Als huisarts is het de afgelopen dagen en weken niet makkelijk om consultaties af te werken met het oog op de veiligheid van je patiënten en jezelf. En dat zal de komende weken ook zo blijven. Hoe kan je als huisarts zo veilig en efficiënt mogelijk consultaties afhandelen in het kader van COVID-19?
Zoals je ondertussen wel weet, heeft de Orde der Artsen op 11/03/2020 beslist dat huisartsen wegens de corona-uitbraak uitzonderlijk een getuigschrift kunnen bezorgen aan hun patiënten na telefonisch contact.
In dit kader zijn er ook 2 nieuwe nomenclatuurcodes in verband met de Coronaviruspandemie en het gebruik ervan ter beschikking, alsook een nieuw getuigschrift. Hieronder gaan we dieper in op deze nieuwigheden en bespreken we ook hoe je dit getuigschrift en andere documenten veilig en digitaal kan doorsturen naar je patiënten.
Zoals je ondertussen ongetwijfeld al weet, zijn er door het RIZIV 2 nieuwe nomenclatuurcodes ter beschikking gesteld in kader van consultaties die zonder lichamelijk onderzoek van de patiënt én in het kader van de COVID-19 pandemie zijn uitgevoerd.
Advies met het oog op triage van COVID-19: Met ‘advies met het oog op triage’ bedoelt men een telefonische triage na volledige anamnese van een patiënt met symptomen van een mogelijke besmetting met het SARS-CoV-2 virus.
Advies met het oog op de continuïteit van zorg voor COVID-19 patiënten: Met ‘advies met het oog op de continuïteit van zorg voor COIVD-19 patiënten’ bedoelt men een telefonische follow-up van een patiënt die de arts volgens de adviezen in verband met de COVID-19 pandemie niet fysiek kan ontmoeten.
Er zijn een aantal voorwaarden verbonden bij het attesteren van deze nomenclatuurcodes:
Deze nomenclatuurcodes kunnen énkel in derdebetalersregeling aangerekend worden en moeten verplicht met een lege lijn als rechtvaardiging doorgestuurd worden.
Het gebruik van deze nomenclatuurcodes kan met terugwerkende kracht gestart worden vanaf 14 maart 2020.
(tekst gaat verder onder groen kader -> '1 nieuw getuigschrift ivm COVID-19' & 'Dit getuigschrift en andere documenten veilig en digitaal bezorgen aan je patiënt')
Sidenote: Hoe reken je de nomencltuurcodes 101990 en 101135 aan in CareConnect General Practitioner?
Lees hoe je de tarificatie bij COVID-19 consultaties in CareConnect aanrekent.
Op dit moment zetten we alle middelen in om je de meest geschikte service te bieden en je te ondersteunen bij de richtlijnen die je dient te volgen in kader van deze pandemie. Daarom voegen we binnenkort 2 nieuwe contacttypes toe aan CareConnect:
• Triage COVID-19
• Continuïteit van zorg (COVID-19)Als een van deze contacttypes geselecteerd wordt, zullen bepaalde elementen automatisch in het contactscherm verschijnen (bijvoorbeeld onmiddellijk het juiste afwezigheidsattest) en zal de juiste nomenclatuurcode automatisch verschijnen bij het afsluiten van het contact.
➡️ Op de hoogte blijven van alle aanpassingen? Check dan onze specifieke pagina rond de updates in CareConnect met betrekking tot corona.
De Orde der Geneesheren heeft ook een nieuw getuigschrift voorgesteld ivm COVID-19:
COVID-19: Arbeidsongeschiktheid wegens het vermoeden van besmetting
Dit is het getuigschrift dat door het RIZIV werd aangeleverd in functie van teleconsultatie.
Om dit getuigschrift en andere documenten eenvoudig aan de patiënt te bezorgen – zonder dat de patiënt daarvoor naar je praktijk dient te komen – kan je gebruik maken van het Helena-platform.
Helena is een digitaal gezondheidsportaal waar de patiënt zijn medische voorgeschiedenis kan opvragen en zijn gezondheidstoestand kan bekijken via de informatie van zijn zorgverleners.
Maar Helena is veel meer dan een portaal om de medische gegevens te bekijken. Via Helena kan de patiënt zich connecteren met zijn verschillende zorgverstrekkers en kan er op een veilige en digitale manier onderling gecommuniceerd worden in het kader van de zorgrelatie.
1.Documenten en berichten publiceren voor patiënten
Vanuit CareConnect General Practitioner kan je rechtstreeks en op een beveiligde manier documenten en berichten publiceren op het Helena platform voor een welbepaalde patiënt. Dit is vandaag de dag mogelijk voor volgende zaken:
De patiënt wordt via email verwittigd wanneer een zorgverstrekker nieuwe gegevens heeft gepubliceerd op het Helena platform.
2.De patiënt kan zichzelf registreren op Helena via ITSME.
Hiervoor kreeg de patiënt via jou als huisarts in 3 stappen een veilige toegang via een specifieke Helena code en een eigen 6-cijferige pincode.
Vanaf heden kan de patiënt zichzelf registreren op Helena via ITSME. De codes zijn dan niet meer nodig via deze weg.
3.Teleconsultatie via het Helena-platform
Veel huisartsen spendeerden de afgelopen periode veel tijd aan telefonische consulten. En dat zal niet snel anders zijn.
Ondertussen is ook beslist dat huisartsen voor al die telefoonconsulten zullen betaald worden. Het verzekeringscomité van het RIZIV heeft op 16/03/2020 een nomenclatuurnummer goedgekeurd. Het betreft een derdebetalersregeling, wat inhoudt dat de rekening rechtstreeks naar het ziekenfonds wordt doorgestuurd, en de patiënt zelf niets moet betalen. De huisarts krijgt 20 euro terugbetaald per teleconsult.
➡️ Op eigen initiatief en op vraag van de overheid hebben we teleconsult mogelijk gemaakt vanuit het Helena-platform.
Wil je meer weten over het Helena platform?
➡️ Neem dan een kijkje op de Helena webpage. Of download het Helena-starterspack en test het zelf uit.
Gebruik je het Helena platform al?
➡️ Lees hoe je jouw patiënten eenvoudig kan registreren en activeren op het Helena-platform.