Zaakvoerder Evelien: “Helena wordt de go-to plek voor medische info”

Een familiezaak in volle groei, het is de perfecte omschrijving van apotheek Louisette Maes in het Antwerpse dorp Liezele. “Patiëntenplatform Helena helpt ons verder te groeien en een betere service te bieden”, vertelt farmaceutisch technisch assistent en zaakvoerder Evelien Geeroms. Wij polsten naar haar eerste ervaring met het gezondheidsplatform.

In 2015 kwam Evelien (29) aan het roer te staan van apotheek Louisette Maes. “Mijn moeder richtte de apotheek op in 1990, na haar overlijden nam mijn vader de zaak over. Sinds 2015 ben ik samen met mijn zus en broers eigenaar. Titularis Katrijn en ik zijn de vaste waarden van de apotheek.” 

Fysieke én digitale groei

“De dorpssfeer, dat typeert onze apotheek. Dit is geen winkel waar patiënten geneesmiddelen kopen, maar een echte ontmoetingsplaats. Hier kent iedereen iedereen. Maar we staan zeker niet stil. Op dit moment breiden we onze apotheek uit, zodat die drie keer zo groot wordt als de huidige ruimte.”

Ook op digitaal vlak groeit de apotheek, en daar zit het gezondheidsportaal Helena voor iets tussen. “Ik ontdekte Helena via mijn eigen huisarts. Tijdens de eerste coronagolf kreeg ik mijn voorschriften via het platform doorgestuurd. Daardoor zag ik er meteen het potentieel van in. Patiënten kunnen namelijk via het platform hun zorgproces beter opvolgen.” 

Privacy en autonomie als hoekstenen

“Helena kwam er – gezien de huidige gezondheidscrisis – net op tijd. Patiënten durven niet meer naar de huisarts te gaan, maar hebben wel nog zorg nodig. Helena vult die leemte en voldoet aan twee voorwaarden waar wij in onze apotheek ook veel belang aan hechten.”

“Om te beginnen is het portaal optimaal beveiligd. Een must, aangezien het om medische gegevens gaat. Met inlogprocedures die de overheid ondersteunt en strikte privacywetgeving is Helena een pak veiliger dan een doorsnee mailbox.”

“Daarnaast blijft de patiënt eigenaar van het zorgproces. Hij bepaalt zelf welke voorschriften hij naar welke apotheek stuurt, kan zijn huisapotheek instellen en kan elke stap mee opvolgen. Voor veel mensen is het essentieel dat ze zelf aan het stuur blijven. Helena maakt dat mogelijk.”

Communicatie vraagt tijd

“Hoe we van start gingen? In een webinar van Corilus leerden we hoe we onze apotheek connecteren aan Helena: het komt erop neer dat een patiënt via een QR-code in de apotheek ons als zijn vaste apotheek kan registreren. Wat me wel opvalt: nog niet alle patiënten kunnen even vlot aanmelden op het platform via itsme. Vooral ouderen met beperkte digitale skills zitten met vragen en drempels.”

“Van Corilus ontvingen we een gratis startpakket, met folders om onze patiënten te informeren. Naast meer uitleg over wat Helena precies is, vinden ze er ook een helder stappenplan hoe ze aan de slag gaan. Ondervindt een patiënt nog steeds problemen, dan overlopen we samen de inlogprocedure. Daar kroop al de nodige tijd in, maar het hoort erbij.”

Alle medische informatie op een plek

“Eenmaal patiënten vertrouwd zijn met Helena zijn ze erg enthousiast, merk ik. Vooral de voorschriften digitaal doorsturen en artikelen reserveren zijn een grote meerwaarde. Op die manier kunnen we de gevraagde geneesmiddelen klaarzetten of bestellen en de patiënt via Helena laten weten dat de artikelen beschikbaar zijn.”

“Het platform heeft dan ook een enorm potentieel. De patiënt vindt alle medische documenten op een beveiligde plek, waar hij niet alleen met ons, maar ook zijn huisarts en kinesitherapeut in contact staat. Hoe meer zorgverleners er aansluiten op het platform, hoe meer Helena de go-to plek zal worden voor patiënten.”

Zelf starten met Helena? De 3 tips van Evelien 

  1. Evelien gebruikte Helena eerst als patiënt en rolde het daarna uit voor haar apotheek. “Op die manier doorloop je zelf alle stappen en ondervind je aan den lijve hoe het werkt. Daardoor kan je patiënten beter helpen bij vragen.”

  2. Onderschat het belang niet van begeleiding. Je zal patiënten moeten informeren over Helena, het gratis starterspakket is daarbij een grote hulp.

  3. Binnenkort (*) komen er de automatische meldingen, maar plan in afwachting een paar vaste tijdstippen waarop je Helena raadpleegt. Zo volg je nieuwe voorschriften nauwgezet op.

    * Deze feature is intussen actief. Bij een nieuw bericht wordt een rood sterretje op het Helena-logo weergegeven.

 

Corilus-Helena-Pharma_Evelien_foto"Helena garandeert de privacy en geeft de patiënt de controle over zijn zorgdossier. Bovendien is alle medische informatie op een plek te vinden. Naarmate steeds meer zorgverleners aansluiten op het platform, wordt Helena dan ook de go-to plaats voor de patiënt voor medische documenten en communicatie.

Evelien Geeroms – zaakvoerder apotheek Louisette Maes in Liezele

Zelf Helena proberen?
Start met Helena en optimaliseer net als Evelien jouw patiëntenadministratie en dienstverlening. Meer informatie vind je op onze website. Met het gratis Helena startpakket verzeker je een vlotte opstart in jouw apotheek.