Zorginstelling My-Assist kiest voor cloudsoftware: “Efficiënt én veilig”

Zorginstelling My-Assist werkt sinds kort volledig met cloudsoftware. “De overstap was een heel bewuste keuze”, zegt bestuurder Roderick Peters. “Dankzij cloudsoftware kunnen onze medewerkers snel en efficiënt hun patiëntengegevens opvragen, via om het even welk toestel.”
 
Cloudsoftware biedt zorgprofessionals tal van voordelen. Dat besefte ook My-Assist, een groep van zorginstellingen verspreid over Vlaanderen en Wallonië. Onder impuls van bestuurder Roderick Peters – die een IT-achtergrond heeft – schakelde My-Assist recent over naar cloudgebaseerde software. 
 

Gebruiksgemak boven  

“De keuze voor cloudsoftware was cruciaal voor onze werking”, vertelt Roderick. “We hebben twaalf zorgcentra, elk met hun eigenheid. Ons softwarepakket was door de jaren heen totaal versnipperd geraakt door tal van overnames. Daarom besloten we een volledig nieuw pakket te implementeren, gebaseerd op cloudsoftware.” 
 
Het grootste voordeel van cloudsoftware zit volgens Roderick in het gebruiksgemak. “Van onze 700 medewerkers heeft 95% weinig tot geen IT-kennis. Voor hen is het belangrijkste dat ze gebruiksvriendelijke digitale tools hebben waarmee ze snel en efficiënt informatie kunnen opvragen en invoeren. Of dat nu via hun smartphone, tablet of een ander toestel is.”
 
Voor iedere My-Assist-medewerker biedt de nieuwe software specifieke voordelen. Roderick: “Onze zorgverleners en logistieke medewerkers gebruiken het ter ondersteuning van hun dagelijkse taken. Leidinggevenden kunnen in de software in real time opvolgen of alles op wieltjes loopt. En het management kan rapporten uit de software trekken om de werking in de organisatie te analyseren en verder op punt te stellen.” 
 
roderick peters“Van onze 700 medewerkers heeft 95% weinig tot geen IT-kennis. Voor hen is het belangrijkste dat ze gebruiksvriendelijke digitale tools hebben waarmee ze snel en efficiënt informatie kunnen opvragen en invoeren.”

 

Soepele transitie 

Een nieuw softwarepakket implementeren vergt natuurlijk een hele aanpassing. Toch waren de My-Assist-medewerkers vrij snel mee in het verhaal. Roderick: “Na een inloopperiode van ongeveer zes weken was de overgrote meerderheid overtuigd.”
 
“In het begin heerste er wel wat wantrouwen. Zo leefde de opvatting dat cloudsoftware onveilig is. Maar het tegendeel is waar. De software wordt namelijk constant automatisch geüpdatet. Zo ben je als bedrijf altijd in orde wat wetgeving en veiligheid betreft.” 
 
Cloudsoftware biedt ook financiële voordelen. “Je verdient je investering op vrij korte termijn terug”, zegt Roderick. “My-Assist strekt zich uit tot in Luxemburg, waar het niet evident is om bij technische issues met de lokale server een plaatselijke IT’er te vinden. Bij cloudsoftware maak je dat niet mee, omdat je één server hebt die overal toegankelijk is.”
 
“Met de juiste hardware en een goede internetverbinding kom je in principe amper nog in de problemen. En scheelt er toch iets, dan kunnen we altijd nog bij Corilus terecht. De mensen van Corilus hebben ons ook uitstekend begeleid in de transitie naar de cloud.”
 
 
New call-to-action