Huisartsen kunnen hun telematicapremie 2018 aanvragen t/m 15/03/2020

Het is gebeurd! In het Belgisch Staatsblad van 9/12/2019 verscheen eindelijk het lang verwachte Koninklijk Besluit i.v.m. de geïntegreerde praktijkpremie voor huisartsen 2018. Huisartsen kunnen hun telematicapremie 2018 aanvragen vanaf 13/12/2019 t/m 15/03/2020. Lees in dit artikel hoe jij je premie aanvraagt en op welk bedrag je recht hebt.

Wat is de telematicapremie voor huisartsen?

De telematicapremie is een forfaitair bedrag dat het RIZIV jaarlijks betaalt aan huisartsen die aan de voorwaarden voldoen in het kader van E-gezondheid. Deze premie is bedoeld ter ondersteuning van de praktijk en om gebruik te maken van e-diensten.

Hoeveel bedraagt de telematicapremie 2018 voor huisartsen?

Als huisarts in opleiding kan je recht hebben op 800 euro. Voor huisartsen gaat de premie voor 2018 van 1.000 tot en met 6.000 euro. De hoogte van het bedrag hangt af van het aantal vastgelegde gebruiksdrempels waaraan je voldoet. De voorwaarden kan je hieronder terugvinden.

Wat zijn de voorwaarden om recht te hebben op de telematicapremie 2018 voor huisartsen?

De voorwaarden voor de premie hangen af van het feit of je huisarts in opleiding of huisarts bent.

Huisarts in opleiding

Ben je in de loop van het premiejaar de opleiding als huisarts gestart of ben je in het volledige premiejaar huisarts in opleiding, dan zijn er 2 voorwaarden:

  • Je bent effectief actief als huisarts in opleiding
  • Je gebruikt een aanvaard softwarepakket

In deze situatie heb je altijd recht op 800 euro.

Actief als huisarts

Basisvoorwaarden

Ben je in het premiejaar niet in opleiding of heb je in de loop van het premiejaar jouw opleiding beëindigd, dan is de eerste basisvoorwaarde dat je effectief actief bent als huisarts. De logische tweede basisvoorwaarde is dat je gebruikt maakt van een aanvaard softwarepakket.

Vastgelegde gebruiksdrempels

Aan deze twee basisvoorwaarden moet je altijd voldoen. Daarnaast hangt de hoogte van je telematicapremie 2018 af van het voldoen aan de volgende 10 vastgelegde gebruiksdrempels:

1. Je verstuurt in het 2e semester van het premiejaar minstens 25% van jouw geneesmiddelenvoorschriften via Recip-e.

2. Je dient in het 2e semester van het premiejaar minstens 50% van jouw aanvragen van terugbetaling van geneesmiddelen hoofdstuk IV in via de dienst “Hoofdstuk IV” van MyCarenet.

3. Jijzelf of jouw mandataris factureert in het 2e semester van het premiejaar minstens 20% van jouw raadplegingen voor patiënten met recht op verhoogde tegemoetkoming via de dienst ‘eFact’ van MyCarenet.
➡️Opgelet: dit criterium telt niet mee als je in een medisch huis werkt dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.

4. Voor minstens 25% van de patiënten waarvoor je voor het premiejaar een GMD-honorarium hebt ontvangen, is uiterlijk op 31 december van het premiejaar een geïnformeerde toestemming geregistreerd via het eHealth-platform (door jezelf, de patiënt of een andere zorgverlener).

5. De verhouding tussen het totaal aantal verschillende patiënten waarvoor je uiterlijk op 31 december van het premiejaar een SUMEHR hebt opgeladen via de digitale platformen Vitalink, RSW of Abrumet en het aantal patiënten waarvoor je voor het premiejaar een GMD-honorarium heeft ontvangen, bedraagt minstens 25%.

6. Tijdens het premiejaar gebruik je MyCareNet voor het elektronische beheer van uw GMD-honoraria.
➡️Opgelet: dit criterium telt niet mee als je in een medisch huis werkt dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.

7. Tijdens het tweede semester van het premiejaar creëer je of pas je minstens 5 medicatieschema’s aan.

➡️Opgelet: door technische problemen m.b.t. het beheer van medicatieschema’s wordt deze parameter voor 2018 geneutraliseerd. Alle artsen krijgen voor deze parameter automatisch een punt toegekend.

8. Tijdens het tweede semester van het premiejaar gebruik je minstens 5 keer de CEBAM evidence linker (via login).

9. Tijdens het tweede semester van het premiejaar dien je minstens 5% van uw raadplegingsgetuigschriften in via de dienst "e-Attest" van MyCarenet.
➡️Opgelet: dit criterium telt niet mee als je in een medisch huis werkt dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.

10. Tijdens het premiejaar gebruik je minstens 3 keer het elektronisch formulier “Evaluatie van de handicap – FOD Sociale Zekerheid” voor het versturen van medische informatie naar de FOD Sociale Zekerheid (DG Personen met een handicap).

Wanneer en op welke telematicapremie 2018 heb je nu recht als huisarts?

Telematicapremie van 1.000 euro
  • Je bereikt voor minder dan 6 van de 10 parameters de drempel wanneer je niet werkt in een medisch huis dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.
  • Je bereikt voor minder dan 5 van de 7 parameters de drempel wanneer je wel werkt in een medisch huis dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.
Telematicapremie van 3.500 euro
  • Je bereikt voor 6 van de 10 parameters de drempel wanneer je niet werkt in een medisch huis dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.
  • Je bereikt voor 5 van de 7 parameters de drempel wanneer je wel werkt in een medisch huis dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.
Telematicapremie van 4.500 euro
  • Je bereikt voor 7 van de 10 parameters de drempel wanneer je niet werkt in een medisch huis dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.
  • Je bereikt voor 6 van de 7 parameters de drempel wanneer je wel werkt in een medisch huis dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.
Telematicapremie van 6.000
  • Je bereikt voor minstens 8 van de 10 parameters de drempel wanneer je niet werkt in een medisch huis dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.
  • Je bereikt voor alle 7 parameters de drempel wanneer je wel werkt in een medisch huis dat een akkoord voor forfaitaire betaling heeft gesloten.

Je kan alles rond de voorwaarden voor de telematicapremie 2018 nalezen op de website van het RIZIV.

Waar kan je jouw telematicapremie 2018 aanvragen?

De premie moet je individueel elektronisch aanvragen. Surf naar www.myriziv.be en volg onderstaande stappen:

  • klik op 'mijn premieaanvragen';
  • klik vervolgens op 'nieuwe aanvraag';
  • volg de verdere instructies;
  • je krijgt online feedback over jouw individuele score het bedrag waarop je volgens het RIZIV recht hebt.

Wanneer kan je jouw telematicapremie 2018 aanvragen?

Je kan jouw premie vanaf vrijdag 13 december 2019 aanvragen. De aanvraagtermijn loopt t/m 15/03/2020.

Waarvoor kan je de telematicapremie als huisarts gebruiken?

De telematicapremie kan je gebruiken voor de aankoop van een geregistreerd softwarepakket dat je gebruikt voor het elektronisch beheer van jouw patiëntendossiers. Op die manier digitaliseer je jouw workflow, kan je al je patiëntgegevens op elk moment raadplegen en aanvullen en heb je toegang tot de ehealth-toepassingen.

Ben je nog op zoek naar een geschikt en aanvaard softwarepakket voor jouw praktijk?

➡️Ons softwarepakket CareConnect General Practitioner is geaccrediteerd door het RIZIV en is dus een geregistreerd softwarepakket waarvoor jij jouw telematicapremie kan gebruiken.

Kijk hoe CareConnect General Practitioner jouw praktijk kan ondersteunen en versterken! En contacteer ons gerust voor al jouw vragen, een demo of offerte.