Apotheker Françoise Maitrejean: “Een QR-code volstaat om te registreren en reserveren”

Beveiligde communicatie, eenvoudige informatie-uitwisseling, gevoelige tijdswinst … Apothekeres Françoise Maitrejean ondervond al de voordelen van online gezondheidsplatform Helena. Met de gratis starterskit van Corilus overtuigt ze nu haar patiënten om via het platform hun voorschriften en reservaties door te sturen.

Francoise_Maitrejean_1

Over Françoise

Françoise Maitrejean heeft sinds 1991 een apotheek in Natoye, een gemeente in de provincie Namen. Ze runt haar zaak samen met een andere apotheker en een assistente.

 

Hoe ben je bij Helena terechtgekomen?

“Ik ken een paar artsen die zeer positief waren over het gezondheidsportaal. Zelf was ik al even op zoek naar een beveiligde online omgeving om mijn voorschriften en reservaties te centraliseren. COVID-19 heeft die zoektocht in een stroomversnelling gebracht. 

Tijdens de eerste lockdown liep het beheer van mijn apotheek helemaal in de war. Patiënten stuurden me hun voorschriften via mail, sms, WhatsApp en zelfs Messenger. Dat werd dus heel ingewikkeld. Ik dacht toen meteen aan Helena als oplossing. En ik heb nog geen seconde spijt gehad van die beslissing.”

“Tijdens de eerste lockdown liep het beheer van mijn apotheek helemaal in de war. Patiënten stuurden me hun voorschriften via mail, sms, WhatsApp en zelfs Messenger.”

 

Wat zijn je verwachtingen van Helena?

“In mijn regio zit Helena nog maar in de opstartfase. Maar ik ben ervan overtuigd dat, eens het platform meer gebruikt wordt, het zijn meerwaarde zal tonen. Ik verwacht een stevige verlaging van mijn workload en veel vlottere communicatie.

Ik hoop niet de hele tijd meer mijn smartphone en mails in de gaten te moeten houden, omdat alles op één plaats gecentraliseerd wordt. Met de tijdswinst die ik boek, wil ik meer bestellingen van patiënten kunnen verwerken. Als alles goed gaat, kan ik dus én mijn service verbeteren én de band met mijn patiënten versterken.

Waar ik persoonlijk naar uitkijk is een optie om berichten terug te sturen naar mijn patiënten en notificaties te krijgen wanneer je een bericht krijgt1.”

"Helena helpt me mijn service te verbeteren én de band met mijn patiënten te versterken.”

1* Deze twee features zijn ondertussen beschikbaar. Bij een nieuw bericht verschijnt er een rood sterretje op het Helena-logo in aflevering. Je kan ook een bericht terugsturen naar patiënten over een reservatie (om bijvoorbeeld te informeren over bepaalde medicatie of te laten weten waarom hun reservatie geweigerd werd.)

 

Hoe werkt Helena voor patiënten?

“Heel eenvoudig. Na een consultatie kan de huisarts een elektronisch voorschrift aanmaken via het platform. De patiënt krijgt dan de melding dat zijn voorschrift beschikbaar is op Helena. Met één klik reserveert hij vervolgens de medicatie bij mij, en ik kan hem laten weten wanneer de bestelling klaar is.

En dat is niet alles. Als patiënt kan je via Helena ook attesten en laboresultaten ontvangen, een videoconsultatie met je huisarts houden, je vaccinatiegeschiedenis raadplegen, andere gezondheidsinformatie terugvinden en vooral: gemakkelijker met een zorgverlener communiceren. Zo kan je een geneesmiddel bij ons bestellen door simpelweg de foto van de verpakking door te sturen.”

“Een patiënt kan via Helena zelfs een geneesmiddel bestellen door simpelweg de foto van de verpakking door te sturen.”

 

Is Helena makkelijk te installeren?

Als gebruiker moet je eerst een account aanmaken. Dat kan via het elektronisch inlezen van je identiteitskaart of de applicatie ‘itsme’. De loginprocedure duurt even, maar zo gaat dat bij beveiligde platformen. Lukt het niet op deze manier, dan kan je ook een unieke code aanvragen bij de huisarts om de verbinding te maken.

Ook voor apothekers is van start gaan met Helena vrij eenvoudig. “Dankzij de Corilus webinar was dat op een kwartier gebeurd. Helena is geïntegreerd in mijn softwarepakket CareConnect Pharmacist. Ik had er dan ook geen vergevorderde computerkennis voor nodig. Alles werkte meteen, zonder dat ik technische hulp moest inschakelen.”

“Dankzij de Corilus-webinar was ik na een kwartier klaar om te starten met Helena.”

 

Hoe ga je Helena introduceren bij jouw patiënten?

“De fans van het eerste uur houden van innovatie en technologie. Dat zijn vooral actieve vijftigers en jongeren die hun grootouders helpen. Maar het potentieel is een stuk groter. Ik moet dus vooral mijn andere patiënten zien te overtuigen. Daarvoor reken ik op het Corilus-startpakket. De affiches, stickers, folders … schetsen duidelijk de voordelen van de online gezondheidsomgeving.

Je kan het promotiemateriaal ook rechtstreeks linken aan je apotheek met een QR-code. Ik leg veel nadruk op de veiligheid van het Helena-platform. Zo weten de patiënt en zijn zorgverleners dat ze er zonder zorgen informatie kunnen uitwisselen.”

“Ik reken op de Corilus-starterskit om Helena te introduceren bij mijn klanten.”

 

Zou je Helena aan andere apothekers en zorgverleners aanraden? 

“Vast en zeker! Hoe meer zorgverleners en apothekers het platform gebruiken, hoe verder het zich kan ontwikkelen. Concreet zou ik mijn collega-apothekers ook het volgende meegeven: wacht tot je het Helena-starterspakket met jouw QR-code krijgt voor je van start gaat. Zo kunnen patiënten meteen makkelijk connecteren met je apotheek.”

“Hoe meer zorgverleners en apothekers het platform gebruiken, hoe verder het zich kan ontwikkelen.”

 

Helena uitrollen in je apotheek? Vraag hier je gratis startpakket aan.