Verplichting om de identiteit van de patiënt te lezen vanaf 1 juni 2022

De verplichting van het inlezen van de eID werd opgeschort maar vanaf 1 juni 2022 is de elektronische verificatie van de identiteit van elke patiënt opnieuw verplicht.

Vanaf 1 oktober 2017 ben je verplicht om de identiteit van je patiënt bij elk patiëntencontact te verifiëren wanneer je de elektronische derdebetalersregeling toepast.

Tijdens de COVID-periode werd een tijdelijke vrijstelling ingevoerd, maar vanaf 1 juni 2022 is de elektronische verificatie van de identiteit van elke patiënt opnieuw verplicht.

De belangrijkste wijziging in de regelgeving betreft het lezen van barcodes en QR-codes, die nu deel uitmaken van de 10% uitzonderingen (handmatig lezen).

Velen van jullie hebben het kaartlezen (gedeeltelijk of geheel) hernomen. Heb je dit nog niet gedaan? Dan ben je wel verplicht om hier uiterlijk 1 juni 2022 terug mee van start te gaan. In dat geval nodigen wij je uit onderstaande tips te lezen!

4 tips voor eID-inlezingen in de thuisverpleging

Tip 1 - Hoe zat de wetgeving over het inlezen van eID nu ook alweer in elkaar en wat is er veranderd?

De wetgeving is sinds 12 augustus 2021 gewijzigd:

  • De algemene regel blijft dat je bij elk bezoek de chip van de eID moet lezen.
  • De streepjescode of QR-code op de identiteitskaart wordt in uitzonderlijke gevallen gebruikt (zoals de mutualiteitsklever).

Hoe moet je de identiteit verifiëren?

In minstens 90 % van de gevallen door lezing van:

*de elektronische chip van een geldige eID-kaart

  • geldige Belgische elektronische identiteitskaart
  • geldige elektronische vreemdelingenkaart
  • geldig elektronisch verblijfsdocument

*de QR-code of streepjescode van een geldige ISI+ kaart

Belangrijk!

Je moet steeds het beschikbare document gebruiken dat het hoogst geplaatst staat in bovenstaande lijst.

In maximum 10 % van de gevallen:

*door lezing van de streepjescode of QR-Code op

  • een geldige eID-kaart
  • een geldig attest van sociale verzekering uitgereikt door een onderlinge verzekeringsmaatschappij
  • een klever van de onderlinge verzekeringsmaatschappij

*door handmatig het identificatienummer van de sociale zekerheid (INSZ-code) in te voeren

Voorbeeld: als jouw patiënt alleen een geldig verloren of gestolen certificaat heeft.

☝️ Meer informatie is beschikbaar op de website van het RIZIV.

Tip 2 - Betrek je nieuwe collega's

Sinds maart 2020 heb je misschien wel enkele nieuwe collega’s die het team kwamen vervoegen. Wees er attent voor dat deze collega’s mogelijk nog geen ervaring hebben met het kaartlezen en de bijhorende regelgeving.

👍 Plan dus een opleidingsmoment in voor deze nieuwe collega's.

Tip 3 - Gebruik je Mobi33-app efficiënt

Heb je bij de heropstart met het inlezen van eID vragen over de toepassing in je software Mobi33?

Bezoek onze Mobi33 website! In de rubriek "Opleiding" zijn korte video's beschikbaar. Een video van 4 minuten is gewijd aan "Kaartlezen".

Tip 4 - Controleer ook je bestaande hardware

Nieuwe collega’s zijn misschien nog niet uitgerust met de juiste apparatuur voor het inlezen van eID bij hun patiënten thuis. Wees voorbereid!

✔️Beschikken zij over een up-to-date iOS of Android smartphone of tablet?

✔️Beschikken zij al over een werkende kaartlezer? Zo niet, bestel dan een nieuwe kaartlezer via jouw software (Menu Mobile / Mobi33 > Bestelformulier).

Alvorens het werk te hervatten, moet u controleren of de apparatuur naar behoren werkt (kaartlezers en smartphone/tablet):

  • Open Mobi33
  • Log in
  • Zet uw lezer aan
  • Lees de chip van uw eigen ID-kaart (uiteraard zonder op "Registreren" te drukken)
Als zelfstandig verpleegkundige nog op zoek naar een gebruiksvriendelijke en mobiele software voor jouw zorgverlening en administratie?

Ontdek dan CareConnect Nurse, onze software van de nieuwste generatie voor zelfstandig thuisverpleegkundigen!