eTCS verbetert communicatie tussen zorgverleners en woonzorgcentra
Omdat u zich in deze drukke tijden vooral wil focussen op uw residenten, kan u op eenvoudige, snelle en automatische wijze de huisarts op de hoogte houden van de gezondheidstoestand van zijn patiënten.
Via “flashberichten” in CareConnect Care, kan u eenvoudige berichten met de huisarts van uw bewoners delen. U kan de inhoud van de aandachtspunten doorgeven aan de huisarts die deze rechtstreeks (bij gebruik van CareConnect General Practitioner) in het dossier van zijn patiënt kan lezen.
Stel bijvoorbeeld dat de huisarts op de hoogte wenst te blijven van de lichaamstemperatuur van zijn patiënten, dan kunnen deze gegevens automatisch doorgestuurd worden zodat de huisarts dit vanuit zijn dossier kan evalueren.
Deze korte tekstberichten worden via beveiligde weg opgestuurd naar de huisarts. Anderzijds kan de huisarts met het woonzorgcentrum communiceren via de liaisonfiche.
Liaisonfiche voor medische noodgevallen
Op dit moment is het vaak zo dat het medisch dossier van de resident zich, ofwel in het softwarepakket van de huisarts, ofwel achter slot en grendel in de kast bevindt. In beide gevallen leidt dit tot onvoldoende medische informatie op het moment dat de resident zich in een “spoed-situatie” bevindt waarbij of de huisarts van wacht moet langskomen of de resident zich naar het ziekenhuis moet begeven.
De overheid geeft ook aan dat het verzorgingsdossier van de bewoner een liaisonfiche moet bevatten. Dit is een papieren of elektronische fiche die onmiddellijk kan worden opgemaakt en zowel medische gegevens als gegevens betreffende de actueel geboden zorg omvat, zodat bijvoorbeeld een ziekenhuisopname vlot kan verlopen.
Elektronische transmurale communicatie en samenwerking (eTCS)
Om de liaisonfiche elektronisch te voorzien is er door de overheid, samen met de softwareleveranciers en de koepels, het actieplan rond de transmurale communicatie opgezet, het eTCS (elektronische transmurale communicatie en samenwerking) project. Het streefdoel van dit project is om “de online beschikbaarheid van zorg-, medicatie-, en medische informatie voor ad –hoc noden te garanderen”.
Er zijn 2 communicatielijnen ontwikkeld die samen een ketting vormen om de meest primaire medische-en zorginformatie digitaal uit te wisselen tussen verschillende actoren op gestructureerde, uniforme en gestandaardiseerde wijze.
- Wanneer een resident voor de eerste keer wordt opgenomen in het woonzorgcentrum kan de huisarts, in zijn softwarepakket, via de e-form “liaisonfiche” de cruciale medische gegevens op een elektronisch veilige manier aan het woonzorgcentrum aanleveren. Afhankelijk van het elektronisch pakket van de huisarts, zijn de meeste gegevens automatisch ingevuld en verliest men geen tijd bij het opmaken van deze fiche. Ook het doorsturen naar het woonzorgcentrum kan met één klik. Deze fiche wordt in CareConnect Care automatisch ingelezen in het dossier van de resident zodat de informatie beschikbaar is in het zorgdossier.
- Wanneer een resident opgenomen wordt in het ziekenhuis is het noodzakelijk om zo snel mogelijk de cruciale medische en zorg gerelateerde informatie bij de hand te hebben. Dit kan via het “transfer document”. Vanuit CareConnect Care kan het woonzorgcentrum de patiëntengegevens, de medische en zorg informatie op een gestructureerde, uniforme, gestandaardiseerde manier, elektronische doorsturen naar het ziekenhuis waardoor zij accurater te werk kunnen gaan.
Meer weten over de eTCS module, bekijk onze informatiefiche of contacteer één van onze accountmanagers.