Recip-e en apothekers naar de dematerialisering van het voorschrift

Vanaf 15 september 2021 is de dematerialisatie van het voorschrift een feit. Ook op de verwerkers van de voorschriften, de apothekers, heeft dit een belangrijke impact. Lees er alles over in dit artikel!

Elektronisch voorschrijven is verplicht geworden voor zorgverleners vanaf 1 januari 2020. Dit was een belangrijke stap naar de dematerialisering van het voorschrift.

Daarnaast moest de software voor voorschrijvers van medicatie hen vanaf 01/10/2020 de mogelijkheid bieden om de geldigheidstermijn van een elektronisch voorschrift te verkorten (tot minstens 1 dag) of te verlengen (tot maximum 12 maanden)

En nu zijn we dus tot het punt gekomen van een volledige dematerialisatie.

Volledige dematerialisatie vanaf 15 september 2021

Vanaf 15 september is de dematerialisatie van het elektronisch voorschrift in voege getreden. De voorschrijvers zijn nog steeds verplicht om het nieuw model 'Bewijs van elektronisch voorschrift’ af te drukken en mee te geven aan de patiënt. Behalve wanneer de patiënt zelf aangeeft dit bewijs niet (meer) nodig te hebben.

Toegang tot Recip-e server vanuit de apotheeksoftware

De apotheker heeft via zijn apotheeksoftware toegang tot de openstaande voorschriften van de patiënt om deze correct te kunnen afleveren.

Vanaf 1 juni kunnen de apothekers dit in de praktijk toepassen, maar alleen in uitzonderlijke situaties. Feit is dat de apotheker nog meer dan ooit zal moet kunnen rekenen op een stabiele werking van het eHealthplatform.

De apotheker heeft enkel toegang tot de openstaande voorschriften op de Recip-e server op basis van de INSZ van de patiënt op voorwaarde dat er een therapeutische relatie bestaat EN in functie van de VISI flag (zie verder)

Na het inlezen van de eID van de patiënt raadpleeg je zijn/haar openstaande voorschriften. Je geeft aan welk(e) voorschrift(en) je wil afleveren en hiervan wordt dan een aflevering gecreëerd.

Het verdere verloop van de aflevering van een elektronisch voorschrift blijft ongewijzigd.

Privacy van de patiënt via de VISI-flag vanaf 15/9

Met de dematerialisatie doet ook de VISI-flag zijn intrede in functie van de privacy van de patiënt. De VISI-flag bepaalt per elektronisch voorschrift voor welke apotheken dit zichtbaar is op Recip-e.

Standaard staat de VISI-flag 'Open'. Dit betekent dat het voorschrift zichtbaar is voor elke apotheek in België.

De huisarts of de patiënt kan de VISI-flag ook aanpassen naar 'Toe'. Dit is mogelijk via respectievelijk de software van de huisarts of via mijngezondheid.be.  In dit geval is het voorschrift voor geen enkele apotheek zichtbaar via Recip-e. Afleveren kan enkel op basis van de RID van het voorschrift. Het is dus aangewezen dat de voorschrijver het 'Bewijs van elektronisch voorschrift' afdrukt en meegeeft aan de patiënt.

Als laatste is het ook mogelijk dat de patiënt het voorschrift zichtbaar maakt voor 1 apotheek. Dit gebeurt via mijngezondheid.be. Enkel voor die apotheek is het voorschrift zichtbaar via Recip-e. Andere apotheken kunnen het voorschrift enkel afleveren op basis van de RID.

1 artikel per elektronisch voorschrift

Een elektronisch voorschrift zal in veel gevallen slechts 1 artikel meer bevatten. Hierdoor zal stilaan het concept Uitgestelde aflevering verdwijnen en de administratie vergemakkelijken voor patiënt en apotheker.

Ook wat digitale reservaties betreft via Helena zorgt deze evolutie voor meer duidelijkheid. De patiënt reserveert enkel die medicatie die hij effectief nodig heeft!

Nieuw model van bewijs van elektronisch voorschrift vanaf 15/9

Door de evolutie naar 1 artikel per voorschrift, wordt vanaf 15/9 een nieuw model van het 'Bewijs van elektronisch voorschrift' van kracht.  Op dit A4-formaat is er plaats voor 4 RID.

nieuw bewijs_elektronisch_voorschrift_20210915

Wanneer niet alle elektronische voorschriften dienen afgeleverd te worden, maak je de RID van de reeds afgeleverde artikelen onbruikbaar (bv. stempel van de apotheek) en bezorg je het document terug aan de patiënt.

Het vorig model mag gebruikt worden tot en met 31 januari 2022.

Impact op de patiënt

Voor veel patiënten zal het ontbreken van het papier een grote impact hebben op het beheer van hun medicatie. Naast het portaal mijngezondheid.be biedt het patiëntenplatform Helena hier een ideale digitale oplossing. Alle opgemaakte voorschriften verschijnen automatisch in het Helena-account van de patiënt. Zo behoudt die toch het overzicht van zijn beschikbare voorschriften en ook andere medische documenten.

Het ontvangen en verwerken van voorschriften in de apotheek

➡️Voor het verwerken en afleveren van elektronische voorschriften en de verdere dematerialisering hiervan, moet je kunnen rekenen op jouw apotheeksoftware.  CareConnect Pharmacist ondersteunt hierbij jouw apotheek. Lees ons artikel over de 10 voordelen van CareConnect Pharmacist bij het afleveren via Recip-e.

➡️Ontvang elektronische voorschriften van jouw patiënten via Helena, het digitale gezondheidsplatform voor patiënten.

Helena is een gratis digitaal gezondheidsplatform voor patiënten. Na het aanmaken van een elektronisch voorschrift, is dit voorschrift onmiddellijk beschikbaar voor de patiënt in Helena. Van daar kan de patiënt dit voorschrift (maar ook OTC, cosmetica,…) in één klik reserveren bij zijn apotheek. Van zodra de bestelling kan afgehaald worden, krijgt de patiënt een melding en/of een e-mail. Het nut van Helena voor je apotheek in 4 vragen en antwoorden.

Ontdek Helena nu!

New call-to-action