Identiteitscontrole van de patiënt bij thuisverpleging tijdens de COVID-19 crisis

Joery Heirman
Dec 20, 2021 11:00:00 AM
3 min leestijd

De verplichting van het inlezen van de eID werd opgeschort in strijd tegen Covid-19. Maar mag je het dan helemaal niet doen? Wat als je er toch het voordeel voor jezelf en jouw patiënt inziet?

Vanaf 1 oktober 2017 ben je verplicht om de identiteit van je patiënt bij elk patiëntencontact te verifiëren wanneer je de elektronische derdebetalersregeling toepast.

COVID-19 - uitzondering op eID-verificatie

Officiële omzendbrief van het RIZIV van 19-03-2020:

"Als thuisverpleegkundigen hoeven jullie de eID van de patiënt niet langer in te lezen als dat jullie gezondheid of die van anderen in het gedrang kan brengen.
(...)
Concreet kan bij de facturatie de manuele invoering worden toegepast (R 52 Z 9 = 4) met vermelding van één van de redenen die voorzien zijn voor manuele invoering (ET 52 Z 3).
(...)
Het RIZIV zal iedereen 15 dagen op voorhand op de hoogte brengen van het stopzetten van de uitzondering.

Is het toegestaan om kaartlezingen te doen tijdens de COVID-19 periode?

Wij merken vaak dat er misvattingen bestaan en dat kaartlezen tijdens deze Covid-19 periode niet is toegestaan. Maar dit is niet juist!

De verklaring van het RIZIV:

  • Tijdens de COVID-19 crisisperiode zijn thuisverpleegkundigen niet verplicht de eID van hun patiënten uit te lezen om hun identiteit te verifiëren indien dit een risico vormt voor hun gezondheid of die van de patiënten.
  • Bij de verificatie van de identiteit van patiënten zullen verpleegkundigen handmatige codering kunnen toepassen, en dus tijdens deze uitzonderlijke periode correct kunnen blijven factureren onder betaling door derden, zelfs als de eID niet wordt gelezen.

Jow CareConnect Infiplus of Soft33 software kan automatisch een verantwoording toevoegen bij het factureren wanneer er geen kaartlezing is.

Velen onder jullie hebben dan ook (deels of volledig) de draad van het kaartlezen intussen terug opgepikt. Deed je dat nog niet, maar overweeg je het wel? Check dan zeker volgende tips!

4 tips rond het heractiveren van eID-inlezingen in de thuisverpleging

Tip 1 - Hoe zat de wetgeving over het inlezen van eID nu ook alweer in elkaar en wat is er veranderd?

De wetgeving is sinds 12 augustus 2021 gewijzigd:

  • De algemene regel blijft dat je bij elk bezoek de chip van de eID moet lezen.
  • De streepjescode of QR-code op de identiteitskaart wordt in uitzonderlijke gevallen gebruikt (zoals de mutualiteitsklever).

Hoe moet je de identiteit verifiëren?

In minstens 90 % van de gevallen door lezing van:

*de elektronische chip van een geldige eID-kaart

  • geldige Belgische elektronische identiteitskaart
  • geldige elektronische vreemdelingenkaart
  • geldig elektronisch verblijfsdocument

*de QR-code of streepjescode van een geldige ISI+ kaart

Belangrijk!

Je moet steeds het beschikbare document gebruiken dat het hoogst geplaatst staat in bovenstaande lijst.

In maximum 10 % van de gevallen:

*door lezing van de streepjescode of QR-Code op

  • een geldige eID-kaart
  • een geldig attest van sociale verzekering uitgereikt door een onderlinge verzekeringsmaatschappij
  • een klever van de onderlinge verzekeringsmaatschappij

*door handmatig het identificatienummer van de sociale zekerheid (INSZ-code) in te voeren

Voorbeeld: als jouw patiënt alleen een geldig verloren of gestolen certificaat heeft.

☝️ Meer informatie is beschikbaar op de website van het RIZIV.

Tip 2 - Betrek je nieuwe collega's

Sinds maart 2020 heb je misschien wel enkele nieuwe collega’s die het team kwamen vervoegen. Wees er attent voor dat deze collega’s mogelijk nog geen ervaring hebben met het kaartlezen en de bijhorende regelgeving.

👍 Plan dus een opleidingsmoment in voor deze nieuwe collega's.

Tip 3 - Gebruik je Mobi33-app efficiënt

Heb je bij de heropstart met het inlezen van eID vragen over de toepassing in je software Mobi33?

Bezoek onze Mobi33 website! In de rubriek "Opleiding" zijn korte video's beschikbaar. Een video van 4 minuten is gewijd aan "Kaartlezen".

Tip 4 - Controleer ook je bestaande hardware

Nieuwe collega’s zijn misschien nog niet uitgerust met de juiste apparatuur voor het inlezen van eID bij hun patiënten thuis. Wees voorbereid!

✔️Beschikken zij over een up-to-date iOS of Android smartphone of tablet?

✔️Beschikken zij al over een werkende kaartlezer? Zo niet, bestel dan een nieuwe kaartlezer via jouw software (Menu Mobile / Mobi33 > Bestelformulier).

Alvorens het werk te hervatten, moet u controleren of de apparatuur naar behoren werkt (kaartlezers en smartphone/tablet):

  • Open Mobi33
  • Log in
  • Zet uw lezer aan
  • Lees de chip van uw eigen ID-kaart (uiteraard zonder op "Registreren" te drukken)
Als zelfstandig verpleegkundige nog op zoek naar een gebruiksvriendelijke en mobiele software voor jouw zorgverlening en administratie?

Check dan Mobi33 en contacteer ons voor meer informatie!

Ook interessant:

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Nog geen reacties

Laat ons weten wat jij denkt.