Naar een digitaal wettelijk kader: wat is de impact op je apotheek?

Vandaag wil de patiënt mee aan het stuur zitten van zijn zorgtraject, en liefst op digitale wijze. De wetgeving voor apothekers evolueerde om op die trend in te spelen, en dat op drie manieren: met het Actieplan eGezondheid, een nieuw meerjarenkader en een update van de deontologische code.

1. Het eGezondheidsplan

Om de beste zorg te garanderen, is de digitale transformatie van de zorg onvermijdelijk. Met het nationale Actieplan eGezondheid, vaak eHealth plan genoemd, leidt de overheid die digitalisering sinds 2013 stapsgewijs in goede banen.

Sinds 2019 is het actieplan eGezondheid 2019-2021 in werking, met 44 projecten. Daarvan zijn er drie specifiek van toepassing op apothekers: het elektronisch voorschrift, het medicatieschema en de medicatiebewaking.

• Het elektronisch voorschrift

De voorbije jaren werd het klassieke, papieren voorschrift geleidelijk aan vervangen door de elektronische variant. Sinds 2017 is een digitaal voorschrift rechtsgeldig en sinds 2020 is het gebruik meestal zelfs verplicht voor artsen, tandartsen en vroedkundigen.

Ondertussen is het elektronisch geneesmiddelenvoorschrift behoorlijk ingeburgerd. Maar er zijn nog wel een paar ‘to-do’s’. Denk aan de kwaliteit garanderen en het gebruik bij alle zorgverleners veralgemenen. Daarom formuleerde de overheid een aantal concrete acties. Een daarvan is de dematerialisering van het voorschrift: het voorschrift volledig digitaal maken.

• Medicatieschema: next steps

Een medicatieschema lijst de actieve medicatie van een patiënt op en geeft weer wanneer hij welke medicatie moet innemen. Zowel de voorschrijver als de betrokken zorgverlener én jij als apotheker hebben toegang tot het schema.

Ook op het vlak van het medicatieschema zijn er nog een aantal stappen te zetten:

  • Het gebruik van digitale platformen verder stimuleren om data over medicatie te delen.
  • Een betere integratie van de verschillende platformen.
  • Een duidelijke rolverdeling tussen zorgverleners. Wie stelt het schema op: de huisarts of de apotheker? En wie kan er aanpassingen doorvoeren?

• Medicatiebewaking

Meer dan 3 op de 4 patiënten vindt medicatiebewaking een van de belangrijkste taken van apothekers. Maar er zijn steeds meer geneesmiddelen beschikbaar en er worden ook steeds meer chemische stoffen gebruikt. Als apotheker kan je onmogelijk alle details en mogelijke bijwerkingen onthouden.

Daarom zet het eHealth-plan in op Decision Support Systemen (DSS). Die software spoort mogelijke interacties op die een gezondheidsrisico kunnen uitlokken, zoals een medicatie-medicatie-interactie.

Vandaag is er geen algemene DSS-integratie in alle softwareprogramma’s: het hangt van jouw softwareprovider af of er een module ‘medicatiebewaking’ beschikbaar is. Daar wil de overheid verandering in brengen met een DDS-licentie voor alle zorgverleners in België.

2. Het meerjarenkader met de huisapotheek

Niet alleen de wensen van de patiënt zijn gewijzigd, ook de economische context waarbinnen jij je taken als apotheker uitvoert zijn de voorbije jaren fors veranderd. Denk aan de evolutie van de geneesmiddelenprijzen en de opgang van farmasupermarkten en -webshops. Daarom stelde minister van Volksgezondheid Maggie De Block samen met de verschillende beroepsorganisaties in 2017 een meerjarenkader op, die ook de missie van apothekers duidelijk vastlegt:

  • De gezondheid van patiënten bevorderen door effectief, veilig en doelmatig gebruik van geneesmiddelen.
  • Als vertrouwenspersoon fungeren voor je patiënten: patiënten met gezondheidsproblemen oriënteren en doorverwijzen, chronische ziektes helpen herkennen en een gezonde levensstijl aanmoedigen.

Om dit te verwezenlijken, formuleert het meerjarenplan verschillende acties. De meest in het oog springende maatregel is de ‘huisapotheker’. Chronische patiënten kunnen een ‘vaste’ huisapotheker aanduiden, die hen bijstaat door een up-to-date medicatieschema op te stellen. Als huisapotheker waak je er over dat je patiënten de behandeling goed begrijpen.

3. Nieuwe deontologische code door de Orde

De deontologische code van de Orde der Apothekers bepaalt de regels waarbinnen jij je beroep uitoefent. Die spelregels krijgen regelmatig een update. De meest recente dateert van 1 januari 2020.

De belangrijkste aanpassing is ongetwijfeld dat je vandaag reclame mag maken, zowel persoonlijke publiciteit als publiciteit voor producten. Dat kan via verschillende kanalen, waaronder ook sociale media en advertentietools als Google AdWords. Al hangen daar wel verschillende voorwaarden aan vast. Zo blijven de patiënt en de volksgezondheid het allerbelangrijkste en mag jouw publiciteit de geloofwaardigheid van het beroep van apotheker niet aantasten. Zowel voor de vorm als de inhoud zijn er strikte richtlijnen.

Download je gratis e-book 

Hoe speel je in op de digitale (r)evolutie van je beroep? Je leest het in ons e-book ‘De apotheker van morgen … is hier’.

Nieuwe call-to-action