Als thuisverpleegkundige moet je op regelmatige tijdstippen verslagen en foto’s ter beschikking stellen om artsen bijkomend te informeren zodat zij steeds op de hoogte zijn van de evolutie van de wonde. Herinneringen rond het maken van wondzorgfoto's en het versturen van wondzorgdossiers zijn dus essentieel. Hoe werkt dit in de praktijk?
Op 1 december 2022 trad het Koninklijk Besluit in werking tot wijziging van de regelgeving inzake de wondzorg. Deze wijziging impliceert:
Die aangepaste communicatie met de betrokken artsen omvatten het maken van wondzorgfoto's en het versturen van wondzorgdossiers. 2 herinneringen voor wondzorg zijn hierbij cruciaal:
1. Maak tijdig een foto -> herinneringen worden automatisch gegenereerd op basis van het wondtype.
2. Informeer de arts -> deze herinnering verschijnt alleen wanneer er een foto aan het wondzorgdossier is toegevoegd.
We bekijken dit even in de diepte voor eenvoudige wondzorg, complexe wondzorg en eenvoudige wondzorg die complex wordt of omgekeerd.
Eerst kijken we even naar wat de RIZIV-regelgeving zegt:
Wanneer het voorschrift voor een eenvoudige wonde wordt aangemaakt en je geen actie onderneemt (een foto maken of het wondzorgdossier aanmaken), verschijnen de volgende herinneringen.
CareConnect Nurse op desktop:
CareConnect Nurse Go:
Vul het wondzorgdossier van de patiënt in, maak de foto en sla het bezoek op. Zodra je een foto toevoegt aan het wondzorgdossier, zal deze herinnering niet meer verschijnen op desktop en CareConnect Nurse Go. De herinnering voor het verzenden van het wondzorgdossier naar de arts is nu zichtbaar in beide applicaties.
CareConnect Nurse op desktop:
Via het wondzorgdossier van de patiënt maak je het wondzorgverslag aan. Zodra je het wondzorgverslag hebt aangemaakt, zal deze herinnering niet meer verschijnen op desktop en CareConnect Nurse Go.
Belangrijk!
Het effectief versturen van het wondzorgdossier valt onder de verantwoordelijkheid van de verpleegkundige zelf. Indien de arts bereikbaar is via de eHealthBox, adviseren wij het gebruik van Helena Pro, geïntegreerd binnen CareConnect Nurse Desktop.
Wanneer het voorschrift voor een complexe wonde is aangemaakt en er geen actie is ondernomen (er werd geen wondfoto of wondzorgdossier aangemaakt), verschijnen de volgende herinneringen.
CareConnect op desktop:
CareConnect Nurse Go:
Vul het wondzorgdossier van de patiënt in, maak de wondfoto en sla het bezoek op. Zodra je een foto gemaakt hebt vanuit het wondzorgdossier, zal deze herinnering niet meer verschijnen op desktop/CareConnect Nurse Go. Nadien verschijnt de herinnering om het wondzorgverslag aan te maken en door te sturen naar de betrokken arts(en).
CareConnect Nurse op desktop:
CareConnect Nurse Go
Via het wondzorgdossier van de patiënt maak je het wondzorgverslag aan. Zodra je het wondzorgverslag hebt aangemaakt, zal deze herinnering niet meer verschijnen op desktop en CareConnect Nurse Go.
Als een eenvoudige wondzorg tijdens de behandeling evolueert naar een complexe wondzorg (of omgekeerd), zal CareConnect Nurse de herinneringen opnieuw berekenen en weergeven op basis van het gekozen wondzorg type.
Je moet wel rekening houden met de 2 volgende zaken:
1. Zorg er voor dat je de einddatum van het vorige voorschrift wijzigt voordat je het nieuwe wondzorg voorschrift aanmaakt.
2. Vergeet niet om, bij het aanmaken van het nieuwe voorschrift, te kiezen om het bestaand zorgplan uit te breiden (2).
CareConnect Nurse zal bij het aanpassen van het wondzorgtype (eenvoudig naar complex of omgekeerd) de herinneringen opnieuw tonen vanaf dag 1.
Ontdek onze nieuwste software CareConnect Nurse!
👍 Ben je Infiplus of Soft33 klant en al geïnteresseerd in een migratie naar CareConnect Nurse?
Maak dan een afspraak met jouw account manager!
👉 Ben je nog geen Corilus klant maar heb je interesse in de mogelijkheden van onze nieuwe software CareConnect Nurse? Contacteer ons dan voor meer info en een demo!