Blog Corilus

Hoe maak je met OTC het verschil als apotheker?

Geschreven door Luc Gaudissabois | 5 februari 2024 12:00:00 Z

De webshops voor medicijnen en parafarmacie schieten als paddenstoelen uit de grond. Als apotheker kan je je op verschillende manieren wapenen tegen deze concurrentie. Met over-the-counter-medicijnen, bijvoorbeeld. “Met OTC-geneesmiddelen kan je een echte meerwaarde bieden aan je patiënten”, vertelt Kristof Cannoot, organisator van het Self Care Symposium.

Kristof Cannoot: “Zelfzorggeneesmiddelen zijn een belangrijke bron van symptomenverlichting voor patiënten, maar apotheken hebben vaak geen totaalbeeld van de markt. Wat zijn de trends? Naar welke middelen is er veel vraag bij oudere patiënten? Deze wetenschappelijke kennis heb je als apotheker nodig, zodat je jouw OTC-aanpak hierop kan afstemmen.”

 

Vraagstelling maakt het verschil

Wat is het belang van OTC voor apothekers?

“Over-the-counter-medicijnen zijn gemiddeld goed voor 30 tot 40% van de omzet. Het is dus een categorie waar je als apotheker zeker moet op inzetten. Een groot voordeel daarbij: je bent niet afhankelijk van artsen en voorschriften. Je kan er dus zelf mee aan de slag om eerstelijnszorg te verlenen. Daarbij zijn twee elementen essentieel: het aanbod en farmaceutisch advies op maat van de patiënt.”

Leestip!

OTC & apotheeksoftware: ideale combi voor volledig farmaceutisch advies

Waarom is persoonlijk advies zo belangrijk?

Met persoonlijke raadgeving differentieer je je van de webshops en de parafarmacie. Dat begint bij een grondige behoeftenanalyse. Wat zijn de precieze klachten? Is het de eerste keer dat een patiënt dit middel gebruikt? Kampt hij nog met andere aandoeningen? Die diepgaande vraagstelling is niet altijd evident, maar wel noodzakelijk om optimale zorg te verlenen.”

“Neemt iemand bijvoorbeeld medicatie voor osteoporose, dat moet hij ook calcium en vitamine D innemen. Bij diabetes zijn er extra vitaminen en mineralen vereist. Het zijn slechts enkele voorbeelden van advies dat een webshop of een doorsnee winkelbediende niet biedt, maar wel het verschil maakt.”

 

Aanbod afstemmen op patiënten en locatie

Naast advies, is ook het aanbod cruciaal. Waarom?

“Omdat patiënten willen voelen dat hun apotheker hen kent. Als apotheker stem je je aanbod dan ook idealiter af op je klanten en de locatie. Krijg je vooral jonge gezinnen over de vloer, of meer senioren? En ben je gevestigd in een drukke studentenbuurt, of op de markt van een klein dorp? Allemaal elementen waarmee je rekening houdt om je aanbod van OTC-medicijnen te optimaliseren.”

Hoe kan je je meerwaarde als apotheker nog versterken?

“Net zoals veel patiënten een vertrouwde huisarts hebben, streven we ernaar dat iedereen ook een vaste apotheker heeft. Zo heb je een totaalbeeld van het geneesmiddelengebruik van elke patiënt en kan je oordelen of hij medicijnen op de juiste manier gebruikt, of een aanvullend OTC-middel al dan niet aan de orde is … Een medicatieschema is dan ook een geweldige kans om je patiënten aan jou te binden. Met zo’n schema zie je meteen welke rol OTC speelt en volg je efficiënt je patiënten op. Kortom: je biedt een betere zorg – wat ervoor zorgt dat mensen naar jouw apotheek blijven komen.”

OTC-producten reserveren via Helena

Helena is het persoonlijk en digitaal gezondheidsportaal voor patiënten waarmee zij zich kunnen connecteren met hun verschillende zorgverstrekkers en op een veilige elektronische manier met hen kunnen communiceren. 

Na het publiceren van de elektronische voorschriften door de huisarts op Helena, reserveert de patiënt deze voorgeschreven artikelen in één klik bij je apotheek. Dit kan de patiënt ook snel en eenvoudig doen voor OTC-medicatie, cosmetica, enz... door een foto van het artikel via de Helena-app te verzenden.

Van zodra de bestelling kan afgehaald worden, krijgt de patiënt een melding en/of een e-mail.

➡️Meer info? Lees dan ons artikel Het nut van Helena voor je apotheek in 4 vragen en antwoorden.