Apotheker Jos: “Patiëntenplatform Helena versterkt patiëntenbeleving”
Met meer dan 25 jaar als titularis kent Jos Bombeek de uitdagingen van apothekers op zijn duim: “Competitiviteit en administratie zijn belangrijker dan ooit.” Patiëntenplatform Helena helpt hem daar gelukkig een antwoord op te bieden. Vanuit zijn apotheek Tempelhof in Leuven deelt Jos zijn eerste ervaringen met het gezondheidsportaal.
Jos hoorde voor het eerst over Helena via een collega. “Daar zit potentieel in”, vond hij. “Want het portaal biedt een oplossing voor een aantal prangende vraagstukken van hedendaagse apothekers.”
Extra service voor patiënten
“Om te beginnen is er de verhoogde competitiviteit waar we mee te maken krijgen. Vooral de online farmaspelers proberen klanten af te snoepen. Gelukkig biedt Helena mijn patiënten de mogelijkheid om mij daarop als ‘referentieapotheek’ in te stellen. Dat kunnen ze eenvoudig door eenmalig in mijn apotheek een QR-code in te scannen. Op het vlak van klantenbinding is er dus zeker al een meerwaarde.”
“Verder laat Helena me toe om een betere service te bieden. Via het platform kunnen patiënten artikels reserveren, die ik op voorhand voor hen kan klaarzetten. Wanneer de patiënt zijn reservatie komt ophalen, hoef ik enkel nog uitleg te geven over de geneesmiddelen – en daalt dus de wachttijd. Een betere patiëntenbeleving, daar draait Helena om.”
Startpakket ter ondersteuning
“Ik had al interesse in Helena, maar het was de integratie van het portaal in mijn softwarepakket, CareConnect Pharmacist, die mij in augustus 2020 over de streep trok. Daardoor kan ik alle functionaliteiten van Helena gebruiken zonder een ander scherm te moeten openklikken. Na twee webinars was ik vertrokken: zelfs met een beperkte IT-kennis is Helena enorm gebruiksvriendelijk.”
“Het gratis startpakket dat ik online aanvroeg is een grote hulp om patiënten te informeren en hen te laten kennismaken met het gezondheidsportaal. Via de poster kunnen ze meteen de QR-code van mijn apotheek scannen en de folder legt het doel van Helena helder uit. Vaak doorloop ik met hen de aanmeldingsprocedure. Patiënten reageren enthousiast: nu vinden ze alle medische documenten op één plaats terug.”
Opmerkelijke tijdswinst
De hamvraag: voldoet Helena aan de verwachtingen van Jos? “Daar kan ik kort zijn: ja. Het aantal reservaties via Helena is nog beperkt, maar via het portaal neem ik al vaak de cijfercode van de publiceerde elektronische geneesmiddelenschriften over. Dat levert al een mooie tijdwinst op. In de toekomst blijf ik zeker met Helena werken, daar bestaat geen twijfel over.”
Zelf starten met Helena? De 3 tips van Jos
- Patiënten kunnen hun Helena-account activeren via itsme, e-id of met een code van hun huisarts. Die laatste optie vindt Jos de gemakkelijkste.
- Helena biedt verschillende voordelen, waarvan je maximaal geniet als er een integratie is met je softwarepakket.
- In een ideaal scenario werkt ook de huisarts van je patiënt met Helena. Dan verloopt het hele proces – van voorschrift tot reservatie – digitaal, veilig én efficiënt.
“Zelfs met een beperkte IT-kennis is Helena enorm gebruiksvriendelijk. Het aantal reservaties via Helena is voorlopig beperkt, maar via het portaal neem ik al vaak de cijfercode van de publiceerde elektronische geneesmiddelenschriften over. Dat levert al een mooie tijdwinst op. In de toekomst blijf ik zeker met Helena werken, daar bestaat geen twijfel over.”
Jos Bombeek – titularis apotheek Tempelhof in Leuven
Zelf Helena proberen?
Start met Helena en optimaliseer net als Jos jouw patiëntenadministratie en dienstverlening. Meer informatie vind je op de Helena website. En met het gratis Helena startpakket verzeker je een vlotte opstart in jouw apotheek.