Apotheker Antoine Abdlki is ervan overtuigd dat het digitale gezondheidsplatform Helena hem heel wat tijd zal besparen bij het beheren van digitale voorschriften. Bestellingen op voorhand, online communicatie, meer tijd voor klantenbinding … Nu de doktersvoorschriften gedigitaliseerd worden, biedt het platform niets dan voordelen!
Over Antoine
Na drie jaar als medewerker in Pharmacie du Récif in Elsene besloot Antoine Abdlki (37) in 2019 om de zaak over te nemen. Zijn doel? De beste apotheek van de buurt worden. Hij wordt daarin gesteund door een jong en dynamisch team van 4 apothekers en 1 officemanager.
“De digitalisering van de voorschriften zal ons werk als apotheker optimaliseren en ons heel wat tijd besparen, zodat we ons meer kunnen toeleggen op advies geven”, zegt een enthousiaste Antoine Abdlki. “We doen immers veel meer dan geneesmiddelen verkopen. Als gezondheidsprofessional moeten we de wisselwerking tussen verschillende medicijnen in het oog houden en patiënten informeren over de opvolging van hun behandeling.
Ook preventie en vroegtijdige opsporing zijn belangrijke aspecten van ons vak. En vandaag moeten we onze patiënten meer dan ooit wegwijs maken in de nieuwe digitale gezondheidstools, die ze kunnen gebruiken om de communicatie en follow-up van hun gezondheidszorg te vergemakkelijken. De digitalisering van de voorschriften is volop bezig, en door corona is alles nog meer in een stroomversnelling geraakt!”
“Vandaag moeten we de patiënten meer dan ooit wegwijs maken.”
Op 15 september start de laatste fase van de digitalisering van de voorschriften. “Vanaf dan is een arts niet langer wettelijk verplicht om een papieren bewijs van het elektronische voorschrift af te drukken. De uiteindelijke beslissing ligt nu bij de patiënt”, gaat Antoine verder.
“Patiënten kunnen hun geneesmiddelen blijven afhalen met een papieren voorschrift, maar ze kunnen ook kiezen voor een digitaal voorschrift, bijvoorbeeld via het online gezondheidsplatform Helena of via hun elektronische identiteitskaart. De apotheker kan aan de hand van hun rijksregisternummer de beschikbare voorschriften raadplegen in Recip-e.”
“In het begin zullen we pragmatisch moeten zijn en meer moeten communiceren met onze patiënten om hen te begeleiden, bugs te melden en contact op te nemen met dokters die verstrooid zijn of de nieuwe technologieën nog niet helemaal onder de knie hebben. Gelukkig zorgt Helena ook voor een grotere tijdwinst en meer klantentrouw.”
“Dankzij de praktische tool kunnen patiënten zelf hun voorschriften beheren en geneesmiddelen of andere paramedische producten bestellen. Zodra een zorgverlener een voorschrift aanmaakt, is het in real time beschikbaar op het platform. Ik hoef het maar op te zoeken in Recip-e. Wanneer de bestelling klaar is, krijgt de patiënt een bericht dat hij of zij erom mag komen.
Helena is heel handig voor grote bestellingen. “Soms komen patiënten langs met een heleboel voorschriften omdat ze twee maanden naar het buitenland gaan. Dan moet ik nagaan wat we hebben en wat ik moet bestellen. Dat duurt soms wel een half uur. Met Helena behoren lange wachtrijen tot het verleden: we hebben ruim de tijd om alles vooraf te verzamelen.”
Met Helena behoren lange wachtrijen tot het verleden: we hebben ruim de tijd om alles vooraf te verzamelen.”
“Als ik merk dat een patiënt geïnteresseerd is, leg ik uit wat de voordelen zijn van Helena en geef ik de brochure met uitleg uit de gratis starterskit mee. Op het einde staat een QR-code die gelinkt is aan onze apotheek. Daarna loggen ze gewoon in op de Helena-website – met hun eID-kaart en kaartlezer of via de Itsme-app – en maken ze hun account aan.
Zodra de apotheek gekoppeld is aan hun account, kunnen ze voorschriften ontvangen en naar ons doorsturen, eventueel met een opmerking erbij. Nog een voordeel: ze kunnen de verpakking fotograferen van het product dat ze wensen en doorsturen met de vraag om het vooraf klaar te maken. Zo schiet er aan de toonbank meer tijd over om advies te geven.”
In september 2021 telt Helena al meer dan 600.000 gebruikers en elke dag melden 3000 nieuwe patiënten zich aan bij het platform. “Dat zijn voornamelijk personen tussen 40 en 60 jaar oud die vlot overweg kunnen met digitale technologie”, merkt Antoine. “Hoe het zit met jongeren? Die hebben geen problemen met de online tool, maar hebben niet veel voorschriften om te beheren. En de ouderen? Zij hebben ondersteuning nodig om zich aan te melden, maar daarna krijgen ze het wel snel onder de knie.
We leven in een tijd waar alles snel moet gaan. Mensen hebben steeds minder geduld. Ze vragen zich enkel af of het sneller gaat of niet. En bij Helena is het antwoord volmondig ‘ja’. Via het platform kunnen patiënten ook rechtstreeks communiceren met hun zorgverstrekkers en omgekeerd. Zonder naar de telefoon te moeten grijpen. Die snelle communicatielijn in beide richtingen is echt handig.”
“De snelle communicatielijn tussen patiënten en zorgverstrekkers is echt handig.”
“Helena komt dus als geroepen, maar het blijft een uitdaging, want we moeten snel zijn. Ik probeer veel bevriende dokters te overtuigen om met dit platform aan de slag te gaan. Maar wie de stap zet, moet er echt ten volle voor gaan. Op alle niveaus. Je moet erover praten met de patiënten en je team opleiden om hetzelfde te doen.
Ik zeg altijd tegen mijn patiënten: je dokter is gespecialiseerd in het stellen van een diagnose, maar je apotheker is je geneesmiddelenspecialist. En beiden moeten samenwerken. Ze moeten er hun energie in steken om vervolgens veel tijd te winnen. Als alle gezondheidsprofessionals dat deden, zou het aantal gebruikers snel toenemen. En uiteindelijk komt dat iedereen ten goede!”
Interesse in het Helena-platform?
Zet de stap en optimaliseer je administratie en dienstverlening, net als Antoine. Lees en leer meer over Helena.
Indien je als apotheker met de CareConnect Pharmacist-software werkt, kan je een gratis starterskit aanvragen om Helena voor te stellen aan je patiënten.