Met de behandeling van uw patiënten en de uitbouw van uw solopraktijk hebt u als startende huisarts de handen vol. Maar door uw praktijk nu al te digitaliseren waar mogelijk, kunt u uzelf meteen én later heel wat papierwerk en tijd besparen. 4 tips die van pas komen.
Meer dan ooit handelen patiënten autonoom. Via het internet gaan ze zelf op zoek naar medische info of naar de contactgegevens van de dichtstbijzijnde praktijk of wachtpost. Om met uw praktijk gevonden te worden, is een eigen website een must. Die helpt u bovendien ook uw consultaties efficiënter inplannen: zo kunt u (uitsluitend) met een online afsprakensysteem werken (zie tip 2).
Bent u pas begonnen, dan werft u misschien nog niet meteen een receptionist(e) aan. Gelukking kunt u wel gebruikmaken van een medisch telesecretariaat: een aparte online dienst die instaat voor uw telefoonpermanentie én agendabeheer. U kunt zo’n secretariaat bijvoorbeeld inschakelen tijdens uw vakanties, lunchpauzes of momenten waarop u ongestoord moet doorwerken. Als huisarts in een individuele praktijk of huisartsengroepering kunt u onder bepaalde voorwaarden zelfs jaarlijks een financiële tegemoetkoming krijgen voor de kosten aan uw telesecretariaat.
Een GMD aanmaken, medicatie voorschrijven, een derdebetaler factureren … Tegenwoordig kunt u dat allemaal eenvoudig elektronisch regelen. Met een softwarepakket dat geïntegreerd is met de eHealth-richtlijnen van de overheid zet u uw praktijk vanaf dag één digitaal op de rails.
Niet onbelangrijk: schaft u een pakket aan dat gehomologeerd is door de overheid, dan wordt u daarvoor beloond met een jaarlijkse premie die kan oplopen tot 5.050 euro, afhankelijk van de mate waarin u de eHealth-diensten effectief gebruikt. Naast meer ademruimte voor uw agenda is dat zeker ook een bonus die kan tellen.
Een digitale start nemen met uw huisartsenpraktijk? CareConnect is onze alles-in-één software speciaal ontwikkeld voor huisartsen.
Geinteresseerd? Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen u graag op weg.