor de registratielast daalt.”

Jeroen: “Maar naast medische informatie, houdt de software ook rekening met persoonlijke voorkeuren. Denk aan een resident die enkel reageert op zijn bijnaam, of die tot rust komt door te luisteren naar pakweg Jacques Brel. Vaak zijn het simpele zaken die ervoor zorgen dat een resident zich thuis voelt. Doordat software die informatie capteert, kunnen medewerkers zorg op maat bieden en zelfs eventuele incidenten voorkomen.”

Technologie als hulpmiddel

Jeroen: “Op termijn zal CareConnect Into.Care ook tal van andere technologieën integreren. Vandaag is er bijvoorbeeld al een koppeling met alarmsystemen. Drukt een resident op de alarmknop, dan ziet een zorgmedewerker uit welke kamer de oproep komt en wanneer de knop werd ingedrukt.”

Regis: “Ook geur- en bedsensoren – die incontinentieincidenten detecteren – zijn een waardevolle aanvulling. Daardoor kunnen zorgkundigen snel residenten helpen. Omgekeerd hoeven bewoners ‘s nachts niet onnodig gewekt te worden om hun incontinentiemateriaal te controleren. Dat humaan aspect maakt een groot verschil.”

Conclusie

Jeroen: “Met een slim zorgplatform focus je niet alleen op het verbeteren van de levenskwaliteit van residenten, maar ook op hoe je hen zo lang mogelijk fit en actief houdt. Dat – in combinatie met efficiënte procedures voor zorgverleners – maakt de shift van medische zorg naar levenskwaliteit een realistisch doel voor elk woonzorgcentrum.”

 

Meer inspiratie opdoen over de ouderenzorg van morgen?

Download ons gratis e-book over de uitdagingen, trends en technologieën in de woonzorgsector.