Mobiel betalen, hoe ver staan we?

Share

Er is de laatste tijd veel te doen rond mobiel betalen en contactloos betalen. Als kinesist wilt u meegaan met uw tijd, maar wat is dat allemaal en hoe past dat in mijn praktijk?

 

pexels-photo-323503-768x513We beginnen waarschijnlijk best met het verschil tussen contactloos betalen en mobiel betalen. Contactloos betalen betekent dat je je bankkaart niet meer in de terminal moet stoppen om een transactie te kunnen uitvoeren. Of je kaart dit kan, kan herkennen aan het WiFi-teken op je nieuwe bankkaart. Heb je nog een iets oudere bankkaart, dan beschikt je kaart waarschijnlijk nog niet over deze technologie. De technologie die dit mogelijk maakt is NFC, Near Field Communication. Dit zit in de chip van de betaalkaart waardoor het voldoende is om je kaart in de buurt van de lezer te houden.

Mobiel betalen zijn alle transacties die je doet via de telefoon. Dat is al een tijdje mogelijk dankzij de apps van de banken, maar de NFC-chips worden al een tijdje ingebouwd in mobiele telefoons. Hierdoor wordt het mogelijk om je bankkaart achterwege te laten en met je GSM te betalen. Let wel, pas 2/3 van de bedrijven beschikt reeds over de NFC-technologie in België. De toestellen zijn er dus wel klaar voor, maar de mensen nog niet helemaal.

Dat terzijde vraag je je waarschijnlijk af of het interessant is om mobiel betalen te implementeren in jouw praktijk. Wij zetten even de bekendste mogelijkheden op een rijtje.

Bancontact app en NFC

Bancontact kennen we tegenwoordig allemaal, want in de winkel betalen we “met de kaart” of “met Bancontact”. Voor de meesten is dat hetzelfde. De Bancontact-app werkt zowel op je smartphone als op een tablet en je kan tot 500 euro per transactie betalen. Om te betalen scan je de QR-code van de ontvanger, vervolgens geeft de klant zijn pincode in en wordt het geld onmiddellijk overgemaakt.

Voordeel: Een twintigtal banken zijn al aangesloten en sommigen hebben het zelfs al in hun eigen mobiele bankapplicatie verwerkt. Je hebt ook geen betaalterminal meer nodig, dus dat is een bespaarde kost.

Nadeel: Er zijn redelijk veel stappen vooraleer men tot betalen kan overgaan. Je moet de applicatie eerst openen, het bedrag ingeven, de code scannen, je pincode invoeren en dan pas wordt het geld overgemaakt. In een wereld waar alles heel snel moet gaan past dit niet echt.

Payconiq

Payconiq is een Europees mobiel betaalinitiatief met kantoren gevestigd in Amsterdam, Brussel, Hasselt en Luxemburg. Payconiq werd in 2014 bedacht in het ING innovatiecentrum in Amsterdam. Inmiddels zijn in België ruim 37.000 winkeliers aangesloten. Je kan gemakkelijk vrienden en familie terugbetalen via de app. Ook in aangesloten winkels komt je betaling meteen aan op de computer van de ondernemer.

Voordeel : Ook hier heb je geen terminal meer nodig, dat is dus een kost minder.

Nadeel : De app is momenteel voornamelijk voor klanten van ING, KBC of Belfius.

Android pay en Apple pay

Doordat GSM toestellen nu ook over een NFC-chip beschikken willen de besturingssystemen ook hun eigen betaalsysteem inbrengen. Android pay, de betaalapp van Google, is al een tijdje beschikbaar in ons land. Op Apple pay zullen we nog even moeten wachten.
Beide systemen maken gebruik van NFC-techologie, dus het volstaat dat je je toestel tegen de terminal houdt om te betalen.

Voordeel : Er zijn in ons land al meerdere banken in zee gegaan met Android pay.

Nadeel : Je betaalt nog steeds de kost van een terminal en de NFC-technologie. De kosten van een transactie kunnen tot twee keer zo duur zijn, dan wanneer een klant met de kaart betaalt.

Seqr

Deze app komt uit Zweden en de naam wordt uitgesproken als ‘secure’. Zij hebben als eerste de NFC-technologie in ons land gebracht. Je kan je bankkaart koppelen aan de applicatie en dan via een QR-code betalen of contactloos betalen.

Voordeel : Opmerkelijk is dat de applicatie een voordeel biedt aan haar klanten door 3% korting te geven op elke transactie.

Nadeel : Je moet eerst een domiciliëring regelen bij de bank voor deze applicatie om de app betalingen te kunnen laten uitvoeren. Je hebt opnieuw een terminal nodig en dat is een extra kost. Of je maakt gebruik van de QR-code, maar dat brengt dan weer een extra stap met zich mee.

Kort samengevat, er wordt in België hard gewerkt aan het uitbreiden van de mogelijkheden, maar we zijn er nog niet. Mobiel betalen aanbieden is momenteel nog een dure zaak,
maar wij houden het bij KineQuick wel in de gaten. Van zodra het interessant wordt voor onze klanten om de functie te implementeren in ons programma zijn wij ook van plan om dit te doen.

Hoe kijken jullie op dit moment naar mobiel betalen? Lijkt het jullie handig om dit in de toekomst in het programma toe te voegen? Laat het ons zeker weten in een reactie.

KQC-uptodate-768x768

 

10 November 2017 - Julie Charlier