Het nut van Helena voor je apotheek in 4 vragen en antwoorden

Een gezondheidsplatform als Helena biedt niet alleen voordelen voor patiënten. Ook als apotheker pluk je er de vruchten van: het laat je toe om enerzijds efficiënter te werken en anderzijds een sterkere band met je patiënten op te bouwen. Stijn De JaegerPharma Communications Specialist bij Corilus, geeft tekst en uitleg. 

Wat is Helena?  

Helena is een gratis digitaal platform waarmee patiënten veilig communiceren met hun zorgverleners. Op dit platform kunnen patiënten in slechts een paar klikken hun voorgeschreven geneesmiddelen, OTC-producten en cosmetica bij jou reserveren. Zodra je de bestelling hebt klaargezet, krijgt je patiënt een melding en/of een e-mail. 

 

Hoe past een platform als Helena in de gezondheidszorg van morgen? 

 

De voorbije tien jaar is het gedrag van consumenten – en dus ook patiënten – grondig veranderd. Van bankverrichtingen uitvoeren tot boodschappen doen: zowat alles kan vandaag digitaal. Maar de gezondheidszorg hinkt achterop. Die lost de digitale verwachtingen van de patiënt niet snel genoeg in. Akkoord, enkele apotheken werken al met een app, maar die is vooral op de apotheker gericht. 

 

Helena vult die leemte op en plaatst de patiënt centraal: het platform is een persoonlijke digitale brievenbus voor alle medische documenten en gegevens. Daarnaast kunnen patiënten er op een veilige manier communiceren met hun zorgverleners. De patiënt zit met andere woorden mee aan het stuur. 

 

Maar niet alleen de verwachtingen van de patiënt spelen mee. Helena anticipeert ook op de dematerialisering van het geneesmiddelenvoorschrift. Een gezondheidsportaal is immers de veiligste manier om elektronische voorschriften te versturen: het voldoet aan de GDPR-wetgeving en werkt met aanmeldingsprocedures van de overheid. Want als het over medische data gaat, wil je uiteraard geen enkel risico nemen. 

 

 

Wat zijn de voordelen voor patiënten? 

 

Een tweede keer naar de apotheek moeten komen omdat een bepaald product niet in voorraad was, dat is verleden tijd. Met Helena reserveren patiënten hun (voorgeschreven) artikelen – eventueel zelfs met een foto van het gewenste product – en krijgen ze een bericht als die klaarstaan. Doordat een deel van je patiënten je apotheek ‘digitaal bezoekt’, daalt de wachtrij in je fysieke officina. Een win-winsituatie voor zowel Helena-gebruikers als voor patiënten die zich (nog) niet aanmeldden op Helena. 

 

Patiënten kunnen via Helena ook veilig communiceren met hun huisarts. Die publiceert bewijzen van elektronische voorschriften, medicatieschema’s en laboresultaten op het platform, waar de patiënt ze op zijn beurt kan inkijken. De huisarts kan ook rechtstreeks berichten naar patiënten sturen en makkelijk videoconsultaties houden, volledig volgens de GDPR-richtlijnen.  

 

 

Wat is de meerwaarde voor apothekers? 

 

Naast het feit dat je via Helena een betere en persoonlijkere online service kunt bieden, daalt ook de werkdruk voor jou als apotheker. Je plant zelf in wanneer je de Helena-reservaties verwerkt. En aangezien je patiënt zelf de status van zijn reservaties opvolgt via Helena, bespaart dit jou telefoons en afzonderlijke e-mails. Door informatie digitaal te delen, speel je ook meer in op de verwachtingen van de patiënt. 

 

Maar misschien wel het belangrijkste voordeel is dat je de persoonlijke band met patiënten versterkt. Van zodra Helena is geactiveerd voor jouw apotheek, kunnen jouw patiënten zich connecteren met je apotheek via een QR-code en jouw officina aanduiden als voorkeursapotheek. Daarmee geven ze aan dat jij hun eerste aanspreekpunt bent op het vlak van farmaceutische zorg.  

 

 

Wat zijn de mogelijkheden van Helena in de toekomst? 

 

Op korte termijn gaat het vooral om praktische features. Een voorbeeld zijn mandaten instellen zodat ouders, voogden en mantelzorgers producten kunnen reserveren voor de personen voor wie zij instaan. Na de zomer van 2020 komt er ook een zoekfunctie waarmee patiënten makkelijk producten vinden en meteen kunnen bestellen. Helena geeft ook aan of die al dan niet voorradig zijn in je apotheek.  

 

Verder wordt het mogelijk voor de apotheek om vrije berichten te sturen naar patiënten als er bijvoorbeeld een reservatie is waarvoor een voorschrift nodig is of om de patiënt te informeren dat zijn gewenst artikel uit handel is.   

 

Op langere termijn willen we alle eerstelijnszorgverleners samenbrengen op het platformHet ultieme doel is dat een patiënt via Helena zich met zijn volledige zorgteam kan connecteren.  

Meer weten over Helena?  
Verken hier ons gezondheidsplatform