Zorg organiseren in je woonzorgcentrum: de opties van software

De hogere zorgbehoefte van residenten leidt tot een complexere planning in je woonzorgcentrum. Door te taken mobiel te registreren, bewaak je beter de kwaliteit van de zorg. Qua aanpak zijn hiervoor verschillende mogelijkheden. Een overzicht.

De zorg vandaag wordt steeds complexer, waardoor er een gespecialiseerd team nodig is voor zowel medische behandelingen als voor de louter zorgkundige ingrepen. Voor verpleeg- en zorgkundigen geraken taken meer en meer gesegmenteerd. Ze staan niet meer in voor het hele zorgproces van een beperkt aantal residenten, maar wel voor een specifieke taak bij alle bewoners. Denk aan wondverzorging en medicatie.

Gevolg: gespecialiseerde taken

In bepaalde steden vindt die segmentering zelfs al plaats op het niveau van woonzorgcentra, waarbij bepaalde voorzieningen of afdelingen zich specialiseren in alzheimer of parkinson. Het personeel en de inrichting zijn dan volledig afgestemd op de specifieke noden van de residenten. Zo gaat er bijvoorbeeld een alarm af wanneer een patiënt ’s nachts in de gang loopt. Frankrijk is een van de koplopers op het vlak van gespecialiseerde voorzieningen.

Het zorgprofiel van de oudere Belg: enkele cijfers

De gemiddelde oudere in België verblijft ongeveer anderhalf jaar in een zorginstelling. 4 op de 5 bewoners van een woonzorgcentrum zijn zwaar zorgbehoevend volgens de Katz-schaal. Zowat 1 op de 3 bewoners lijdt aan dementie. Daarnaast verblijft een deel van de residenten enkel bij een acute zorggraad in een woonzorgcentrum. Nadien kunnen ze terug naar huis. Tot slot zijn er ook de residenten die rechtstreeks hun intrek nemen na een ziekenhuisopname.

 

Registratie van alle zorgtaken

Hoe zorg je er nu voor dat alle ‘specialismen’ gecoverd zijn en residenten de nodige zorg krijgen, elke shift opnieuw? En hoe hebben medewerkers toegang tot het zorgdossier van bewoners wanneer dat nodig is?

 

De oplossing zit in de registratie van het zorgproces. Idealiter registreren medewerkers alle medische en zorgkundige handelingen in een centrale database, bijvoorbeeld via een app die ze mee op ronde nemen. Per resident is er een checklist: welke medicatie moet hij of zij nemen? Is wondzorg vereist? Wat zijn de aandachtspunten bij de persoonlijke hygiëne?

 

Door de uitgevoerde taken in de app af te vinken, is het voor elke zorg- en verpleegkundige duidelijk welke zorg al dan niet is toegepast. En doordat medewerkers alles meteen registreren, daalt de kans op fouten of onvolledigheden. Opmerkelijke vaststellingen zetten ze in het zorgdossier, zodat bij een volgende shift collega’s op de hoogte zijn. De hoofdverpleegkundige past indien nodig het zorgplan van de resident aan.

Formule op maat

Mobiele registratie kan op verschillende manieren, afhankelijk van welke aanpak het best bij het team past. Vaak kiezen woonzorgcentra om elke zorg- en verpleegkundige in een shift een eigen smartphone of tablet te geven. De hoofdverpleegkundige behoudt via een desktopapplicatie het overzicht.

 

Maar er zijn nog opties. Kamermodules bijvoorbeeld, waarbij niet iedere medewerker, maar wel elke kamer een scherm krijgt. Dat scherm wordt bevestigd aan de muur zodat er naast registraties ook teleconsultaties of andere oproepen mobiel kunnen verlopen.

 

Een ander concept zijn mobiele schermen. Daarbij worden tablets niet alleen gebruikt voor registraties, maar ook voor de residenten zelf. Tijdens activiteiten en animatie kunnen zorgkundigen daarop muziek afspelen of samen met een bewoner de digitale krant lezen, videobellen met een familielid …

De 4 voorwaarden van een doeltreffende app

Gebruiksvriendelijkheid is de eerste absolute voorwaarde van een doeltreffende app. De software volgt idealiter de flow van het zorgproces, zodat medewerkers snel en efficiënt taken kunnen afvinken. Een softwarepartner met veel ervaring in de ouderenzorg is dan ook een grote meerwaarde.

 

De zorg staat niet stil. Kies daarom ook voor een applicatie die regelmatig updates uitvoert en conform blijft met eHealth en veranderde wetgeving in de zorg.

 

Vergelijk je een app met een motor, dan zijn de hardware (smartphone, tablet, laptop) en het netwerk de carrosserie en wielen. Zonder geraak je geen meter vooruit. Een performant netwerk en kwalitatieve toestellen zijn noodzakelijk voor een betrouwbare registratie.

 

Maar … zelfs de beste software en toestellen zijn geen garantie op succes. Ook je medewerkers moeten over de nodige digitale vaardigheden beschikken. Uit onderzoek blijkt dat er nog veel ruimte voor verbetering is. Onderschat dus niet de cruciale rol van opleidingen en begeleiding.

Meer dan de taakverdeling

Door digitaal met elkaar samen te werken, krijg je ook sneller zicht op de workload binnen een dienst. Een voorbeeld: twee vleugels tellen evenveel residenten en medewerkers. Maar op afdeling A geraken taken moeilijk afgevinkt, terwijl er op afdeling B vaak tijd over is. Een mogelijk signaal dat de zorgbehoefte grondig verschilt en er op afdeling A versterking nodig is.

 

Een digitale registratie vereenvoudigt ook de rapportering naar de overheid en mutualiteiten. Bepaalde modules brengen zelfs bijkomende zorgindicatoren in kaart. Denk aan een analyse van alle valincidenten, waarbij de software toont waar, wanneer en bij welke soort residenten het vaakst valpartijen voorkomen.

 

De mobiele registratie is slechts een van de verschillende trends die de ouderenzorg momenteel doormaakt. Welke andere uitdagingen, evoluties en technologieën op je afkomen? Ontdek het in ons gratis e-book ‘De ouderenzorg van morgen’.

New call-to-action